شخصا به عنوان طرفدار کپکام هیجان زیادی برای سال ۲۰۲۶ دارم، چون نه تنها قسمت نهم رزیدنت اویل را داریم، بلکه این ناشر ژاپنی دو تا از بهترین و در عین حال مظلومترین آیپیهای خود را احیا میکند که قسمت جدید «اونیموشا» یکی از آنهاست. سری Onimusha جزو نامهای طلایی و ماندگار دوران پلیاستیشن ۲ قرار میگیرد که طی چهار نسخه، عملکرد بسیار خوبی داشت و طرفداران زیادی هم جمع کرد. اما بیش از یک دهه هیچ خبری از این سری نبود تا اینکه در سال ۲۰۱۹ نسخه بهبودیافته قسمت اول برای پلتفرمهای مدرن عرضه شد. احیای اونیموشا فرصتی طلایی برای کپکام بود تا مخاطبان امروزی را با گذشته این سری آشنا و آمادگی اولیه برای تجربه اثر بعدی ایجاد کند؛ ابتدا با عرضه دوباره قسمت اول و حالا هم با قسمت دوم که با امکانات جدید در دسترس قرار گرفته است. آیا بازی Onimusha 2: Samurai’s Destiny با بهبودهایش، هنوز در سال ۲۰۲۵ میلادی ارزش تجربه دارد؟ برای رسیدن به پاسخ با بررسی ویجیاتو همراه باشید.

ریمستر بازی Onimusha 2: Samurai’s Destiny در واقع یک نسخه بهبودیافته از اثر اصلی به حساب میآید و تقریبا تمام المانها، دستنخورده باقی ماندهاند. کپکام صرفا با چند تغییر، کاری کرده است که مخاطب جدید راحت بتواند آن را تجربه کند. قبل از پرداختن دقیقتر بهتر است یک سری توضیحات اولیه درباره سری اونیموشا و قسمت دوم آن بدهم. فرنچایز Onimusha جزو آن آیپیهای کپکام است که از دل رزیدنت اویلهای کلاسیک بیرون آمد و اشتراکهای زیادی دارد؛ از دوربینهای ثابت و حسابشدهاش گرفته تا دشمنانی که گاهی اوقات خیلی شبیه هیولاهای رزیدت اویل هستند. اما اونیموشا بر خلاف آن، یک اثر اکشن ادونچر است و المان وحشت یا بقا در آن نمیبینیم. داستان سری هم ترکیبی از تاریخ سرزمین ژاپن در دوره Senguko با المانهای تخیلی است که در آن، شیاطین تحت فرمان ژنرال «نوبوناگا اودا» قصد تسخیر دنیا را دارند و بازیکن در نقش کسی که از قدرتهای فرابشری بهره میبرد، مقابل شیاطین میایستد. همین ترکیب از جالب از اتفاقات تاریخی و المانهای شیاطینی در کنار گیمپلی جذاب، مواردی بودند که اونیموشا را به نامی برجسته میان آثار کپکام تبدیل میکرد.
حال سراغ نسخه دوم برویم که اتفاقات آن مدتی پس از قسمت اول جریان دارد. شخصیت اصلی یک سامورایی با نام «جوبی یاگیو» (Jubei Yagyu) است که قبیلهاش توسط ارتش نوبوناگا مورد حمله قرار میگیرد و تمام همقبیلهایهایش کشته میشوند. جوبی پس از این اتفاق، ماموریتی را برای انتقام گرفتن از نوبوناگا و نابودی او آغاز میکند. این سامورایی در مسیر خود با افراد دیگری هم آشنا میشود که نیتی مشابه او دارند و میتوان از آنها کمک گرفت.


همان طور که گفته شد، بازی یک اثر اکشن ماجرایی است و شخصیت اصلی با استفاده از سلاحهای مختلف دشمنان را از پا در میآورد. جوبی در ابتدا تنها یک کاتانا دارد و طی پیشروی، سلاحهای بیشتری چون یک کاتانای جادویی، نیزه، پتک و همچنین سلاحهای دوربرد مثل تیر و کمان و تفنگ سرپر پیدا میکند. قدرتهای فرابشری جوبی به او اجازه میدهد تا قدرت سلاح خود را با جادو بیشتر کند، قادر به اجرای حرکات بیشتر باشد و همچنین بتواند روح شیاطین را جذب کند. روح شیاطین چند کاربرد مختلف دارد؛ اول از همه با آنها میتوان سلاحها و همچنین زره شخصیت را ارتقا داد. دوم اینکه با جمعآوری مقدار کافی از یک روح خاص (با رنگ بنفش)، قابلیت Onimusha Mode را میتوان فعال کرد که برای مدتی محدود، قدرت جوبی را بیشتر میکند و ظاهرش به حالت فرابشری تغییر میکند.
بیراه نیست اگر بگوییم اونیموشا، ضلع سوم مثلت طلایی کپکام در دوران PS2 کنار دویل می کرای و رزیدنت اویل به حساب میآید. هر سه فرنچایز در آن بازه شباهتهای متعددی به هم دارند و در عین حال، هر کدام روی سبک متفاوتی تمرکز کردهاند که باعث شده است تجربه هر کدام با دیگری متمایز باشد. این موضوع درباره اونیموشا ۲ هم صدق میکند و شما بهوضوح المانهای آشنا چون دوربین ثابت، وجود معماهای مختلف برای پیشروی و دریافت پاداش و طنز لوس بازیهای ژاپنی را میبینید. حتی در بازی یک شخصیت وجود دارد که بهوضوح یک هجو از شخصیت دانته در DMC است و با توجه به اینکه اونیموشا ۲ پس از قسمت اول دویل می کرای عرضه شده، تیم سازنده خواسته تا یک ارجاع طنزآمیز به آن بدهد.


اما نتیجه این فرمول متفاوت از یک ترکیب مشابه چیست؟ کپکام امتحان خود را در این زمینه با قسمت اول یعنی نسخه Warlords بهخوبی پس داده بود و حالا در قسمت دوم المانهای جدیدی اضافه کرده است تا تجربهای جدید و باارزش به مخاطب خود ارائه دهد. شاید جالبترین محتوای اضافه شده به قسمت دوم، داستانگویی چند شاخهای آن باشد که آن را تا حدی به بازیهای نقشآفرینی متمایل میکند. مخاطب در اوایل بازی با چهار شخصیت مختلف آشنا میشود که همگی آنها با جوبی در یک موضوع وحدت نظر دارند؛ نابودی نوبوناگا. پس از آشنایی با هر شخصیت طی یک کاتسین، شما امکان تعامل و گفتگو با آنها را طی بازی خواهید داشت. علاوه بر گفتگو، شما میتوانید به هر کدام از آنها هدیههایی بدهید که منجر به عمیقتر شدن رابطهتان میشود و آنها هم در عوض یک هدیه به شما اهدا خواهند کرد. هر کدام از این چهار نفر سلیقه مشخصی دارند. مثلا شخصیت Ekei عاشق غذا و نوشیدنی است، شخصیت Magoichi به مطالعه علاقه فراوان دارد و کمتر چیزی مثل کتاب او را هیجانزده میکند و شخصیت Oyu که یک زن است هم هدیههای مطابق با روحیه و هویتش را دوست دارد.
شما هر چه بهتر با این شخصیتها تعامل کنید و هدیههای متناسب بیشتری به آنها بدهید، بیشتر با شما همراه خواهند شد. این همراهی هم شامل تماشای کاتسینهای جدید مخصوص هر شخصیت و هم حضور آنها در مبارزات و کمک به شما میشود. چنین سیستم تعاملی ارزش تکرار بازی را هم بیشتر میکند، چون مسیر پیشروی در بازی بسته به عمق رابطه با هر شخص تغییر میکند و روی روند تاثیر مستقیم میگذارد. البته این سیستم بیشتر در نیمه اول بازی خود را نشان میدهد و نیمه دوم بازی مشابه قسمت اول، فرم خطیتری به خود میگیرد.

نزدیک به ۲۳ سال از عرضه بازی Onimusha 2 میگذرد، اما برایم جای شگفتی بود که گیمپلی آن همچنان سرپا مانده است و طی نزدیک به ۱۲ ساعت تجربه اصلا حس خستگی به من دست نداد. حتی با وجود تنوع نسبتا کم دشمنان هم هسته گیمپلی آن قدر روان و متنوع هست که دو دهه گذشتن از عمر آن، مانع لذت نشود. حال در کنار محتوای اصلی باید ببینیم که این ریمستر یا عرضه دوباره چه چیز بیشتری ارائه میدهد. سادهترین مورد، افزایش وضوح و کیفیت تکسچرها، مدلها و نورپردازی است تا حداقل تجربه بصری مناسب را داشته باشیم. مورد مهمتر اما اضافه شدن کنترل مدرن به بازی است که واقعا آن را نیاز داشت، چرا که نسخه اصلی از Tank Control استفاده میکرد؛ کنترل مشاب نسخههای کلاسیک رزیدنت اویل که کنترل با چهار دکمه اصلی بود و شخصیت تنها به جلو و عقب حرکت میکرد و باید با دکمه چپ و راست آن را میچرخاندید. خوشبختانه کپکام در این ریمستر امکان حرکت آزادانه با آنالوگ را اضافه کرده است تا یکی از بزرگترین ایرادهای نسخه اصلی را رفع کند و دیگر موقع گشت و گذار عذاب نکشید.

تمام محتواهای اضافه و مینیگیمها هم از همان ابتدا در دسترس هستند و دیگر نیازی به اتمام بازی برای باز شدنشان ندارید. یک مورد خوب دیگر اینکه برای تغییر دادن سلاح دیگر مجبور نیستید از طریق منو چنین کاری را انجام دهید و امکان سوییچ با تنها یک دکمه میسر شده است. برای افرادی که حوصله ذخیره دستی هم ندارند، حالا بازی قابلیت ذخیره خودکار را هم دارد تا هر چه بیشتر به استانداردهای مدرن نزدیکتر شود. آخرین محتوای جدید هم اضافه شدن حالت Hell Mode است که سختترین درجه سختی بازی به حساب میآید و تنها با دریافت یک آسیب، کاراکتر خواهد مرد و به آخرین چکپوینت منتقل خواهد شد. همین حالا به شما بگویم که این درجه سختی، یکی از سختترین چالشهایی است که میتوانید در یک بازی ببینید و برآمدن از چنین چالشی در یک چهارم انتهایی بازی، کاری بهشدت سخت خواهد بود.
سری اونیموشا پس از یک دوره درخشش روی PS2 دیگر فرصتی برای خودنمایی نداشت و تبدیل به جواهری شد که زیر سایه دیگر آیپیهای کپکام همچون رزیدنت اویل، دویل می کرای و استریت فایتر باقی ماند و مظلوم واقع شد. حالا که نسخه جدید در مسیر توسعه قرار دارد، کپکام با عرضه دوباره نسخههای قدیمی، بهترین لطف را در حق اونیموشا کرده است. بازی Onimusha 2: Samurai’s Destiny پس از دو دهه، همچنان اثری ارزشمند در این فرنچایز به حساب میآید که جذابیت خود را طی زمان حفظ کرده است؛ همچنان گیمپلی بازی، سیستم مبارزات، سیستم گشت و گذار و حل معماها جذابیت خود را دارند و پکیج مناسبی برای یک تجربه ۱۰ الی ۱۵ ساعته به مخاطب ارائه میدهند. شاید گیمری که خیلی به استانداردهای عناوین مدرن عادت دارد، قادر نباشد با این اثر ارتباط برقرار کند، اما اگر مقداری راه بیایید، یکی از جواهرهای گمشده کپکام مقابل شماست.
بررسی بازی Onimusha 2: Samurai’s Destiny بر اساس کد ارسالی ناشر (Capcom) برای ویجیاتو روی پلتفرم پیسی انجام شده است.

میخرمش…
اگر طرفدار سری اونیموشا هستید و امکان تجربه آن را روی پلتفرمهای مدرن نداشتید یا میخواهید بیشتر با یکی از آیپیهای مظلوم کپکام آشنا شوید. حتما باید سراغ این بازی بروید.

نمیخرمش…
تجربه یک بازی با ۲۳ سال عمر، پیشنهادی نیست که مخاطب کنسولهای نسل نهم بهراحتی آن را قبول کند. پس اگر با بازیهای دوران PS2 اصلا کنار نمیآیید، سراغ تجربه اونیموشا ۲ هم نروید.
80
امتیاز ویجیاتو
قسمت دوم اونیموشا یکی از بهترین این نسخههای این سری است که همچنان پس از دو دهه ارزش تجربه دارد. خیلی از بخشهای این عنوان پس از این همه مدت هنوز کیفیت خود را حفظ کردهاند و یک تجربه جذاب ده ساعته در سبک اکشن ماجرایی در انتظار شماست که ترکیب متفاوتی از تاریخ ژاپن و المانهای فرابشری ارائه میدهد.
source
کلاس یوس