مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای «محمد حاجیمیرزایی» در گفتگو با ایسنا عنوان کرد که هماکنون ۳۰ میلیون گیمر در کشور ایران داریم.
خبرگزاری ایسنا بهتازگی مصاحبه مفصلی با محمد حاجیمیرزایی مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای انجام داده است که او طی آن، درباره تغییرات اساسنامه این نهاد، آمار موجود از وضعیت گیمرها در کشور و چالشهای صنعت بازیسازی صحبت کرد.
میرزایی در صحبتهای خود عنوان کرد که اساسنامه بنیاد ملی بازیهای رایانهای در اردیبهشت ماه سال گذشته، توسط شورای انقلاب عالی فرهنگی تغییراتی داشت و مسئولیتهای جدیدی به بنیاد محول شد. حاجیمیرزایی در این باره گفته است:
گروه قبلی که اینجا مسئولیت داشتند کارهایی در این زمینه انجام دادند و ما در نقطه صفر نبودیم. اکنون هم سعی میکنیم روند را ادامه دهیم.
اصل ماجرا این بود که مسئولیتهای جدیدی از نظارت و صدور مجوز اتاقهای فرار گرفته تا چیزهای دیگر داشت به بنیاد محول میشد که در اساسنامه وجود نداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ذیل درنظر گرفتن این مسئولیتهای جدید برای بنیاد، دستور اصلاح اساسنامه را هم صادر کرد تا وظایف جدید به آن اضافه شود.
در آن بخش هم کارهای لایه کارشناسی ادامه دارد. هرچند در گذشته کارهایی آغاز شده بود، اما روند خیلی کند بود و حس میکنم که باید خیلی زودتر از اینها تعیین تکلیف صورت میگرفت، اما امیدواریم بتوانیم ظرف یک یا دو ماه آینده به یک نقطه قابل اعلام برسیم تا به صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد و به بحث گذاشته شود.
تغییرات ایجاد شده در این اساسنامه، مسئولیتهایی همچون نظارت بر سافاری وحشت، اتاق فرار و… را به بنیاد محول میکند که کاملا متفاوت با مسئولیتهای قبلی این نهاد در زمینه بازیهای دیجیتال است. حاجیمیرزایی در این زمینه هم حرفهایی دارد:
اگر بخواهم بر اساس نظر شخصی صحبت کنم طبیعتا دوست دارم اینجا یک نهاد تخصصی بازیهای دیجیتال باشد چون اگر کلی مسئولیت دیگر به کارهایمان اضافه کنیم احتمالاً در رسیدن به اهداف دچار مشکل میشویم؛ بهویژه آنکه بودجه محدودی هم داریم و اگر بخواهیم همان بودجه محدود را صرف یک سری کارهای دیگر کنیم، از لحاظ منافع بازی سازی، اتفاق خوبی نیست.
حاجیمیرزایی در بخشی دیگر از صحبتهایش از لزوم پررنگ شدن رشته بازیسازی در دانشگاههای صحبت کرد:
آموزش بازیسازی یکی از اهداف و وظایف بنیاد بوده است که در اساسنامه هم به آن اشاره شده است و از سالهای نخست فعالیت هم به آن پرداختهایم. اما این امر مسئلهای است که نیاز به کارهای مشترک دارد. رشته بازیسازی هنوز در کشور به صورت جدی راه نیفتاده است. یکی یا دو دانشگاه به صورت آزمایشی در مقطع کارشناسی ارشد کارهایی انجام میدهند و در سالهای گذشته هم به آنها کمک کردیم. این اقدامات وجود دارد ولی کافی نیست. احتیاج داریم اسناد جدیتری داشته باشیم که وظایف نهادهای مختلف را در حوزه آموزش مشخص کند.
در حوزه پویانمایی یا برنامهنویسی رشته دانشگاهی داریم، اما در هر دوی این رشتهها تخصص ویژه پویانمایی ویژهای که به درد بازیسازی بخورد یا رشته مهندسی نرمافزار واحد تخصصی برای بازیسازی وجود ندارد. در رشته طراحی بازی و نوشتن بازینامه هم تقریبا هیچ جای مرتبطی وجود ندارد. انستیتو ملی بازی سازی یک موسسه آموزشی است که ذیل بنیاد ملی بازیهای رایانهای فعالیت میکند و در هر سه رشته سالهاست که به تربیت دانشجو میپردازد. یک زمانهایی این فعالیت بزرگتر بود و ما بودجه و مکان بهتری داشتیم برای این کلاسها و مثلاً به رکوردهای ترمی هزار دانشجو هم رسیده بودیم، اما آن ساختمان را به خاطر مسائل بودجهای از دست دادیم و درحال حاضر هم به دنبال تصدیگری در کار آموزشگاهی نیستیم، اما تمایل داریم بتوانیم ارتباطاتمان با دانشگاهها و وزارت علوم را به نحوی تقویت کنیم که آموزشهای بازیسازی با کمک ما در همه دانشگاههای کشور برگزار شود.
حاجیمیرزایی در بخشی دیگر از گفتههایش به تغییر زمان برگزاری جشنواره بازیهای فجر و انتقال احتمالی آن به تابستان اشاره کرد، چرا که ترافیک بالایی در بهمن ماه از لحاظ اجرای متعدد جشنوارههای مختلف وجود دارد.
یکی از خواستههای بازی سازها از ما این بود که با توجه به ترافیک بالای برگزاری جشنوارههای فجر در بهمنماه، دوباره زمان این جشنواره را به زمان بهتری از سال برگردانیم. جشنواره برای بازیسازان نوعی تریبون است که بتوانند دیده شوند و حرف خود را بزنند، اما هیاهوی جشنوارههای فجر بهویژه جشنواره فیلم به حدی است که فرصتی به بازیسازان نمیداد.
حاجیمیرزایی در ادامه به ارائه آماری از وضعیت گیمرها در ایران پرداخت. طبق او گفته او در حال حاضر حدود ۳۰ میلیون گیمر در کشور وجود دارد که متوسط سنی آنها نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته و از حدود ۲۵ سال به ۲۷ سال رسیده است. سرانه بازی کردن به طور روزانه هم به حدود ۸۲ دقیقه میرسد.
شما میتوانید متن کامل مصاحبه ایسنا با مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای را از طریق این لینک مطالعه کنید.
source
کلاس یوس