طی هفته اخیر مشخص شد که نینتندو اصلا قصد شوخی ندارد. حتی در این دوران بیثباتی اقتصادی بینالمللی هم این شرکت نمیخواهد کوتاه بیاید و قیمتی باورنکردنی برای بازیهایش میخواهد. قیمت بازیهای اصلی این کنسولُ مثل بازی Mario Kart World به صورت دیجیتالی در آمریکا با ارزش ۸۰ دلار و به صورت فیزیکی ۹۰ دلار به فروش خواهد رسید. تقریبا پنج سال شده که بازیکنان با افزایش قیمت ده دلاری بازیها مواجه شده بودند و همچنان بحث بر سر بازیهای ۷۰ دلاری در جریان بود. حالا به نظر میرسد که نینتندو قصد دارد یک قدم جلوتر برود و با همین روند، بعید نیست ناشرانی مثل تیک تو، بازی GTA VI را به قیمت بیش از ۱۰۰ دلار به ما بفروشند.
حالا اینکه این حجم از افزایش قیمت منطقی است، سوالی است که متاسفانه جواب آن را دوست نداریم. شرکتهای بزرگ گیمینگ نیاز دارند که حداقل میزان سود خود را ثابت نگه دارند و در جهت مبارزه با تورم بینالمللی، مجبور به افزایش قیمت میشوند. شاید نینتندو اولین شرکتی بود که وارد محدوده ۸۰ دلاری شد، ولی بقیه شرکتها هم به دنبالش خواهند رفت. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید تا در این مورد بیشتر توضیح دهیم.
نینتندو در این مسیر تنها نیست

بازی پرچمدار نینتندو، یعنی Mario Kart World قرار است قبل از تعرفههای تجاری به مبلغ ۸۰ دلار فروخته شود. این قیمتها برای بریتانیا فرق میکند و نسخه فیزیکی آن قرار است ۷۵ پوند قیمت داشته باشد. البته نسخه دیجیتالی آن کمی ارزانتر است و ۶۷ پوند خواهد بود. در اروپا هم قیمت بازی ۹۰ یورو، برای نسخه فیزیکی خواهد بود و نسخه دیجیتالی بازی هم ۸۰ یورو قیمت خواهد داشت. شاید فکر کنید که اینجا یک جهش خیلی بزرگ وجود دارد. ولی آیا واقعا چنین جهشی فقط برای نینتندو سوییچ ۲ وجود دارد؟
بازی The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom که در سال ۲۰۲۳ منتشر شد، به ترتیب در آمریکا، بریتانیا و اروپا مبلغ ۷۰ دلار، ۶۷ پوند و ۸۰ یورو داشت. ریمستر یکی از بازیهای اخیر سوییچ، یعنی بازی Xenoblade Chronicles X: Definitive Edition، که به هیچ عنوان بازی بزرگی نبود و صرفا یک ریمستر ساده بود مبلغ ۶۰ دلار در آمریکا، ۵۰ پوند در بریتانیا و ۶۰ یورو در اروپا داشت.
این داستان فقط به بازیهای نینتندو سوییچ ۲ محدود نمیشود. بازی بزرگ بعدی ایکس باکس، یعنی Doom: The Dark Ages خودش قرار است به ترتیب ۷۰ دلار، ۷۰ پوند و ۸۰ یورو قیمت داشته باشد. احتمالا بازی Death Stranding 2 سونی هم از همین الگو پیروی کند.
نرمافزارهای پیچیدهتر

یکی از مشکلات اصلی تمامی سازندگان بازی ثبات قیمت است. مهم نیست که تا چه حدی برای یک بازی خرج میشود، قیمت آن تقریبا همیشه در یک محدوده مشخص است. شاید طی پنج سال اخیر، اکثر بازیهای بزرگ و AAA همگی حدودا ۶۰ دلار قیمت داشتند. انتظار بازیکنان همیشه با ارزش بازی افزایش پیدا میکند، برای همین ناشرها معمولا یک محدوده خاص را به عنوان هدف انتخاب میکنند و با توجه به آن، بازی خود را منتشر میکنند.
حالا باید دو مورد را در نظر داشته باشید. مورد اول تورم جهانی و مورد دوم هم هزینه تولید است. با پیشرفت تکنولوژی، نرمافزارها و سختافزارها همیشه در حال بهتر شدن هستند و در راستای این قضیه استفاده از آنها دائما پیچیدهتر و سختتر میشود. در نتیجه این موضوع، هزینه ساخت بازی همیشه در حال افزایش است. هرچقدر تکنولوژی ساخت بازی پیشرفتهتر باشد، توسعه آن گرانتر میشود. برای همین بازیهای جدیدتر و بزرگتر، دائما گران و گرانتر میشوند.
تاثیر تورم

مورد دوم از دلیل افزایش قیمت دائمی بازیها تورم است. تورم باعث میشود که هزینه تک تک بخشهای توسعه، تبلیغ، انتشار و فروش یک بازی گرانتر شوند. مدیران و مسئولان شرکتهای بزرگ گیمینگ هر سال باید به خاطر بالا و پایین شدن قیمتهای سهام و فروش شرکت به سهامداران توضیح دهند. برای همین مجبور هستنند که دائم قیمتها را بالا ببرند تا بتوانند ثبات سود خود را حفظ کنند. بازیهای نینتندو سوییچ ۲ هم از این قاعده جدا نیستند.
این نخستین بار نیست که نینتندو قیمتهایش را به یک میزان زیادی افزایش میدهد. قبلا هم این شرکت با سیاستهایی مثل نینتندو آنلاین و Expansion Pack نشان داده بود که حاضر است برای افزایش سود خودش هر کاری بکند. دفعات قبلی هم این تصمیم با مخالفت و اعتراض بسیاری از بازیکنان مواجه شد اما تغییری در سیاستها ایجاد نشد. اینبار نینتندو با چالشهایی چون تعرفههای ترامپ و هزینه بالای تولید کارتریج هم روبرو است و از طرفی احتمالا امیدوار است که گیمرها به این قیمتهای جدید عادت کنند و دست از اعتراض بکشند.
این تازه شروع ماجراست

جنگ تجاری بینالمللی بین اروپا و آمریکا و چین را برای یک لحظه فراموش کنید. بیاید فرض کنیم که این درگیری تاثیری روی قیمت بازیها نخواهد داشت. در هر صورت در آینده خیلی نزدیک قرار است با قیمت بازیهایی که امروز میشناسیم خداحافظی کنیم. یک سری منابع نهچندان مطمئن مدعی شدهاند که GTA 6 قرار است قیمتی بین ۸۰ الی ۱۰۰ دلار داشته باشد. جدا از این قیمت عجیب و باورنکردنی، یک تاثیر جانبی هم این قیمتگذاری راکستار خواهد داشت و شک نکنید که تمامی بازیهای بازار گران خواهند شد.
ارزش استاندارد بازیهای درجه اول ۱۰۰ دلار و بازیهای درجه AA و دیگر عناوین متفرقه احتمالا بین ۷۰ الی ۹۰ باشد. بازیهای مستقل هم احتمالا قیمتی بین ۴۵ الی ۶۰ دلار خواهند داشت. این فقط یک حدس است، ولی حدسی است که اصلا و ابدا بعید نیست. قسمت ترسناک ماجرا هم اینجاست که ما انتظار این افزایش قیمت را داریم. ما میدانیم که اصلا بعید نیست راکستار برای پرچمدار بعدیاش چنین مبلغی را درخواست کند. با این حال در پس ذهنمان صرفا به آن نگاهی میکنیم و سپس آن را فراموش میکنیم. چرا؟ چون این راکستار است و همه آن را دوست دارند. حالا اگر این استودیو میتواند مرزهای قیمتی را بشکند، چرا نینتندو نه؟
تاثیر این افزایش قیمتها

وقتی که بازیهای نینتندو سوییچ ۲ قرار است به چنین قیمتی فروش بروند و با توجه به انتظاری که از افزایش قیمت بازیها طی چند سال آینده داریم، اصلا بعید نیست که با یک آینده عجیب مواجه باشیم. این افزایش دائمی قیمتها قطعا یک اختلاف طبقاتی و یک شکاف بین بازیکنانی که تمامی این بازیهای پریمیوم و درجه یک را میخرند و بین بازیکنانی که بازیهای رایگان تجربه میکنند ایجاد خواهد کرد. این اختلاف و شکاف میتواند یک ضربه بزرگ به جامعه گیمینگ بزند. احتمالا درگیریهای مثل اختلافات بین طرفداران کنسولهای ایکس باکس و پلیاستیشن را بین بازیکنانی که برای خرید بازی پول میدهند و بازیکنانی که رایگان بازی میکنند خواهیم داشت.
یکی دیگر از تاثیرات منفی و بزرگ قیمتها، افزایش کاربران بازیهای کرکی است. بازیهای کرک شده یا همان پایرت (Pirate) شده، بازیهایی هستند که قفل آنها باز میشوند تا هرکسی از هر جایی بتواند آن را بدون لایسنس رسمی بازی، تجربه کند. این حرکت همیشه ضربه بزرگی به روند توسعه بازی میزند و یکی از عوامل جلودار پیشرفت صنعت گیمینگ هستند. با این حال اگر قیمتها به این شکل تقریبا دو برابر شوند، بسیاری از گیمرها توانایی خرید بازی قانونی را از دست خواهند داد و در این شرایط بهترین مسیر آنها بازیهای کرکی خواهد بود.
اگر واقعا قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد، یکی از این نگرانیها درباره بازیهای مستقل باشد. این بازیها نه میتوانند در میان بازیهای گرانتر رقابت کنند و نه با انتشار نسخه کرکی میتوانند سود کنند. در نتیجه به آهستگی بازیهای مستقل کمتر و کمتر خواهند شد تا جایی که دیگر فقط بازیهای گران و بزرگ باقی بمانند.
حالا احتمال تمامی این پیشبینیها چقدر است؟ شاید بتوان گفت ۵۰ درصد. فعلا نیازی نیست که امید خود را نسبت به آینده از دست دهید. شاید استودیوهایی مثل لاریان بیشتر پیدا شوند تا در این صنعت طرف بازیکنانشان را بگیرند. پس در حال حاضر فقط میتوانیم صبر کنیم و امیدوار باشیم.
بیشتر بخوانید:
source
کلاس یوس