پس از اخراج مدیران استودیو Unknown Worlds توسط شرکت Krafton، تنشها میان دو طرف شدت گرفته و حواشی بازی Subnautica 2 وارد مرزهای جدیدی شده است.
ماجرا از ۱۱ تیر آغاز شد. در حالی که تصور میشد کار روی دنباله بازی سروایول Subnautica بهخوبی پیش میرود، اعلام شد که تد گیل، چارلی کلیولند و مکس مگوایر، که بهترتیب مدیرعامل، کارگردان بازی و کارگردان فنی بازی بودند، همگی توسط کمپانی Krafton (ناشر بازی PUBG) از استودیو Unknown Worlds اخراج شدند. در آن نقطه هنوز علت خروج ناگهانی سه عضو اصلی تیم مدیریت این استودیو مشخص نشده بود. جا دارد اشاره کنیم که کلیولند و مگوایر هر دو موسس این استودیو بودند.
به ۱۸ تیر میرسیم، روزی که بلومبرگ در گزارشی فاش کرد که کرفتون بازی Subnautica 2 را تا سال ۲۰۲۶ تاخیر زده است، آن هم در حالی که انتظار میرفت این عنوان طی همین سال بهصورت دسترسی زودهنگام روی استیم منتشر شود. بلومبرگ مدعی شد که کرفتون و آننون ورلدز (سازنده مجموعه Subnautica) توافقی با یکدیگر داشتند که در صورت انتشار این بازی تا سال ۲۰۲۵ و رسیدن آن به اهداف مالی مد نظر تا پایان سال، یک پاداش ۲۵۰ میلیون دلاری به این استودیو تعلق میگیرد. در نتیجه بهنظر میرسید که دلیل یا حداقل یکی از دلایل این تاخیر از سوی کرفتون، جلوگیری از پرداخت ۲۵۰ میلیون دلار به استودیو بوده باشد.
یک روز بعد و در ۱۹ تیر، کرفتون بیانیهای خطاب به بازیکنان صادر کرد و در آن کلیولند، مگوایر و گیل را به «رها کردن مسئولیتهایشان» متهم کرد. بهادعای کرفتون، آنها چندین بار از کلیولند و مگوایر خواهش کرده بود که بهوظایفشان بهعنوان رهبران استودیو رسیدگی کنند، اما آنها این درخواست را نادیده گرفتند. کمپانی بهطور مشخص به بازی Moonbreaker (یکی دیگر از ساختههای این استودیو) اشاره کرد و مدعی شد که بعد از شکست آن بازی، آنها مشخصا با کلیولند صحبت کرده و از او خواستند که زمانش را به توسعه Subnautica 2 اختصاص دهد، اما او ترجیح داد وقتش را صرف ساخت یک فیلم کند. کرفتون در ادامه گفت که بهعلت غیبت تیم مدیریت، روند توسعه این بازی با اختلال مواجه شده و بازی در حال حاضر محتوای لازم را برای یک انتشار دسترسی زودهنگام ندارد. آنها در نهایت گفتند که تیم مدیریت استودیو از اعتماد طرفداران سواستفاده کرده و با رفتار خود باعث سرخوردگی ناشر شده است.
کلیولند ساعاتی بعد بیانیهای در وبسایت شخصی خود صادر کرد تا اعلام کند که بههمراه مگوایر و گیل، از کرفتون شکایت کرده است. او همچنین در این بیانیه تاکید کرد که آنها کاملا از وضعیت کیفی و محتوایی Subnautica 2 مطمئن بودند و آمادگی انتشار آن در بازه زمانی مشخص شده را داشتند. بخشی از بیانیه کلیولند را در ادامه میتوانید مشاهده کنید:
ما اکنون از کرفتون شکایت کردهایم: جزئیات آن (یا حداقل اکثرشان) احتمالا بهصورت عمومی مشخص خواهد شد، چون شما لایق شنیدن داستان کامل این ماجرا هستید. شکایت کردن از یک شرکت چند میلیارد دلاری به شکلی دردناک، عمومی و احتمالا طولانیمدت چیزی نبود که انتظارش را داشته باشم. اما این مخمصه را باید درست کرد. من عمرم را پای Subnautica گذاشتم و هیچوقت با میل خود آن یا تیم فوقالعادهای که با تمام وجود رویش کار کردهاند را رها نمیکنم.
با این اوصاف بهنظر میرسد که درگیری مدیران سابق Unknown Worlds با Krafton تا مدتی طولانی ادامه داشته باشد و بهنظر میرسد هر دو طرف دلایل موجهی برای رسیدن به این نقطه شکست داشته باشند. بازی اول Subnautica یکی از برترین بازیهای سبک بقا محسوب میشد و طبیعتا انتظار و هیجان زیادی برای دنباله آن بهوجود آمده بود. باید دید که این ماجرا به کجا ختم میشود و چه سرنوشتی در انتظار سابناتیکا 2 است.
source
کلاس یوس