02 اردیبهشت 1404 ساعت 10:08
شرکت CATL در قامت بزرگترین شرکت باتری سازی چین، از جدیدترین شاهکارهای خود که دنیای خودروهای نیو انرژی را برای همیشه تغییر میدهند خبر داد و ما هم در ادامه، با این سه تکنولوژی برتر و جدید همراه شما هستیم.
همین چند وقت قبل بود که شرکت بی وای دی با شارژر 1 مگاواتی خود، دنیای خودروهای نیو انرژی چینی را متحول کرد، اما سرعت پیشرفت و سطح رقابت چینیها به قدری بالاست که اکنون شرکت CATL قصد دارد تا روی دست رقیب خود بلند شود. این شرکت با معرفی سه تکنولوژی عجیب و غریب خود یعنی باتری 1500 کیلومتری در یک بار شارژ، باتری جدید با قابلیت سرعت شارژ فوق سریع و دستیابی به تکنولوژی تولید انبوه باتری های سدیم یونی، جهان را در بهت و حیرت فرو برده است و ما هم قصد داریم تا در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز، بیشتر با این تکنولوژیها آشنا شویم.
تکنولوژی جدید CATL در ساخت باتری خودروهای برقی و هیبریدی
شرکت CATL، غول چینی و بزرگترین تولیدکننده باتری در جهان، در رویداد اخیر خود از سه فناوری تکنولوژیک باتری رونمایی کرد که پتانسیل تغییر کامل چشمانداز رقابتی میان خودروهای تمام الکتریکی و خودروهای هیبریدی را دارند. این فناوریهای نوین باتری CATL با هدف قرار دادن بزرگترین دغدغههای مصرفکنندگان خودروهای برقی یعنی محدوده پیمایش، سرعت شارژ و عملکرد در هوای سرد، جهشی بزرگ در تکامل وسایل نقلیه الکتریکی محسوب میشوند و ممکن است سرانجام برتری قاطع خودروهای برقی را نسبت به سایر گزینهها تثبیت کنند.
باتری Freevoy با برد بیش از 1500 کیلومتر
شاید شگفت انگیزترین رونمایی این رویداد، معرفی باتری نوآورانه فری وی دوال پاور (Freevoy Dual Power Battery) بود. این باتری با بهره گیری از یک معماری دو هستهای منحصربهفرد، به محدوده پیمایشی خارق العادهای بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر با یک بار شارژ دست مییابد! راز این برد شگفتانگیز در طراحی دو هستهای باتری نهفته است. در این معماری، یک بسته باتری واحد به دو منطقه انرژی مستقل تقسیم میشود. یعنی یک منطقه انرژی اصلی و یک منطقه افزایش دهنده برد. هر منطقه از مواد سلولی متفاوتی استفاده میکند تا از مزایای خاص هر کدام بهرهبرداری شود. CATL با الهام از مفهوم افزونگی (Redundancy) در طراحی موتورهای دوگانه هواپیما، سیستمهای دو هستهای مجزایی را برای مدیریت ولتاژ بالا و پایین، ساختار، حفاظت در برابر فرار حرارتی و مدیریت حرارتی پیادهسازی کرده تا ایمنی در بالاترین سطح ممکن تضمین شود.
در منطقه افزایشدهنده برد، CATL برای اولین بار از فناوری باتری با الکترود منفی خود تولیدکننده (Self-generating Negative Electrode) رونمایی کرده که مواد آند گرافیتی سنتی را حذف میکند. این نوآوری انقلابی اجازه میدهد تا ظرفیت انرژی بسیار بیشتری در همان فضای فیزیکی بسته باتری جای گیرد و چگالی انرژی به طور قابل توجهی افزایش یابد. به گفته سخنگوی CATL، این فناوری یک تغییر بنیادین در رویکرد به محدودیتهای برد خودروهای الکتریکی است که هم عملکرد پرقدرت و هم قابلیت پیمایش طولانی مدت را بهینه میکند و یکی از مهمترین فناوریهای نوین باتری CATL به شمار میرود.
تکنولوژی شارژ سریع وحشتناک CATL: شعاع حرکت 520 کیلومتر در 5 دقیقه شارژ
دومین رونمایی بزرگ CATL، معرفی نسل دوم باتری سوپر فست شارژ شن شینگ (Shenxing Superfast Charging Battery) بود که مرزهای سرعت شارژ را به سطحی باورنکردنی رسانده است. این باتری جدید علاوه بر ارائه برد پیمایش کلی ۸۰۰ کیلومتر، دارای نرخ شارژ حداکثری نزدیک به 12C و حداکثر توان شارژ بیش از ۱.۳ مگاوات است!
به زبان ساده یعنی این باتری میتواند در هر ثانیه شارژ، ۲.۵ کیلومتر به برد خودرو اضافه کند! این بدان معناست که رانندگان میتوانند با اتصال به ایستگاههای شارژ با توان مناسب، تنها در عرض ۵ دقیقه، بیش از ۵۲۰ کیلومتر به برد پیمایشی خودروی خود بیفزایند. این سرعت شارژ وحشتناک تقریبا زمان شارژ را به زمان سوخت گیری خودروهای بنزینی نزدیک میکند و یکی از بزرگترین موانع پذیرش خودروهای الکتریکی را از میان برمیدارد.
نکته قابل توجه دیگر، حفظ عملکرد شارژ استثنایی این باتری حتی در شرایط چالش برانگیز است. در دمای منفی ۱۰ درجه سانتی گراد، نسل دوم باتری های شن شینگ CATL همچنان میتواند تنها در ۱۵ دقیقه از ۵ درصد به ۸۰ درصد شارژ شود. علاوه بر این، حتی زمانی که شارژ باتری بسیار کم است، این باتری قادر است توانی معادل ۸۳۰ کیلو وات یعنی ۱۱۱۳.۴ اسب بخار را به موتورها تحویل دهد. این نسل جدید، پیشرفت چشمگیری نسبت به نسل اول باتری شن شینگ محسوب میشود که خود اولین باتری لیتیوم آهن فسفات جهان با قابلیت شارژ فوق سریع 4C بود (۴۰۰ کیلومتر در ۱۰ دقیقه). این پیشرفت در سرعت شارژ، بخش مهمی از فناوریهای نوین باتری CATL است. نکته قابل توجه اینجاست که نسل اول این باتری در سال 2023 به روی صحنه آمده بود و این شرکت چینی تنها در عرض کمتر از دو سال، به توانایی ساخت چنین شاهکاری رسیده است.
اولین باتری سدیم یون تولید انبوه جهان، شاهکار جدید CATL
سومین دست آورد بزرگ معرفی شده توسط CATL، اولین باتری سدیم یون جهان بود که برای تولید انبوه برنامهریزی شده است. تولید انبوه این باتری از دسامبر سال میلادی جاری آغاز خواهد شد و میتوان از آن، هم در خودروهای هیبریدی و هم در خودروهای تمام برقی استفاده کرد. این باتری سدیم یون با دستیابی به بالاترین چگالی انرژی در صنعت برای این نوع باتری (۱۷۵ وات ساعت بر کیلوگرم)، به خودروهای هیبریدی امکان میدهد تا بردی بیش از ۲۰۰ کیلومتر را به صورت تمام برقی طی کنند و برد خودروهای تمام الکتریکی را به بیش از ۵۰۰ کیلومتر میرساند. این باتری همچنین از شارژ فوق سریع 5C پشتیبانی میکند و عمر چرخه ۱۰۰۰۰ بار شارژ را ارائه میدهد.
اما شاید مهمترین مزیت فناوری سدیم یون، عملکرد ایمنی آن باشد که به مراتب از باتریهای لیتیومی سنتی فراتر میرود. CATL این ایمنی بالا را با انجام تستهای سختگیرانه از جمله فشردهسازی چندجانبه، نفوذ سوزن، نفوذ مته برقی و حتی اره کردن باتری به نمایش گذاشت که در هیچکدام از این موارد، باتری دچار آتش سوزی یا انفجار نشد.
علاوه بر ایمنی، این فناوری یکی از بزرگترین نقاط ضعف خودروهای الکتریکی یعنی عملکرد در هوای سرد را هدف قرار داده است. در حالی که باتریهای لیتیومی در زمستان دچار کاهش شدید برد و محدودیت توان میشوند، باتریهای سدیم یون CATL عملکردی استثنایی در سرمای شدید از خود نشان میدهند. تستها نشان میدهد که در دمای منفی ۳۰ درجه سانتی گراد، این باتری میتواند تنها در ۳۰ دقیقه از ۳۰ درصد به ۸۰ درصد شارژ شود و ۹۳ درصد از ظرفیت قابل استفاده خود را حفظ کند. حتی با تنها ۱۰ درصد شارژ باقیمانده، خودرو میتواند سرعت بزرگراهی ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را حفظ کند. شگفت انگیزتر اینکه، این باتری حتی در دمای فوق العاده سرد منفی ۴۰ درجه سانتی گراد نیز قابلیت شارژ و دشارژ عالی خود را حفظ کرده و حتی با شارژ نزدیک صفر درصد نیز میتواند سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت را حفظ کند؛ دستاوردی که پیش از این با فناوری لیتیوم یون غیرقابل تصور بود. این مقاومت در برابر سرما، یکی از کلیدیترین فناوریهای نوین باتری CATL است.
source