سوپرسل، استودیوی بزرگی‌ست که وظیفه ساخت عناوین شاهکاری از جمله کلش آف کلنز، کلش رویال و هی‌دی را برعهده داشته. عناوینی بزرگ که حتی پس از گذشت سال‌ها، همچنان جذاب‌اند و در راس بازی‌های موبایلی قرار دارند. این روزها شاید سوپرسل دیگر آن محبوبیت خودش را از دست داده باشد، اما هنوز هم طرفدارن بسیاری دارد. آن‌ها بارها و بارها اعلام کردند که برای رسیدن به این نقطه، بازی‌های بسیاری را قربانی کرده‌اند. عناوینی که به دلایل نامعلوم، هرگز توسعه پیدا نکردند و تنها در حالت بتا باقی ماندند. عناوینی فراموش شده که بسیاری از گیمرها از آن‌ها بی‌خبرند. همراه ویجیاتو باشید تا سری به بهترین بازی‌های فراموش‌شده سوپرسل بزنیم.

توجه! این مقاله پیش‌تر در تاریخ ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ منتشر شده بود و حال با انتشار بازی‌های جدید، مجددا منتشر شده.

Gunshine.net


شاید عجیب باشد، اما سوپرسل هرگز قصد نداشت که تنها روی پلتفرم موبایل کار کند. Gunshine.net اولین بازی سوپرسل بود که با نام Zombies Online نیز شناخته می‌شد. Gunshine.net یک بازی MMO با المان‌های RPG بود که شما می‌توانستید آن را از طریق مرورگرتان اجرا کنید. سوپرسل حتی، پایش را از گلیمش درازتر کرد و تلاش کرد تا یک عنوان کراس پلتفرم را در اختیار کاربران قرار دهد. مهم نبود که شما روی کدام پلتفرم بازی می‌کردید! Gunshine.net از فیسبوک بگیرید تا کامپیوترهای شخصی و سیستم عامل‌های مختلف موبایلی را در بر می‌گرفت.

ایده ساخت این بازی در سال ۲۰۱۰ مطرح شد. یکسال پس از آن، یعنی در سال ۲۰۱۱ اولین فاز بتای بازی در اختیار تعداد بسیار محدودی از کاربران قرار گرفت و چند ماه بعد، بعد بتای عمومی آن، عرضه شد. بلافاصله تیم توسعه دهنده Gunshine.net تصمیم گرفت که نسخه‌ای ویژه و بهینه شده را برای پلتفرم موبایل توسعه دهد. ایده، ایده‌ای جالب بود! گیم‌پلی بازی Gunshine.net شما را در نقش گروهی خلافکار و گروه‌های مافیایی قرار می‌داد. اما ناگهان همه‌چیز خراب شد. اواسط سال ۲۰۱۲ بود که سوپرسل به صورت کاملا عجیبی سرورهای بازی را خاموش کرد. توسعه دهندگان سوپرسل هرگز دلیلی خوبی برای لغو کردن بازی، ارائه نکردند.

Magic


دیگر زمان آن رسیده بود تا سوپرسل تصمیمات بزرگی بگیرد. تصمیماتی هرچند سخت، اما تاثیر مستقیمی روی آینده سوپرسل می‌توانستند داشته باشند. بازی‌های ضعیف‌تر همیشه قربانی ساخت بازی‌های بهتر شده‌اند. اما گاها همه‌چیز آنطوری که انتظار داریم پیش نمی‌رود. توسعه دهندگان سوپرسل پیش‌تر اعلام کرده‌اند: احتمالا یکی از سخت‌ترین تصمیماتی که تیم در طول توسعه بازی‌های سوپرسل گرفته است، کنسل کردن پروژه بازی Magic بود. انتظارات از این بازی، واقعا بالا بود و ما مجبور بودیم که پروسه ساخت آن را بنا به دلایلی لغو کنیم.

بازی Magic یک عنوان در دست ساخت سوپرسل بود که تیمی متشکل از ۵ نفر، مسئول ساخت این بازی بودند. پروژه ساخت بازی Magic حداقل ۶ ماه بود که جریان داشت و تیم سازنده، شبانه روز مشغول کار روی این بازی بودند. آن‌ها انتظار بسیار بالایی از بازی داشتند. Magic متفاوت، جذاب و در نهایت دوست داشتنی بود. اما در نهایت، آن‌ها بدون هیچ دلیلی پروسه ساخت این بازی را لغو کردند و هیچ بتایی نیز از بازی عرضه نشد. Magic تنها به صورت یک ایده باقی ماند و هیچ تصویر، گیم‌پلی و یا اطلاعاتی از بازی در دسترس نیست. تنها یک چیز مشخص بود! اینکه پس از لغو ساخت این بازی، تیم ۵ نفره مسئول ساخت بازی Magic به تیم توسعه دهنده بازی Clash of Clans پیوستند و بازی Magic برای همیشه از بین رفت.

Pets VS Orcs


یکی دیگر از عناوینی که سوپرسل دست از ساخت آن کشید، بازی Pets VS Orcs بود. Pets VS Orcs یکی از اولین بازی‌های موبایلی سوپرسل بود که می‌توانست شروع خوبی برای آن‌ها باشد. بازی در همان سال ۲۰۱۲ در دسترس قرار گرفت و بسیار شبیه Clash of Clans بود. جایی که شما باید درست مانند Clash of Clans دهکده خودتان را می‌ساختید و آن را گسترش می‌دادید. مکانیزم‌های بازی، بوی یک عنوان جذاب استراتژی را می‌دادند. شما باید ساختمان‌های خودتان را ارتقا می‌دادید و حتی فروشگاهی در بازی وجود داشت که به شما اجازه می‌داد، آیتم‌های بیشتری را باز کنید. محوریت شما در بازی حیوانات بودند. شما کنترل تعداد متنوعی از حیوانات را برعهده داشتید که می‌توانستید با استفاده از آن‌ها، مقابل دشمنانتان حرفی برای گفتن داشته باشید.

علی‌رغم تمامی پتانسیل‌های بازی Pets VS Orcs این بازی هرگز نتوانست که عنوان موفقی باشد و سوپرسل مجبور شد که این بازی را قربانی بازی‌های بزرگ‌تر خود کند. تیم سازنده Pets VS Orcs در آخرین صحبت‌های خودشان اعلام کرده بودند: اگر به هنگام ساخت یک بازی، احساس کردید که این بازی آنطوری که باید و شاید دوست داشتنی و خوب نیست، احتمالا مجبور خواهید شد که این بازی را برای همیشه فراموش کنید. حتی اگر بازی شما، یک عنوان شاهکار باشد.

Tower


براساس گزارشات استودیوی سوپرسل، آن‌ها تا قبل از سال ۲۰۱۲ مشغول کار روی ۵ بازی بودند. که یکی از آن‌ها Pets VS Orcs نام داشت و دیگری، مشهور به بازی Tower شده بود. سوپرسل قرار بود که این دو بازی را درست در سال ۲۰۱۲ منتشر کند. اما بازی Tower دقیقا چه چیزی بود؟ متاسفانه پس از جستجوهای بسیار، تقریبا می‌توان گفت که هیچ اطلاعاتی درباره این بازی در دسترس نیست. تنها چیزی می‌توان این است که سوپرسل در بهار سال ۲۰۱۲ پروسه توسعه این بازی را بدون هیچ توضیحی کنسل کرد.

مدتی بعد سوپرسل اعلام کرد که ایده بازی Clash Royal الهام گرفته از بازی Tower است و به نوعی Clash Royal نسخه بروزتر و پخته‌تر ایده بازی Tower محسوب می‌شود. اما سوال اصلی اینجاست که آیا بازی Tower می‌تواند همان Clash Royal باشد؟ اگر بخواهیم منطقی باشیم، شاید نه! پروسه ساخت بازی Tower در سال ۲۰۱۲ لغو شد و پروسه ساخت Clash Royal بطور تقریبی در سال ۲۰۱۴ شروع شد. دو سال زمان زیادی برای ساخت یک بازی موبایلی است! مگر نه؟ به‌ هرحال همه این توضیحات شایعه و گمان است! هیچ چیزی درباره بازی Tower قطعی نیست و تاکنون ما هیچ خبری از این پروژه مرموز سوپرسل نداریم.

Battle Buddies


سال ۲۰۱۲ سالی بود که استودیوی سوپرسل تصمیم گرفته بود که تمامی ایده‌هایش را عملی کنید. در جولای سال ۲۰۱۲ یکی دیگر از ۵ بازی تحت ساخت سوپرسل که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، عرضه شد و خیلی زود تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین بازی‌های سوپرسل شد که به صورت جهانی در دسترس قرار می‌گرفت. Battle Buddies یک بازی شوتر PVP بود که با المان‌های شوتینگ و بهره‌گیری از مکانیزم‌های تکتیکال خودش، یک بازی دوست داشتنی موبایلی آن‌هم در سال ۲۰۱۲ بشمار می‌رفت. بازی ابتدا روی سیستم عامل iOS منتشر شد و در بتای اولیه خودش، تنها کاربران کانادایی می‌توانستند به بازی دسترسی داشته باشند.

این بازی موبایلی شما را در محیطی فانتزی و گرافیکی دوست داشتنی قرار می‌داد، جایی شما باید تیراندازی کنید، لوت کنید، آیتم جمع کنید و در نهایت منتظر دیگر بازیکنان باشید. مکانیزم بازی به گونه‌ای طراحی شده بود که شما می‌توانستید در صورت لزوم، از فروشگاه بازی استفاده کنید و آیتم‌های بسیاری را به دست آورید. برای اولین بار بود که ما در بازی سیستم ارتقای توانایی شخصیتمان را داشتیم. پس از هر راند بازی، باتوجه به امتیازی که گرفته بودید، این اجازه به شما داده می‌شد تا شخصیت خودتان را ارتقا دهید و اسلحه‌های بسیاری را باز کنید.

Spooky Pop


نام استودیوی سوپرسل، به اندازه‌ای جذاب است که می‌توان از هربازی این استودیو انتظارت بالایی داشت. بازی Spooky Pop در دسامبر ۲۰۱۴ منتشر شد و یک عنوان پازلی جذاب بود. برخلاف دیگر بازی‌های پازلی آن دوره، Spooky Pop مکانیزم‌های متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. شما باید کاشی‌های همرنگ را انتخاب می‌کردید تا دشمنان را از بین ببرید.

اما بازهم تردید سوپرسل باعث شد تا این بازی یکسال پس از انتشارش یعنی درست در سال ۲۰۱۵ از اپ‌استور حذف شود. از سوی دیگر، کسانی که بازی را قبلا نصب کرده بودند نیز، با پیامی مبنی بر غیرفعال شدن سرورهای بازی رو به رو شدند و دیگر هیچ دسترسی به بازی نداشتند و این پایانی برای ماجراجویی Spooky Pop بود.

Smash Land


بازی Smash Land یکی دیگر از عناوین فراموش شده سوپرسل است. عنوانی که در روز‌های ابتدایی عرضه تنها در کانادا و استرالیا در دسترس بود و تیمی ۴۴ نفره برای مدت ۱۰ ماه تمام روی این بازی کرد می‌کردند. گیم‌پلی بازی متفاوت‌تر از دیگر بازی‌های سوپرسل بود. شما وظیفه داشتید که با استفاده از مکانیزم‌های بازی، آیتم‌های مختلف، قهرمانان گم شده داستان و گنج‌های جادویی پیدا کرده و در نهایت مراحل به اتمام برسانید.

استودیوی سوپرسل امید بسیاری به این بازی داشت. بازی Smash Land عنوان بدی نبود! حتی توانست که به محبوبیت خوبی هم دست پیدا کند اما تردید سوپرسل مبنی بر عدم موفقیت این بازی، کار بزرگی دستشان داد و این بازی نهایتا در سال ۲۰۱۵ به سرنوشت دیگر بازی‌های این لیست دچار شد.

Rush Wars


بازی Rush Wars در آگوست ۲۰۱۹ برای کاربران سه کشور نیوزیلند، استرالیا و در نهایت کانادا، در دسترس قرار گفت. اگر بخواهیم منصف باشیم، Rush Wars واقعا پتا‌نسیل‌های بالایی داشت. بازی Rush Wars به گفته بسیاری از توسعه دهندگان سوپرسل، قرار بود نسل جدیدی از بازی‌های سوپرسل باشد. محتوای بازی واقعا خوب بود! شما باید دهکده خودتان را می‌ساختید، آن را گسترش می‌دادید، با دیگر بازیکنان درگیر می‌شدید و در نهایت تلاش می‌کردید که بهترین بازیکن باشید. اما این موضوعات همه‌چیز نبود.

منتهی چند ماه بعد از انتشار بتای بازی، ناگهان سرورهای Rush Wars دچار اختلال شده و همگی از دسترس بازیکنان خارج شدند. اما دلیل کنار گذاشته شدن پروژه Rush Wars توسط سوپرسل، با دیگر عناوین این لیست متفاوت‌تر است. در واقع این‌بار سوپرسل نبود که این بازی را بد تلقی می‌کرد. Rush Wars هرگز نتوانست مخاطبان را راضی کند و برای همین، سوپرسل آن را برای همیشه فراموش کرد.

Hayday Pop


سوپرسل، پادشاه بازی‌های استراتژیک است. اما در سال ۲۰۲۰، آن‌ها به دنبال داشتن سهمی از بازار بازی‌های پازل محور موبایلی بودند. پس از موفقیت بازی هی‌دی، آن‌ها با ترکیب المان‌های پازل محور و مکانیزم‌های این بازی، عنوانی به نام Hayday Pop را عرضه کردند. یک بازی دوست داشتنی که پتانسیل‌های بالایی داشت. هدف بازی، ساخت یک مزرعه رویایی بود. اما مسیر ساخت این مزرعه، از دل پازل‌هایی رد می‌شد که انجامشان برای تحقق این رویا ضروری بود.

اشتباه بزرگ استودیوی سوپرسل، ورود به بازار بازی‌هایی بود که پیش‌تر توسط دیگر بازی‌سازان موبایلی اشباع شده بود. چنین بازاری توان حضور یک بازی دیگر را نداشت. حتی اگر سازنده آن سوپرسل باشد. به همین دلیل، یک‌بار دیگر تجربه بد بازی‌هایی چون Smash Land و Spooky Pop تکرار شد. در سال ۲۰۲۱ سوپرسل آخرین آپدیت را نیز برای این بازی عرضه کرد و نهایتا سرورهای بازی برای همیشه خاموش شدند.

Everdale


Everdale می‌توانست شروع جدیدی برای استودیوی سوپرسل باشد. بتای این بازی در ۲ بازه زمانی مختلف عرضه شد. اولین‌بار در سال ۲۰۲۰ توسط یکی از استودیوهای زیر مجموعه سوپرسل تحت عنوان Valleys and Villages عرضه شد و دومین‌بار، در سال ۲۰۲۱ با نام Everdale توسط خود سوپرسل منتشر شد. این بازی قرار بود که یک تجربه استراتژیک محور باشد. ترکیبی از کلش آف کلنز و هی‌دی که در آن زمان ایده جذابی بود. شما می‌توانستید روستای رویایی خودتان را بسازید. منابع‌تان را به دیگر بازیکنان بفروشید و کوئست‌های مختلف بازی را انجام دهید.

در پاییز سال ۲۰۲۲، سوپرسل اعلام کرد که پروژه این بازی برای همیشه به پایان رسیده. بتای بازی چندان امیدوارکننده نبود و همین موضوع دلیل محکمی برای شکست این پروژه بود. نهایتا در سال ۲۰۲۳ استودیویی به نام Metacore آی‌پی این بازی را از سوپرسل خرید. اما آن‌ها نیز چندان امیدوار به این بازی نبودند در سال ۲۰۲۴ پروژه Everdale از سوی این استودیو نیز کنسل شد.

Clash Quest


بازی کلش کوئست سافت‌لانچ خودش را در سال ۲۰۲۱ شروع کرد. یک تجربه دوست داشتنی از سه‌گانه‌ای که سوپرسل تحت عنوان کلش کوئست، کلش مینی و کلش هیروز معرفی کرده بود. کلش کوئست یک تجربه استراتژیک محور با المان‌های نقش آفرینی – پازل بود. راستش را بخواهید، این اولین‌باری بود که سوپرسل به سراغ خلق چنین اثری می‌رفت و طبیعتا انتظارات از آن به شدت بالا بود.

اما درست در آگوست سال ۲۰۲۲، سوپرسل پایان رسمی این بازی را اعلام کرد. آن‌ها باور داشتند که این بازی جذابیت چندانی ندارد و نمی‌تواند در دراز مدت گیمرها را راضی نگه دارد. از سوی دیگر، به دلیل ترکیب چندین سبک مختلف با یکدیگر، عملا تجربه این بازی دلسردکننده شده بود.

Clash Mini


پس از شکست کلش کوئست، طبیعی بود که دیگر بازی‌های این سه‌گانه نیز سرنوشت یکسانی داشته باشند. حالا پس از تجربه ناموفق اولین بازی از این سه‌گانه، نوبت به سرنوشت تاریک Clash Mini رسیده. این بازی نیز چندان آش‌ دهان‌سوزی نبود. ترکیب چندین سبک مختلف با یکدیگر، تبلیغات نادرست و گیم‌پلی پیچیده، بزرگ‌ترین نقاط ضعف این بازی بودند. کلش کوئست خیلی زود، تکراری می‌شد و پتانسیل لازم برای جذب بازیکنان جدید را نداشت. اما با این‌حال این بازی عمر بیشتری نسبت به کلش کوئست داشت.

در زمستان سال ۲۰۲۴ بود که سوپرسل پروژه این بازی را شکست خورده خواهند و عملا آن را لغو کرد. اما این پایان کلش مینی نبود. درست در اواخر همان سال، سوپرسل اعلام کرد که این بازی قرار است تحت عنوان گیم‌مودی جدید، به کلش رویال اضافه شود.

Boom Beach Frontlines


Boom Beach Frontlines برخلاف بسیاری از بازی‌های حاضر در این لیست، توسط سوپرسل ساخته نشد. این بازی دست‌پختی از استودیوی Space Ape Games بود. استودیویی که جزو یکی از زیر مجموعه‌های سوپرسل محسوب می‌شود و از آی‌پی رسمی آن‌ها یعنی بازی بوم‌ بیچ استفاده کرده. این بازی سافت‌لانچ خودش را در پاییز سال ۲۰۱۹ شروع کرد. بازی ترکیبی از Brawl Stars و بوم بیچ بود. جایی‌که شما می‌توانستید در گروه‌های مختلف به صورت PVP رقابت کنید.

هدف شما در این بازی، تخسیر مناطق دشمنان، رقابت با آن‌ها و همچنین از بین بردنشان بود. نهایتا در سال ۲۰۲۲ سازندگان Boom Beach Frontlines، پایان کار این بازی را اعلام کردند. آن‌ها باور داشتند که این بازی نمی‌تواند انتظارات سازندگانش را برآورده کند و برای همیشه پروژه این بازی علی‌رغم پتانسیل‌های خوبی که داشت، کنار گذاشته شد.

Clash Heroes


Clash Heroes آخرین بازی از سه‌گانه فراموش‌شده سوپرسل است که احتمالا همانطور که حدس زده‌اید، این بازی نیز سرنوشت چندان جالبی نداشت. برخلاف دیگر بازی‌های این سه‌گانه، Clash Heroes به صورت کاملا محدود عرضه شد و افراد کمی قادر به تجربه آن بودند. بتای این بازی در سال ۲۰۲۲ عرضه شد. کلش هیروز قرار بود که یک تجربه نقش آفرینی تک‌نفره باشد.

هرچند که دوستان شما نیز می‌توانستند در این ماجراجویی دوست داشتنی همراهتان باشند، اما دیگر خبری از مبارزات PVP در این بازی نبود. راستش را بخواهید، این بازی شباهت‌های زیادی به Minecraft Dungeons داشت. در سال ۲۰۲۴، سوپرسل پایان پروژه این بازی با اعلام کرد. اما مدتی بعد، سوپرسل پروژه جدیدش را با نام رمزی Project Rise معرفی کرد که به گفته سازندگانش، الهامات زیادی از کلش هیروز داشته. پروژه‌ای که قرار است روزی در آینده منتشر شود.

Flood Rush


در سال ۲۰۲۳، استودیوی سوپرسل بتای بازی Flood Rush را انحصارا روی اندروید شروع کرد. این بازی اگرچه یک تجربه متفاوت و جدید بود، اما الهامات زیادی از دیگر بازی شکست‌خورده آن‌ها داشت. بازی در نگاه اول پتانسیل‌های بسیار خوبی داشت که می‌توانست شروع جدیدی برای سوپرسل باشد.

این بازی گرافیک خوبی داشت و پای برخی از مکانیزم‌های جدیدی را نیز به دنیای بازی‌های سوپرسل باز کرد. اما چندان خوش‌ شانس نبود. زیرا در همان سال سوپرسل شکست این پروژه را اعلام کرد. به گفته سازندگان این بازی، گیمرها آن‌طوری که باید از این بازی استقبال نکردند و همین موضوع باعث کنار گذاشتن پروژه این بازی شد.

source

توسط petese.ir