شرکت شیائومی با شروع فروش خودرو کراس اور تمام برقی YU7، آمار شگفت انگیزی را به ثبت رساند که در ادامه با جزئیات آنها همراه شما خواهیم بود.
شرکت شیائومی پس از فروش موفق سدان برقی SU7 بار دیگر صنعت خودروسازی را با یک پدیده فروش شگفت انگیز به لرزه درآورد. تنها چند دقیقه پس از عرضه رسمی دومین محصول این شرکت، کراس اور شیائومی YU7، سیل سفارشها به سوی این شرکت سرازیر شد و آماری را به ثبت رساند که حتی خوش بینترین تحلیلگران را نیز غافلگیر کرد که در بخش آخرین اخبار خودرو گجت نیوز، قصد داریم تا این آمار عجیب و غریب فروش را با شما به اشتراک بگذاریم.
نگاهی به آمار فروش شیائومی YU7

صف ثبت نام شیائومی YU7
برای درک مقیاس موفقیت شیائومی YU7، باید آمار فروش آن را به دقت بررسی کرد. ارقام اولیه یعنی سفارش 200 هزار خودرو در 3 دقیقه و فروش 290 هزار دستگاه خودرو در کمتر از یک ساعت شامل پیش سفارشهایی با ودیعه 700 دلاری بودند که تا 7 روز قابل استرداد هستند. اما رقم کلیدی و بسیار مهمتر، 240 هزار سفارش قطعی در 18 ساعت است. این سفارشها شامل ودیعههای غیرقابل استرداد 3 هزار دلاری برای تحویل در اولویت یا سفارشهایی هستند که توسط خود مشتریان به صورت دستی قفل شدهاند و این رقم، نشاندهنده تقاضای واقعی و بسیار بالا برای این محصول است.
این موفقیت زمانی بزرگتر به نظر میرسد که آن را با فروش مدل اول این شرکت، یعنی سدان SU7، مقایسه کنیم. SU7 که خود یک پدیده فروش بود، در 24 ساعت اول حدود 90 هزار پیش سفارش دریافت کرد. تقاضا برای YU7 بیش از سه برابر سریعتر بوده است که پیشبینی لی جون، مدیرعامل شیائومی، را به واقعیت تبدیل کرد. او پیشبینی کرده بود با توجه به محبوبیت بیشتر کراس اورها نسبت به سدانها در چین با نسبت تقریبی 3 به 1، تقاضا برای YU7 سه برابر بیشتر از SU7 خواهد بود.
چالش تولید و تکمیل فروش تا سال آینده
این حجم از سفارشهای قطعی، به طور مستقیم بزرگترین چالش شیائومی یعنی ظرفیت تولید را نمایان میکند. شیائومی در حال حاضر دارای دو فاز کارخانه در پکن است که هر کدام ظرفیت تولید سالانه 150 هزار دستگاه را دارند و مجموع ظرفیت تولید این شرکت به 300 هزار دستگاه در سال میرسد.
ثبت 240 هزار سفارش قطعی برای YU7 به این معناست که تقریبا تمام ظرفیت تولید این شرکت برای یک سال آینده به فروش رفته است و برخی از مشتریان برای تحویل گرفتن خودروی خود باید تا اوایل سال 2027 منتظر بمانند. این موضوع فشار مضاعفی را بر خطوط تولید وارد کرده و به طور مستقیم بر تولید سدان SU7 نیز تاثیر گذاشته است. در حال حاضر، زمان انتظار برای تحویل SU7 به طور قابل توجهی افزایش یافته و برای برخی مدلها به نزدیک یک سال رسیده است. شیائومی اکنون با چالش دشوار بالانس تولید بین این دو مدل محبوب روبرو است. امید این شرکت به ساخت فاز سوم کارخانه یعنی کارخانه F3 است که به تازگی زمین آن را در نزدیکی کارخانههای فعلی خریداری کرده است.
بازار سیاه خرید و فروش و پاسخ هوشمندانه شیائومی
تقاضای سرسام آور برای شیائومی YU7، به سرعت منجر به ایجاد یک بازار سیاه و هرجومرج در میان دلالان شد. تنها چند دقیقه پس از آغاز فروش، آگهیهای متعددی در پلتفرمهای آنلاین برای فروش جایگاههای تحویل اولیه YU7 با قیمتهای بالاتر از قیمت رسمی تا 5 هزار دلار بیشتر منتشر شد. این افراد با ثبت سفارشهای اولیه، قصد داشتند جایگاه خود را به کسانی که نمیخواهند در صف طولانی انتظار بمانند، بفروشند.
شیائومی در پاسخ به این آشفتگی اعلام کرد که و هرگونه فروش مجدد باید از طریق فرآیند رسمی انتقال مالکیت خودروی دست دوم صورت گیرد. علاوه بر این، گزارشهایی از تاکتیکهای فروش پرفشار در نمایندگیهای شیائومی در شب عرضه منتشر شد که در آن فروشندگان با بلندگو و تشویقهای مداوم، مشتریان را برای پرداخت سریع ودیعه تحت فشار قرار میدادند که این خود نشان از تب و تاب شدید پیرامون این محصول دارد.
دلایل برتری شیائومی YU7 در برابر تسلا مدل Y
اما دلیل این حجم از تقاضا برای شیائومی YU7 چیست؟ این کراس اور 5 نفره بر روی پلتفرم پیشرفته Modena با معماری 800 ولتی ساخته شده و با ارائه مشخصات فنی عالی و قیمتگذاری هوشمندانه، مستقیما تسلا مدل Y را هدف گرفته است که در ادامه به برخی از این برتریها اشاره خواهیم کرد:
- قیمت رقابتی: قیمت پایه این خودرو از حدود 35 هزار دلار آغاز میشود که 1500 دلار ارزانتر از مدل پایه تسلا مدل Y در چین است.
- برد پیمایشی بالا: نسخه استاندارد این خودرو با یک باتری 96.3 کیلووات ساعتی LFP، بردی معادل 830 کیلومتر را ارائه میدهد.
- عملکرد فوقالعاده: نسخه پرچمدار Max با دو موتور الکتریکی، مجموع قدرت 681 اسب بخار (508 کیلووات) را تولید میکند و شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت آن تنها 3.23 ثانیه است.
- شارژ فوق سریع: به لطف معماری 800 ولتی، این خودرو میتواند تنها در 12 دقیقه شارژ خود را از 10 به 80 درصد برساند و با 15 دقیقه شارژ، انرژی لازم برای پیمایش 620 کیلومتر را دریافت کند. چیزی که تسلا مدل Y از آن محروم است.
این ترکیب از قیمت مناسب، برد بالا، عملکرد خیرهکننده و فناوری پیشرفته، شیائومی YU7 را به یک گزینه بسیار وسوسهانگیز در بازار تبدیل کرده است. و در نهایت باید گفت که عرضه شیائومی YU7 بدون شک یک موفقیت تاریخی و یک پدیده فروش برای این شرکت بود. اما این موفقیت بزرگ، چالشهای عظیمی را نیز به همراه داشته است. اکنون آزمون واقعی شیائومی، نه در جذب مشتری، بلکه در مدیریت این تقاضای عظیم است. توانایی این شرکت برای افزایش سریع ظرفیت تولید، مدیریت انتظارات مشتریان در صفهای طولانی و مقابله با آشفتگیهای بازار، تعیین خواهد کرد که آیا این شروع طوفانی میتواند به یک موفقیت پایدار و بلندمدت در بازار فوقالعاده رقابتی خودروهای الکتریکی تبدیل شود یا خیر.
source