دشمنان در بازی‌های ویدئویی معمولاً نگران شخصیت اصلی داستان یعنی ما نیستند و معمولا این ما هستیم که باید در بازی‌ها از آن‌ها بترسیم. اما در بعضی بازی‌ها مکانیزم‌ها طوری طراحی شده‌اند که در بعضی شرایط دشمنان بازی از ما بترسند و برای نجات جان خود تلاش کنند. در ادامه‌ این مقاله ۱۰ بازی را معرفی می‌کنیم که می‌توانید بوی ترس واقعی را از طرف دشمنان خود بشنوید، با ویجیاتو همراه باشید.

لرد ساکای؛ کابوس مغولان در بازی Ghost of Tsushima

لرد ساکای؛ کابوس مغولان در بازی Ghost of Tsushima

در گوست آو سوشیما وقتی یک دشمن می‌ترسد، وحشت‌زده شده و فرار می‌کند. این اتفاق در ابتدا به ندرت می‌افتد اما وقتی توانایی‌ها و تجهیزات خود را ارتقا می‌دهید، ترساندن دل‌های مغول‌های مهاجم خیلی بیشتر اتفاق می‌افتد. شانس فعال شدن ترس در دل دشمنان، بیشتر مکانیکی است؛ با ارتقاء سطح شما، جین ساکای تجهیزات و زره‌ای به دست می‌آورد که باعث می‌شود ترس دشمنان بیشتر شود، اما این حس را می‌دهد که شهرت شما به عنوان ارواح در حال پیشرفت است و دشمنان به تدریج بیشتر از شما به خاطر شهرتتان می‌ترسند. این یک سیستم ساده است به خصوص زمانی که بالاخره حالت روح را باز می‌کنید، که باعث می‌شود که دشمنان همان اول مبارزه از شما بترسند.

از آهنگری تا التماس دشمنان برای زنده ماندن!

از آهنگری تا التماس دشمنان برای زنده ماندن!

در بازی کینگدم کام یک مبارزه می‌تواند در هر زمانی شروع شود، اما گاهی اوقات شما نمی‌خواهید بخشی از آن باشید یا نمی‌خواهید کسی را بکشید. این مورد بستگی به کسی که با او می‌جنگید دارد که آیا واقعاً به شما اجازه می‌دهد این کار را انجام دهید و دشمنان هم به همین شکل رفتار می‌کنند. گاهی اوقات بعد از آسیب رساندن جدی، حریف روی زانوهایش می‌افتد و از شما خواهش می‌کند که به او رحم کنید، و این به شما گزینه‌ی محترمانه‌ای می‌دهد که او را آزاد کنید یا می‌توانید از او پول بگیرید یا اگر بخواهید حتی می‌توانید او را بکشید. در هر صورت، وقتی این اتفاق می‌افتد خیلی لذت‌بخش است، چون می‌توان گفت که رسیدن به این نقطه خیلی زمان می‌برد و این باعث می‌شود احساس خوبی داشته باشید.

مستر چیف افسانه‌ای در سری بازی‌های Halo

مستر چیف افسانه‌ای در سری بازی‌های Halo

 یکی از دلایلی که باعث شد بازی Halo بدرخشد، هوش مصنوعی دشمنان آن بود. آن‌ها فقط موجودات بی‌فکر و کلیشه‌ای مثل بازی‌های هم دوره خود نبودند که در یک نقطه ایستاده باشند یا تا زمانی که کشته شوند در یک خط مستقیم به سمت شما بدوند. دشمنان در Halo شخصیت دارند، چون هوش مصنوعی آن‌ها از زمان بازی اول تقریباً تغییر نکرده است. شخصیت آنها رفتارهای هوش مصنوعی‌شان را مشخص می‌کرد. حتی از همان بازی اول، دشمنان روش‌های مختلفی برای واکنش نشان دادن زمانی که مسترچیف در اطراف بود، داشتند. آن‌ها همیشه سخت می‌جنگند و به ندرت نشانه‌ای از ضعف نشان می‌دهند. اما اگر آن‌ها را بکشید، اولین واکنش گرانت‌های کوچکتر و ضعیف‌تر وحشت و دویدن با دستان بالای سرشان است. مثل همیشه دیدن ترسیدن دشمنان از شما لذت بخش است. شما همیشه فرصت دیدن آن را ندارید چون بسیاری از اوقات، الن‌ها تمایل دارند از پشت پنهان شده و به سمت شما شلیک کنند.

حفظ روحیه؛ اولین اصل ترسیدن دشمن در بازی Dynasty Warriors

حفظ روحیه؛ اولین اصل ترسیدن دشمن در بازی Dynasty Warriors

 بازی‌های Dynasty Warriors تماماً بر پایه روحیه شکل گرفته است، اما در بازی‌های دیگر شما این حس را نمی‌کنید. اما اینکه چگونه داشتن روحیه در این بازی عمل می کند بسیار ساده است. وقتی روحیه پایین باشد، یک ارتش به سختی مقابله می‌کند. وقتی روحیه بالا باشد، ارتش همه را از میدان به در می‌کند. کاهش روحیه دشمن همیشه اولویت اصلی در بازی است، چون وقتی روحیه دشمن بالا باشد، ارتش آن‌ها به دریای مرگ تبدیل می‌شود که شما را هدف قرار داده و با قدرت به شما آسیب می‌زند. کاهش روحیه باعث می‌شود که مقابله با ترکیب‌های دشمن خیلی راحت‌تر شود. تفاوت بین این دو وضعیت در این بازی بیشتر از هر بازی دیگری در این سری است. دشمنان با روحیه پایین فقط کندتر و ضعیف‌تر نمی‌شوند، بلکه کند و دلسرد به نظر می‌رسند، ترسو می‌شوند و به راحتی وحشت‌زده می‌شوند. آن‌ها زمانی که ترسیده باشند یا اصلاً از مبارزه دست بکشند و فرار کنند، به راحتی سر می‌خورند و به زمین می‌افتند.

داشتن اسلحه؛ کلید مهم ترسیدن در بازی I am Alive

داشتن اسلحه؛ کلید مهم ترسیدن در بازی I am Alive

این یک بازی جالب اما ناقص با ایده‌های خلاقانه در سبک بقا است. چیزی که این بازی می‌فهمد این است که برای انسان‌های واقعی، اسلحه‌ها کمی ترسناک هستند. اگر یک اسلحه به سمت شما نشانه رفته باشد مطمئناً باید بترسید! بنابراین در بازی I Am Alive، اگر برای اولین بار اسلحه‌ای را به سمت دشمن نشانه بروید و او اسلحه‌ای نداشته باشد، دستانش را بالا می‌برد و تسلیم می‌شود. یکی از جنبه‌های جالب این است که مهمات در این بازی بسیار کم است. بنابراین نه تنها ممکن است که شما اسلحه‌ای بدون تیر به سمت کسی نشانه بروید، اما تا زمانی که آن‌ها ندانند که اسلحه شما خالی است، از شما می‌ترسند و کاری که می‌خواهید را انجام می‌دهند و این بخشی از استراتژی بازی است. شما باید تقسیم کنید و با کمترین تعداد گلوله ممکن حمله کنید.

با کمک سایه‌ها در بازی Mark of The Ninja دشمنان را بترسانید

با مخفی‌کاری در بازی Mark of The Ninja دشمنان را بترسانید

یک بازی مستقل قدیمی است که به اندازه برخی دیگر از بازی‌ها در دوران Summer of Arcade ممکن است یادمان نمانده باشد، اما هنوز یکی از بهترین بازی‌های پنهان‌کاری تمام دوران است. چیزی که این بازی را عالی می‌کند این است که چقدر آزادی عمل به شما می‌دهد تا بازی را به روش خودتان انجام دهید در حالی که همچنان یک تجربه پنهان‌کاری سخت است. شما اصلا نمی‌توانید فقط بدوید و همه را مثل یک بازی اکشن قتل‌عام کنید. اما به طور شگفت‌انگیزی آزادی عمل دارید تا با استفاده از مکانیک‌های پنهان‌کاری به شکلی که خودتان می‌خواهید دشمنانتان را بکشید. جذاب‌ترین گزینه بازی، کابوس‌ها است که از سلاح‌ها و ابزارها برای ترساندن دشمنانتان استفاده می‌کند.

در بیشتر بازی‌ها، دشمنان ترسیده فقط فرار می‌کنند. اما در Mark of the Ninja رفتار آن‌ها خیلی پیچیده‌تر است. وقتی وارد حالت ترس می‌شوند، نگهبان‌ها کندتر و قابل پیش‌بینی‌تر حرکت می‌کنند. آن‌ها از مسیر گشت‌زنی استاندارد خود دست می‌کشند و به طور قابل توجهی اگر کاری انجام دهید که آن‌ها را بترساند، مثل ایجاد یک حواس‌پرتی در نزدیکی‌شان، فوراً به سمت صدا شلیک می‌کنند.

با تالیون در بازی Shadow of Mordor کابوس ارک‌ها شوید!

با تالیون در بازی Shadow of Mordor کابوس ارک‌ها شوید!

قطعاً این لیست در نبود این بازی فاقد اعتبار می‌شد. ممکن است Monolith دیگر وجود نداشته باشد، اما نوآوری‌های آن‌ها در بازی‌ها را نمی‌تواند نادیده گرفته شود، حتی اگر صنعت نتوانست از این ایده‌ها استفاده کند و آن‌‌هارا ادامه دهد. بسیاری از بهترین ایده‌ها همینجا متوقف شدند. وقتی یکی از هم رزمان شما شکنجه شود حتما سر و صدای زیادی به وجود می‌آورد و قطعاً شما را می‌ترساند. در این بازی شخصیت اصلی یعنی تالیون قدرتی دارد که ارک‌ها از آن می‌ترسند و شما می‌توانید در این بازی کاملاً حس ترس‌ها در ارک‌ها ببینید.

تجربه‌ دیدن ترس واقعی دشمنان در بازی The Punisher

تجربه‌ دیدن ترس واقعی دشمنان در بازی The Punisher

این بازی اول قرار بود که ادامه‌ی فیلم Punisher که در سال ۲۰۰۴ ساخته شده بود باشد، اما بیشتر یک اقتباس از کمیک‌های اخیر این شخصیت است. کمیک‌هایی که در آن فرانک کستل بیشتر شبیه به یک فرشته مرگ ترسناک است تا هر انسان قابل شناسایی. بازی قطعاً به این موضوع می‌پردازد و فرانک را به یک تانک متحرک تبدیل می‌کند که می‌تواند آسیب‌های غیرقابل تصوری را تحمل کند بدون اینکه بمیرد و همه چیزهایی که در مسیرش قرار می‌گیرد را به شدت خرد می‌کند. طبیعی است که همه از این مرد می‌ترسند. فکر می‌کنم تقریباً نصف دیالوگ‌های این بازی شامل جملاتی از قبیل «این فرانک است!» یا «این Punisher است!» است. تقریباً هر کاری که انجام می‌دهید باعث می‌شود دشمن به شدت لرزان و ترسیده شود. وقتی که یک حمله نزدیک را انجام می‌دهید، همه کسانی که در نزدیکی هستند ترسیده پرتاب می‌شوند. خودِ حملات نشان می‌دهد که همه چقدر از این مرد می‌ترسند.

در بازی Dishonored دشمنانتان را تا سر حد مرگ بترسانید

در بازی Dishonored دشمنانتان را تا سر حد مرگ بترسانید

بازی Dishonored 2 انتخاب‌های فراوانی را در اختیار بازیکنان قرار می‌دهد تا نقش یک قاتل را ایفا کنند. البته باقی ماندن در سایه‌ها یک گزینه است اما تنوع NPC‌های غیرنظامی و دشمنان آنقدر جذاب است که ماندن در سایه‌‌ها احمقانه به نظر می‌رسد. وقتی بازیکن در معرض دید غیرنظامیان قرار می‌گیرد، آنها معمولاً به سرعت برای کمک فرار نمی‌کنند، مگر اینکه بازیکن شروع به درگیری کند که در این صورت به سرعت به نزدیک‌ترین نگهبان برای اطلاع دادن می‌دوند. در مبارزات در فضای باز بازیکنان می‌توانند از سیستم خونین مبارزات Dishonored 2 استفاده کنند  دشمنان را از وسط دو نیم کنند یا آنها را به طور وحشیانه‌ای درون شکم‌شان پاره کنند و هر عضو زنده‌مانده از گروه دشمن سریع‌تر از یک سگ مسابقه‌ای فرار خواهد کرد. استودیو آرکین همچنین توجه زیادی به جزئیات در این بخش داشته است؛ برخی از نگهبانان آنقدر وحشت‌زده می‌شوند که در حین تلاش برای فرار به خودشان برخورد کرده و زمین می‌خورند.

قهرمانی در سایه‌‌ها؛ بازی Batman Arkham

قهرمانی در سایه‌‌ها؛ بازی Batman Arkham

پنهان‌کاری در بازی‌ها به ندرت احساس قدرت به بازیکن می‌داد. این یک چالشی بود که باید بر آن غلبه می‌کردید اما در بتمن، سایه‌ها جایی هستند که شما قدرتمندترین هستید و به جای اینکه احساس کنید در حال مبارزه‌ای هستید تا جان خودتان در امان بماند، پنهان‌کاری در بتمن شما را در موقعیتی قرار می‌دهد و می‌توانید با دشمنان خود بازی کنید قبل از اینکه برای کشتن آن‌ها وارد عمل شوید. زمانی که Arkham Asylum منتشر شد، وقتی که دشمنان را در یک گروه از بین می‌برید، احساس آن‌ها از اعتماد به نفس به نگرانی و سپس به پارانویا تبدیل می‌شوند.

هر چقدر که دشمنان بیشتر متوجه می‌شوند که چقدر در خطر هستند، رفتارشان بی‌ثبات‌تر می‌شود. بر خلاف بازی‌هایی مانند Mark of the Ninja، جایی که دشمنان ترسیده قابل پیش‌بینی‌تر می‌شوند، در بازی‌های Arkham آن‌ها واقعاً سخت‌تر می‌شوند که شناسایی شوند. آن‌ها با احتیاط بیشتری حرکت می‌کنند و بیشتر به طور نامنظم جا‌به‌جا می‌شوند. بدون هیچ دلیلی به سرعت می‌چرخند و فرار می‌کنند. با این حال، می‌توانید از ترس آن‌ها به نفع خودتان استفاده کنید، چون وقتی که در نهایت شما را می‌بینند، آنقدر ترسیده‌اند که به جای شلیک به شما، فقط سقوط می‌کنند.

چشیدن طعم واقعی شرور بودن در بازی InFamous: Second Son

چشیدن طعم واقعی شرور بودن در بازی InFamous: Second Son

بازی‌های InFamous همگی دارای یک سیستم Karma عمیق و اثر گذار در داستان بازی هستند که در آن بازیکنان می‌توانند از قدرت‌های فوق‌العاده شخصیت خود برای خوب یا بد استفاده کنند. اگر تصمیم بگیرید همه را قتل عام نکنید کارمایتان در بازی خوب می‌شو، در حالی که  همانطور که حدس زدید  کشتن غیرنظامیان و به طور کلی رفتار یک شرور را پیش گرفتن karma بد به همراه دارد. در بازی Second Son اگر شخصیت بازیکن یعنی دلسین، به طرف جنبه تاریک karma حرکت کند، غیرنظامیان شروع به ابراز بی‌اعتمادی و او را در ملاءعام تحقیر و توهین خواهند کرد. با پیشرفت از رتبه تحت تعقیب به رتبه شرور شهروندان با ترس واقعی واکنش نشان خواهند داد و به سمت شما حمله می‌کنند یا به سرعت برای جان خود فرار خواهند کرد.

با الکس مرسر در بازی پروتوتایپ حتی زامبی‌ها را بترسانید

با الکس مرسر در بازی پروتوتایپ حتی زامبی‌هارا بترسانید

با قرار گرفتن نام الکس مرسر در این جایگاه، لیست تکمیل می‌شود. در بازی پروتوتایپ هرچقدر که در داستان بازی پیشروی می‌کنید و قدرت‌های خاص به شخصیتتان اضافه می‌شود، نظامیان، غیر نظامیان و به طور کلی تمام موجودات بازی از شما می‌ترسند و برای نجات جان خود با حداکثر سرعت فرار می‌کنند. شخصیت الکس مرسر با جذبه‌ی خاص خود از همان اول طوری طراحی شده است که یک شرور تمام عیار لقب بگیرد. حتی در قسمت ۲ بازی هم وقتی الکس برمی گردد و شما باید با او مبارزه کنید، خودتان را در جایگاهی پیدا می‌کنید که کاملا ترسیده‌اید.

source

توسط petese.ir