در دنیای فوتبال، معمولا شاهد عناوین تکراری هستیم که یک فرمول را سالیانه ارتقا یا تکرار می‌کنند، اما بازی Rematch توانسته است هیجان زیادی را در میان طرفداران فوتبال برانگیزد. این بازی نه‌تنها از نظر سبک و ساختار کاملا متفاوت است، بلکه از نظر تجربه‌ای که به بازیکنان و هواداران ارائه می‌دهد هم با بازی‌های دیگر تفاوت چشم‌گیری دارد. در ادامه به بررسی عواملی خواهیم پرداخت که باعث شده تا بازی ری‌مچ توجهات زیادی را به خود جلب کند. با ویجیاتو همراه باشید.

گیم‌پلی کاملا متفاوت

گیمپلی متفاوت

یکی از مهم‌ترین دلایل این هیجانات برای ری‌مچ گیم‌پلی خاص آن است. برخلاف بازی‌های سنتی فوتبال که بیشتر بر شبیه‌سازی واقعیت تمرکز دارند، Rematch تجربه‌ای متفاوت از فوتبال به بازیکن می‌دهد. بازی مکانیزم‌هایی دارد که به بازیکنان اجازه می‌دهد مهارت‌های خود را به روش‌های جدیدی به نمایش بگذارند.

یکی از ویژگی‌های خاص گیم‌پلی Rematch این است که می‌توانید از مهارت هر بازیکن استفاده کنید. این مهارت‌ها ممکن است شامل حرکات هوایی، شوت‌های قدرتمند و ترکیب‌های جالبی از تکنیک‌های فوتبال باشد که در بازی‌های دیگر ممکن است وجود نداشته باشد. این حرکت‌ها به بازیکنان این اجازه را می‌دهند که تاکتیک‌های جدیدی را استفاده کنند و در زمین تاثیرگذارتر باشند.

 شرایط محیطی میدان بازی مدام در حال تغییر است و بازیکنان باید خود را با این تغییرات همراه کنند. مثلا ممکن است در طول بازی شرایط جوی مثل باران یا باد در حرکت توپ تاثیر بگذارد. یکی دیگر از نکات بازی این است که بازیکنان باید هماهنگی زیادی با یکدیگر داشته باشند و از ترکیب‌های تاکتیکی برای غلبه بر تیم حریف استفاده کنند. این ویژگی برعکس بازی‌های دیگر تمرکز را از مهارت فردی به مهارت استراتژی می‌برد. به این نکته هم باید اشاره کنیم که زاویه دوربین سوم‌شخص است.

 برخلاف بازی‌های فوتبال معمولی که معمولاً نتیجه به صورت عددی (مثل 1-0 یا 2-1) اعلام می‌شود، سیستم برنده شدن در این بازی کاملا متفاوت است. به جای اینکه فقط تعداد گل‌ها برنده را تعیین کنند، عناصر دیگری مثل تسلط بر میدان، استفاده درست از مهارت‌ها و اجرای استراتژی‌های خاص هم می‌تواند در تعیین برنده تأثیرگذار باشد.

آیا EA باید نگران این بازی باشد؟

نگرانی‌های EA اسپرت در مورد این عنوان جدید

بازی‌های ویدیویی ورزشی همیشه توجه بسیاری از گیمرها را به خود جلب کرده‌اند، اما در حال حاضر رقابت در این صنعت به شدت افزایش یافته است. اخیراً کمپانی Sloclap با معرفی بازی جدید خود در سبک فوتبال، توانسته فقط با نسخه‌ بتا در مدت زمان کوتاهی 1.3 میلیون بازیکن جذب کند، اما این تنها بخشی از داستان است. انتشار این بازی در زمانی حساس برای اف‌سی، غول دنیای بازی‌های فوتبال، می‌تواند تغییرات بزرگی در این صنعت ایجاد کند. بازار بازی‌های فوتبال، علی‌رغم تسلط طولانی‌مدت الکترونیک آرتز با فیفای قدیم و اف‌سی امروز به نظر می‌رسد که همچنان برای بازی‌های جدید جایی دارد. Rematch توانسته است نشان دهد طرفداران زیادی برای یک تجربه تازه از فوتبال وجود دارد.

چرا Rematch می‌تواند موفق باشد؟

چرا ری‌مچ می‌تواند موفق باشد؟

شاید انتشار و موفقیت بازی‌های آنلاین در سال ۲۰۲۵ به نظر پر چالش باشند، اما Rematch در این مرحله از آن‌ها عبور کرده است. Rhys Elliott، رئیس تحلیل بازار در Alinea Analytics به GamesIndustry.biz گفته است:

بازی‌های خوب طراحی شده با رویکردهای منحصربه‌فرد می‌توانند بازارهای اشباع‌شده را متحول کنند. تمرکز ری‌مچ بر فوتبال باعث جذب مخاطبان ثابت می‌شود در حالی که مکانیک‌های آرکیدی آن باعث می‌شود تا بازی به راحتی قابل یادگیری باشد و عمق مشابه بازی‌های مبارزه‌ای، آن را برای جامعه هاردکور مناسب می‌کند.

ریس الیوت

الیوت توضیح می‌دهد که به‌طور کلی بازی‌های لایو سرویس یک بازی صفر و یک هستند. به این معنی که وقتی یک بازی جدید لایو سرویس موفق می‌شود، معمولاً زمان و توجه بازیکنان را از بازی‌های دیگر می‌دزدد. او اشاره می‌کند که همین اتفاق برای Marvel Rivals در سال گذشته رخ داد؛ این بازی بازیکنان Overwatch 2 را از آن خود کرد.

با این حال، الیوت معتقد است که هنوز فضای کافی برای بازی‌های چندنفره جدید و خاص وجود دارد که بتوانند خود را در این بازار معرفی کنند. او به Helldivers 2 که سال گذشته منتشر شد اشاره می‌کند و می‌گوید این بازی نیز توانست در یک فضای خاص موفق شود

به گفته الیوت، ری‌مچ بهترین ویژگی‌های هر دو دنیای بازی‌های لایو سرویس و بازی‌های خاص را در خود دارد. بازی یک رویکرد تازه به یک ژانر نسبتاً دست‌نخورده ارائه می‌دهد که بر پایه محبوب‌ترین ورزش جهان یعنی فوتبال ساخته شده است. در زمانی که بازیکنان از بازی‌های موجود در بازار احساس خستگی کرده‌اند، Rematch توانسته است توجه آن‌ها را جلب کند. به‌ویژه در زمانی که بازیکنان از اف‌سی احساس نارضایتی می‌کنند، ری‌مچ به عنوان یک گزینه تازه و متفاوت به بازار آمده است.

استراتژی‌های جدید در خرید بازی‌ها

استراتژی‌های پرداختی جدید

با توجه به اینکه در دنیای بازی‌های آنلاین بسیاری از عناوین به‌صورت رایگان در دسترس هستند و مدل‌های پرداخت درون‌برنامه‌ای دارند، انتخاب اسلوکلپ برای ارائه ری‌مچ به‌عنوان یک بازی پولی ممکن است ریسک به نظر برسد. اما این تصمیم در واقع می‌تواند استراتژی درستی باشد، چرا که با ارائه یک تجربه خاص و متفاوت این بازی می‌تواند بازیکنانی را جذب کند که به دنبال چیزی تازه و جذاب هستند، نه فقط یک نسخه مشابه از بازی‌های رایگان موجود.

الیوت به این نکته اشاره می‌کند که با نگاهی به بخش‌های نظرات در ردیت یا هر بخش دیگری مربوط به بازی‌های اف‌سی، می‌توان به راحتی از نارضایتی‌ها و ناامیدی‌های جامعه بازیکنان از مدل پرداختی اف‌سی و به ویژه Ultimate Team پی برد. بسیاری از بازیکنان این بخش را به (Pay-to-Win) متهم کرده‌اند. از آن طرف، Rematch توانسته است با بازاریابی خود، این نگرانی‌ها را به‌طور مستقیم هدف قرار دهد. ری‌مچ به بازیکنان وعده می‌دهد که بازی در یک زمین بازی برابر است، جایی که برنده تنها به مهارت فردی و هماهنگی تاکتیکی بستگی دارد، نه به آمار یا پرداخت‌های درون‌برنامه‌ای.

مبارزه با تکراری بودن اف‌سی

مبارزه با تکراری بودن EA Sports FC

یکی دیگر از انتقاداتی که به اف‌سی وارد می‌شود، شبیه‌سازی بیش از حد بازی‌ها و کند بودن روند آن‌هاست. در مقابل، Rematch بر ویژگی‌هایی مانند نبود خطا و آفساید و عدم توقف بازی و استراحت تأکید می‌کند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا بازی سریع‌تر و هیجان‌انگیزتر از شبیه‌سازی‌های پیچیده و کند بازی‌های معمولی فوتبال باشد. تجربه ری‌مچ از نظر اصولی با اف‌سی متفاوت است چرا که تنها روی خود فوتبال تمرکز دارد و خبری از تیم‌ها و لیگ‌های لایسنس‌شده نیست که جزء ارکان اصلی بازی‌های EA هستند، اما موفقیت Rematch می‌تواند منجر به جذب بخش بزرگی از مخاطبان اف‌سی شود. در این صورت، اسلوکلپ ممکن است به یک رقیب جدی برای EA تبدیل شود.

جانشین برای Rocket League؟

جانشین برای Rocket League ؟

با وجود جذابیت‌های Rocket League، تا الان بازی دیگری که مشابه با این سبک آرکید و ورزشی باشد به طور واضح جانشین آن نشده است. بازی‌هایی مانند Destruction AllStars و Knockout City که مشابه این سبک بودند، نتوانستند دوام زیادی داشته باشند. الیوت به این نکته اشاره می‌کند که توسعه‌دهندگان در این بازی‌ها درس‌های اشتباهی گرفته‌اند و باور داشتند که موفقیت Rocket League چیزی مشابه رعد و برق در بطری است و نمی‌توان آن را دوباره تکرار کرد. اما ری‌مچ در زمان مناسب با گیم‌پلی آرکیدی فشرده و مکانیک‌های آسان برای یادگیری و سخت برای تسلط، وارد بازار شده است.

الیوت همچنان بر این باور است که با توجه به موفقیت‌های نسخه بتا، می‌توان با اطمینان گفت که Rematch در زمان انتشار موفق خواهد بود. او تأکید می‌کند که موفقیت نسخه بتا نشان می‌دهد بازی‌های پولی با کیفیت بالا، می‌توانند در بازار رقابتی بازی‌های رایگان به خوبی رشد کنند، به شرطی که شفافیت و فرصت‌های آزمایشی قبل از خرید وجود داشته باشد. اسلوکلپ با ارائه بتای بازی توانسته است اعتماد بازیکنان را جلب کند و کیفیت بازی را به نمایش بگذارد که این امر شک و تردیدهای موجود در مورد قیمت بالای بازی را کاهش داده است. به همین روش بازی‌های موفقی مانند Monster Hunter نیز در ابتدای سال جاری چنین استراتژی مشابهی را دنبال کرده بودند.

یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات در مورد Rematch، انتخاب اسلوکلپ برای عرضه بازی به‌عنوان یک عنوان اثر پولی بوده است. در مصاحبه‌ای با پی‌سی گیمر، Pierre Tarno کارگردان خلاق بازی تأکید کرد که هرگز به عرضه بازی به‌صورت Free-to-Play فکر نکرده است و باور دارد که مسیر موفقیت تجاری بازی‌ها این است که «فقط یک بازی بسیار خوب بسازند». به گفته الیوت، تصمیم اسلوکلپ برای عرضه بازی به‌صورت پرداختی در این شرایط به‌عنوان استراتژی‌ای هوشمندانه در نظر گرفته می‌شود. او معتقد است که همه بازی‌های چندنفره نیازی به عرضه به‌صورت رایگان ندارند و تنها تیم‌های خاصی با منابع مالی کافی می‌توانند بازی‌های Live Ops (محتوای دائماً به‌روزرسانی‌شده) بسازند که بازیکنان بازی‌های رایگان انتظار دارند.

الیوت همچنین اشاره می‌کند که انتقاد عمومی از بازی‌هایی که به‌عنوان فری تو پلی عرضه نمی‌شوند، اغلب ناشی از نداشتن درک صحیح از بازار بازی‌ها است. به گفته او، «عرضه رایگان به‌عنوان یک طلسم جادویی نیست» و می‌تواند حتی باعث شکست بازی‌هایی مانند MultiVersus شود که علی‌رغم ویژگی‌های جذاب، نتوانست در بازار موفق شود. حتی بازی‌هایی مانند Halo Infinite که با استقبال شدید منتقدان روبه‌رو شد، نتوانستند مدل رایگان را به‌طور مؤثر اجرا کنند.

اسلوکلپ علاوه بر قیمت اولیه بازی، قصد دارد که از خریدهای درون‌برنامه‌ای برای حمایت از Rematch استفاده کند، بنابراین این بازی به طور کامل به فروش اولیه وابسته نیست. این استراتژی ترکیبی از درآمدزایی از طریق قیمت اولیه و خریدهای اضافی در طول بازی است که به استودیو امکان می‌دهد تا به‌طور مداوم بازی را به‌روزرسانی کند و تجربه‌ای تازه برای بازیکنان ایجاد کند.

الیوت می گوید که موفقیت Rematch مشابه موفقیت Helldivers 2 است که آن هم یک بازی پرداختی بود و در بازار توانست موفقیت چشمگیری به‌دست آورد. او به داده‌های Alinea اشاره می‌کند که نشان می‌دهند Helldivers 2 در استیم نزدیک به 12 میلیون نسخه فروخته و بیش از 350 میلیون دلار درآمد از استیم کسب کرده است. درست است که Helldivers 2 از نظر محتوا کمی با چالش مواجه شده است، اما به گفته الیوت اگر این بازی به‌صورت رایگان عرضه می‌شد، احتمالاً موفقیت‌های آن به این اندازه نبود.

در نهایت، الیوت معتقد است که دپارتمان‌های M&A (ادغام و خرید) ناشران بزرگ به ویژه اپیک گیمز، به دقت در حال پیگیری موفقیت Rematch هستند. این بازی می‌تواند الگویی برای موفقیت بازی‌های چندنفره و پرداختی در بازار بازی‌های آنلاین باشد و ممکن است به یک مدل موفق تبدیل شود که دیگر بازی‌های مشابه از آن الهام بگیرند.

source

توسط petese.ir