07 تیر 1404 ساعت 11:24
از بین دو خودرو هاچ بک کوییک S یا پژو 206 تیپ 2، کدام یک ارزش خرید بیشتری دارد؟ مقایسه دو محصول اقتصادی بازار را از دست ندهید.
در وضعیت فعلی بازار خودرو که قیمت خودروها به شدت افزایش یافته، خرید خودرو اقتصادی و مقرون به صرفه دیگر بیمعناست. در حال حاضر برای خرید یک دستگاه خودرو ارزان نسبتا باکیفیت، بیشتر از نیم میلیارد تومان هزینه کنید که این رقم با توجه به قدرت خرید مردم، زیاد است. با این حال همچنان میتوانید در بازار کنونی خودروهایی مثل کوییک و پژو 206 را با قیمتهای مناسب پیدا کنید.
کوییک S یا پژو 206 تیپ 2
دو خودرو کوییک S و پژو 206 تیپ 2 را میتوان رقبای یکدیگر به حساب آورد که بررسی ارزش خرید آنها میتواند به مشتریان کمک کند. این دو هاچ بک در زمره پرفروشترین محصولات ایران خودرو و سایپا به شمار میروند و به همین دلیل تقاضا برای خرید آنها بسیار زیاد است. اگر کمتر از نیم میلیارد تومان بودجه داشته باشید، قطعا انتخاب یک دستگاه کوییک اس صفر یا کم کارکرد و پژو 206 تیپ 2 کارکرده برایتان دشوار خواهد بود.
طراحی ظاهری
پژو 206 تیپ 2 یک هاچ بک جوان پسند و تقریبا اسپرت است که همزمان با عرضه، به سرعت محبوب شد. گرچه طراحی آن زیباتر و چشم نوازتر است، اما باید در نظر داشت که کوییک S یک هاچ بک جدید و تازه وارد به حساب میآید و سن کمتری نسبت به محصول ایران خودرو دارد.
با همه اینها، خطوط منحنی بدنه پژو 206، طرفداران خاص خود را داشته و به همین دلیل ممکن است مشتریان مجذوب آن شوند. کوییک یک هاچ بک خشن و نسبتا اسپرت بوده و مناسب خریدارانی است که علاقه شدیدی به المانهای ظاهری اسپرت دارند. در مجموع انتخاب هر یک از این دو خودرو، بستگی به سلیقه شما دارد و به نظر شما هر دو در یک سطح قابل قبول هستند، اما این کوییک است که صفرکیلومتر و تازه وارد خواهد بود.
فضای کابین
مشکل فضا همواره در پژو 206 و حتی 207 وجود داشته و خریداران را آزار داده است. متاسفانه یکی از مهمترین نقاط ضعف این هاچ بک جذاب و اقتصادی، فقدان جای کافی برای سرنشینان عقب است، به نحوی که آنها باید پاهای خود را مدام جابهجا کنند. با این اوصاف، اگر قصد داشته باشید با این خودرو به سفر بروید، قطعا پشیمان خواهید شد.
رقیب 206 تیپ 2، کوییک اس با فضای کافی برای سرنشینان جلو و عقب است. نارنجی پوشان سایپا با تشخیص مشکل و نقطه ضعف محصول ایران خودرو، تلاش کردهاند تا فضای کافی برای سرنشینان فراهم آورند.
از فضای پا و سر در ردیف عقب که بگذریم، باید به کیفیت مواد به کار رفته در داشبورد و رودریها اشاره کنیم که برد با پژو 206 است. طراحی داخلی کوییک مورد پسند نیست و داشبورد آن به همراه پنل درها از جنس پلاستیک خشک هستند. مورد بعدی گنجایش صندوق عقب است که نمیتوان انتظار زیادی از یک هاچ بک داشت. ظرفیت صندوق بار هر دو تقریبا به یک اندازه بوده، اما 206 کمی بیشتر جا دارد.
قوای فنی
در کنار طراحی ظاهری و فضای کابین که جزو فاکتورهای مهم در خرید یک خودرو هستند، باید به قوای فنی و میزان استهلاک آن توجه ویژهای داشت. از نظر میزان استهلاک موتور و جعبه دنده، میتوان گفت که کوییک شرایط بهتری نسبت به پژو 206 دارد. برای مثال فیلرگیری کوییک به صورت دستی نیست و مجهز به تایپیت هیدرولیک انجام میشود و در نتیجه باعث افزایش بازده و عملکرد پیشرانه و گیربکس خواهد شد.
علاوه بر این، پیشرانه کوییک از نوع بوش خشک بوده و از مشکلاتی مثل سوختن واشر سرسیلندر رنج نمیبرد. (برخلاف موتور 206 که بوشتر است و با چنین مشکلاتی روبه روست) با این حال نباید این تصور ایجاد شود که خرابی موتور 206 بالاست، اما اگر روزی واشر سیلندر بسوزد، قطعا هزینههای زیادی روی دست مالکان میگذارد.
کوییک خودرو پرشتابتر و سریعتری نسبت به 206 است. این هاچ بک اقتصادی میتواند در شرایط ایده آل 87 اسب بخار قدرت و 128 نیوتن متر گشتاور را به چرخهای جلو انتقال دهد. این در حالی است که پیشرانه پژو 206 تیپ 2 قادر به تولید حداکثر 75 اسب بخار قدرت خواهد بود. با این اوصاف میتوان جمعبندی کرد که کوییک شتاب گیری بهتر، کشش مطلوب در سربالاییها و سبقت گیری دارد.
محصول سایپا نه تنها قدرت موتور بیشتری دارد، بلکه استهلاک کمتری خواهد داشت و دوام فنی آن بالاتر است. از طرفی باید به این نکته اشاره کرد که هزینه تعمیر و تعویض لوازم یدکی آن نسبت به محصول ایران خودرو پایینتر است. هندلینگ و پایداری هر دو هاچ بک به یک اندازه بوده و عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش نمیگذارند.
امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
کوییک یک خودرو نسبتا جدید و پژو 206 یک هاچ بک قدیمی است که طبیعتا نباید از آنها انتظار آپشنهای رفاهی و ایمنی سطح بالا داشت. این دو خودرو به حداقلهای رفاهی مجهز شدهاند، اما میتوان گفت که کوییک به خاطر جدید بودنش از امکانات بیشتری نسبت به حریف خود بهره میبرد. برای مثال این هاچ بک به امکانات زیر مجهز شده که 206 فاقد آنهاست:
- سیستم کنترل کشش
- سیستم کنترل پایداری
- سنسور نور
- سنسور کنترل فشار باد تایرها
بررسی ارزش خرید کوییک و 206
طبیعی است که اگر بخواهید سراغ خرید پژو 206 تیپ 2 بروید، باید یک دستگاه کارکرده آن را بخرید. خرید خودرو دست دوم یعنی افزایش دردسرهای نگهداری و تعمیر! هاچ بک محبوب ایران خودرو از مشکلاتی مثل قاطی شدن آب و روغن، خرابی قسمت تحتانی بوش پیستون، سوختن واشر سرسیلندر و پمپ هیدرولیک رنج میبرد که هر یک از آنها هزینههای زیادی روی دست مالکان میگذارد.
کوییک یک هاچ بک صفرکیلومتر بوده و میزان خرابیهای آن کمتر از رقیب کارکردهاش است. تنها در صورتی میتوان شاهد خرابی این خودرو بود که تعویض روغن آن به موقع انجام نشود. یکی از عیوب رایج این خودرو، سفت شدن پدال کلاچ است که معمولا پس از 50 الی 60 هزار کیلومتر اتفاق میافتد و عمدتا به دلیل استفاده از میل لنگ پراید و تعویض فلایویل با نمونه بزرگتر است.
در مجموع میتوان یادآور شد که کوییک یک هاچ بک کم استهلاک و اسپرت با دردسرهای کمتر نسبت به پژو 206 تیپ 2 است. قطعات آن با قیمت ارزان در بازار یافت میشود و نگرانی از بابت تأمین آنها وجود ندارد. فضای جادار برای سرنشینان ردیف دوم فراهم شده و شتاب و سواری بهتری ارائه میدهد. در مقابل، باید گفت که 206 ظاهر زیباتر و کیفیت متریال بهتری دارد و یک خودرو باپرستیژ محسوب میشود.
source