شرکت CATL از بزرگ‌ترین شبکه ایستگاه‌های تعویض باتری خودروهای برقی رونمایی کرد تا به مسائل مربوط به سرعت شارژ و ارزش بازفروش این خودروها پاسخ دهد.

در حالی که شرکت BYD از شارژر یک مگاواتی خودروهای برقی خود خبر داده که هدف آن شارژ خودروهای برقی با سرعتی مشابه سوخت‌گیری خودروهای بنزینی در کمتر از 5 دقیقه است، CATL، بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری در جهان، رویکرد متفاوتی را در پیش گرفته است.

تعویض باتری به جای شارژ باتری در کمتر از 5 دقیقه

این شرکت اکنون روی ایستگاه‌های تعویض باتری خودروهای برقی سرمایه‌گذاری کرده که تعویض باتری با یک بسته جدید در کمتر از 5 دقیقه انجام می‌شود. CATL با همکاری NIO Power، پیشگام در زمینه تعویض باتری، و با سرمایه‌گذاری 346 میلیون دلاری، در حال توسعه بزرگ‌ترین شبکه ایستگاه‌های تعویض باتری در جهان است.

در دسامبر گذشته، CATL از بسته‌های انرژی #20 و #25 خود رونمایی کرد که نام‌گذاری آن‌ها به سبک اعداد اکتان سوخت در پمپ‌بنزین‌ها انجام شده است، زیرا نشان‌دهنده سرعت تعویض آن‌هاست.

این بسته‌ها که برای ایستگاه‌های تعویض باتری استانداردسازی شده‌اند، در نسخه‌های 42 کیلووات‌ساعتی LFP و 52 کیلووات‌ساعتی با شیمی نیکل برای #20 و ظرفیت‌های 56 کیلووات‌ساعتی LFP و 70 کیلووات‌ساعتی نیکل برای #25 عرضه می‌شوند.

از سوی دیگر، خودروهای NIO اکنون می‌توانند به‌صورت خودکار به ایستگاه مراجعه کنند، باتری خود را در حدود 3 دقیقه با یک باتری کاملاً شارژشده تعویض کنند و به مسیر خود ادامه دهند. CATL تأمین‌کننده اصلی باتری‌های این ایستگاه‌هاست و با NIO همکاری می‌کند تا گارانتی باتری خودروهای برقی را از 12 سال فعلی به 15 سال افزایش دهد.

چنین گارانتی طولانی‌مدتی برای باتری خودروهای برقی می‌تواند تحولی در صنعت ایجاد کند و به بازار خودروهای برقی دست‌دوم کمک شایانی نماید. استاندارد کنونی صنعت که گارانتی 8 ساله باتری است، کافی به نظر نمی‌رسد؛ زیرا در سال‌های آینده میلیون‌ها خودروی برقی از دوره گارانتی خارج خواهند شد که این امر می‌تواند بازار خودروهای برقی دست‌دوم یا ارزش بازفروش آن‌ها را به‌شدت تحت تأثیر قرار دهد.

این دو شرکت نه‌تنها روی استاندارد گارانتی 15 ساله باتری خودروهای برقی کار می‌کنند، بلکه تضمین می‌کنند که پس از این مدت، 85 درصد ظرفیت باتری باقی بماند؛ این در حالی است که تسلا پس از اتمام گارانتی ۸ ساله خود، تنها 70 درصد ظرفیت را تضمین می‌کند.

بنابراین، همکاری CATL و NIO در ایجاد بزرگ‌ترین شبکه ایستگاه‌های تعویض باتری در جهان، با هدف رفع دو نگرانی اصلی خریداران بالقوه خودروهای برقی – یعنی ارزش بازفروش و سرعت شارژ – صورت گرفته و بر تعیین استانداردهای تعویض باتری متمرکز است که گسترش این شبکه را هدایت خواهد کرد.

NIO هم‌اکنون هزاران ایستگاه تعویض باتری در چین و خارج از آن اداره می‌کند و CATL تضمین می‌کند که شبکه خود را به‌صورت موازی و با قابلیت همکاری توسعه دهد و هدف نهایی، ایجاد شبکه‌ای با 30 هزار ایستگاه تعویض باتری است.

به گفته CATL، بزرگ‌ترین شبکه جهانی تعویض باتری خودروهای برقی “یک چرخه کامل عمر را ایجاد خواهد کرد که شامل تحقیق و توسعه باتری، خدمات تعویض، مدیریت دارایی‌ها، استفاده مجدد و بازیافت مواد است و به کاهش هزینه‌ها و افزایش کارایی در کل زنجیره ارزش کمک می‌کند.”

source
کلاس یوس

توسط petese.ir