با عرضه یک نسخه سبک‌تر قابلیت Deep Research، این ابزار ChatGPT اکنون در اختیار تمام کاربران قرار گرفته است. در حال حاضر، کاربران می‌توانند تا دو برابر بیشتر از نسخه قبلی پرسش‌های خود را مطرح کنند.

ویژگی Deep Research چت‌بات ChatGPT قادر است به‌طور عمیق در وب به جستجو کند، نتایج به دست آمده را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد و برای ارائه پاسخ نهایی به زمانی بین 5 تا 30 دقیقه نیاز دارد.

این قابلیت که آخرین تلاش OpenAI برای کسب رتبه بهتر در آزمون‌های هوش مصنوعی، یعنی Humanity’s Last Exam AI است، اکنون در یک نسخه سبک‌تر برای تمامی کاربران، از جمله مشترکین رایگان، قابل دسترس است.

تفاوت نسخه رایگان قابلیت Deep Research با نسخه پولی در چیست؟

نسخه اصلی Deep Research با استفاده از مدل پیشرفته o3 شرکت OpenAI عمل می‌کند. در مقابل، نسخه سبک‌تر آن بر پایه مدل OpenAI o4-mini اجرا می‌شود.

مقایسه نتایج Deep Research در بنچمارک BrowseComp OpenAI

همانطور که در نمودار بالا مشخص است، نسخه سبک‌تر Deep Research در بنچمارک BrowseComp OpenAI امتیاز ۴۵.۶ درصد را کسب کرده است، در حالی که مدل استاندارد امتیاز ۵۱.۵ درصد را کسب کرده است که به نظر تفاوت زیادی نیست.

این شرکت در پستی در شبکه اجتماعی X اعلام کرده که نسخه جدید، با وجود داشتن دقت نسبتاً نزدیک به ابزار نسخه استاندارد که فقط برای کاربران پولی ChatGPT در دسترس است، با هزینه سرور بسیار پایین‌تری ارائه می‌شود.

همچنین کاربران پرو که قبلا 125 پرسش اول خود را به پایان رسانده‌اند، اکنون 125 پرسش Deep Research اضافی را با مدل سبک‌تر دریافت خواهند کرد. برای مشترکین پلاس و تیم، میزان تخصیص یافته از 10 عدد در ماه به 25 افزایش پیدا می‌کند. به گفته‌ی OpenAI، همین 15 پرسش اضافی با نسخه سبک در طول هفته‌ی آینده برای کاربران سازمانی و آموزشی نیز در دسترس قرار خواهد گرفت.

سایر کاربرانی که به برنامه‌ی رایگان وابسته هستند نیز قادر خواهند بود به نسخه‌ی سبک Deep Research دسترسی پیدا کنند، با این حال، آن‌ها ملزم به محدود کردن پرسش‌های خود به 5 عدد در هر ماه هستند.

اگرچه این مقدار احتمالاً برای اکثریت قریب به اتفاق 400 میلیون کاربر ChatGPT کفایت می‌کند، اما برای بیشتر از این تعداد نیاز به پرداخت مبلغی بین 20 تا 200 دلار خواهد بود.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir