ماجرای خودرو جدید پیکان خبرساز شد

خودرو جدید پیکان ایران خودرو
خودرو پیکان جدید ایران خودرو مدل X11 اینروزها خبرساز شده در حالیکه خط تولید این خودرو از سال ۸۱ تا به حال متوقف شده است. بر اساس براورد قیمت در حال حاضر به ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است.

عرضه خودرو پیکان جدید

در حال حاضر از تولید و عرضه پیکان جدید خبری نیست و صرفا تولید محصولاتی مشترک با خودروسازانی مانند پژو و رنو در خط تولید خودروسازان ایرانی قرار دارد.

در اواخر دهه ۷۰ بزرگترین خودروساز ایرانی درصدد کلید خوردن پروژه‌ای به نام ایکس ۱۱ بود که در این طرح مدل جدید پیکان یکی از پرطرفدارترین خودرو برای ایرانی‌ها را تولید کند خودرویی که با داشتن قیمت پایین و مناسب در عین حال پیشرفته بوده و از امکانات بالای برخوردار است.

خودرو پیکان جدید, محصول بزرگترین خودروساز ایران است که پس از سال ها در دهه ۱۳۷۰ با پروژه طراحی و تولید مدل جدید این محصول را کلید زد. پروژه موردنظر «X11» نام داشت و قرار بود طی آن خودرویی جدید روی پلت فرم پیکان با امکاناتی بروز ساخته شود

این پروژه در دوران مدیریت منوچهر غروی در ایران خودرو و با مسوولیت حمیدرضا کاتوزیان آغاز می شود، اما آن طور که «کاتوزیان» در گفت و گوی چند سال پیش خود عنوان می کند، با وجود به سرانجام رسیدن پروژه موردنظر در سال ۸۱، مدیریت جدید ایران خودرو آن را به حالت تعلیق درمی آورد اما مجدد در سال ۸۴ دوباره فعال شد از همین رو در اواخر این سال و تنها چند ماه پس از رفتن پیکان، پروژه X11 دوباره به راه می افتد تا خودروسازی ایران در آستانه بازگشت پیکان قرار گیرد

سرانجام در سال ۸۵ به نتیجه می رسد و حتی علیرضا طهماسبی وزیر صنایع وقت دولت نهم نیز موافقت و حمایت خود را از آن اعلام می کند. طهماسبی طی یکی از اظهارنظرهایش در این مورد، تاکید می کند که وزارت صنایع امکانات مناسب و وام خوبی را برای طراحی و تولید پیکان جدید در نظر گرفته است. بدون تردید برگ برنده ایران خودرویی ها در پروژه پیکان جدید، قیمت آن بود، چه آنکه این خودرو قرار بود قیمتی بین هشت تا ۱۴ میلیون تومان داشته باشد. هر چند ایرانی ها آخرین پیکان های تولیدی را با قیمتی حدود هفت میلیون تومان خریده بودند، اما به گفته کارشناسان، اگر پیکان جدید با قیمتی بالاتر از اینها روانه بازار می شد، با توجه به تغییر ظاهر و اضافه شدن امکانات رفاهی و ایمنی به آن، باز هم مورد استقبال مشتریان قرار می گرفت.

این مقام ارشد، دلیل ناکام ماندن پروژه موردنظر را مخالفت علی اکبر محرابیان، دیگر وزیر صنایع دولت نهم با تولید پیکان جدید، عنوان کرده و تاکید می کند:پس از آنکه محرابیان جای طهماسبی را در وزارت صنایع دولت نهم گرفت، پروژه پیکان جدید را نزد وی بردیم تا مجوز تولید آن را بگیریم، اما محرابیان از آینده پروژه اظهار نگرانی و اجازه تولید را صادر نکرد.

به گفته وی،نگرانی محرابیان از این بوده که پروژه موردنظر به اصطلاح نگیرد و مشتریان از پیکان جدید استقبال نکنند و شکستی سخت در کارنامه وزارت صنعت و خودروسازی ایران ثبت شود.
این مقام ارشد ایران خودرو تاکید می کند که در پروژه X11، چند مدل محصول روی پلت فرم پیکان ساخته شده و عکس هایی که در فضای مجازی با نام «پیکان جدید» منتشر شده نیز واقعیت دارد و یکی از آن مدل ها است.
هر چه هست، فعلا که هیچ خبری از تولید و عرضه پیکان جدید به گوش نمی رسد و آنچه از برنامه های ایران خودرو برمی آید، تولید محصولاتی مشترک با خودروسازانی مانند پژو و رنو است و کسی حرفی از پیکان جدید نمی زند.

قیمت خودرو پیکان جدید ۴۰۰ میلیون تومان شد

بر اساس بررسی آگهی در سال ۱۴۰۴ قیمت پیکان نزدیک ۴۰۰ میلیون تومان شد

پیکان‌وانت بنزینی مدل ۱۳۹۳ با ۷۵ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۳۸۵ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. همچنین پیکان‌ سدان صفر کیلومتر مدل ۱۳۸۳ در حدود ۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

در میان آگهی‌های فروش بازار خودرو، یک پیکان‌وانت دوگانه‌سوز مدل ۱۳۹۲ با ۱۸۷ هزار کیلومتر کارکرد به قیمت ۱۸۵ میلیون تومان برای فروش گذاشته شده است. پیکان سدان مدل ۱۳۸۰ با ۱۴۰ هزار کیلومتر کارکرد هم ۱۱۰ میلیون تومان قیمت دارد. همچنین یک پیکان سدان دیگر، بنزینی مدل ۱۳۸۱ در حدود ۳۹۰ میلیون تومان قیمت دارد.

source

توسط petese.ir