رپرتاژ آگهی  _  در صنایع سنتی که افراد سال‌ها است بر پایه روابط بین فردی و فروش تجربی فعالیت می‌کنند، ایجاد تحول چندان آسان نیست. اما وقتی نوآوری با درک عمیق از نیازهای بازار وارد شود، نتایج فراتر از انتظار خواهد بود.

دکتر رحمت ﷲ قوامی ، دامپزشک، با تاسیس  شرکت «دامیار پخش رادین» در استان محل تولدش، فارس، یک سیستم هوشمند در فرآیندهای توزیع دارو و واکسن دام و طیور ایجاد کرد و به عنوان یکی از پیشگامان تحول در صنعت دامداری به همگان ثابت کرد که با استفاده از علم، فناوری، و ساختارهای هدفمند می‌توان فرآیندهای پخش را به الگویی پایدار و قابل توسعه تبدیل کرد. در این مصاحبه، نگاهی داریم به پشت صحنه یک سیستم علمی و فناورانه که امروز به یکی از نقاط قوت صنعت دامپزشکی ایران بدل شده است.

مصاحبه‌گر : دکتر رحمت ﷲ قوامی ، شما از اولین افرادی بودید که سیستم‌سازی و فناوری را به صورت هدفمند وارد ساختار توزیع دارو و واکسن دامپزشکی کردید. این ایده از کجا شکل گرفت؟

همه‌ی آن چه امروز دارم از تجارب اولیه‌ام در کار با شرکت‌های واردکننده‌ی واکسن و دارو شروع شد. در آن زمان زنجیره‌ی نگهداری وتوزیع دارو به درستی انجام نمی‌شد. مهم‌ترین موضوعات مثل دمای نگهداری اهمیت چندانی برای تامین کنندگان نداشتند و حتی این دسته از موضوعات به مصرف کننده‌ها اطلاع رسانی نمی‌شد و آن‌ها اطلاع دقیقی از نحوه استفاده محصولات نداشتند.

همین چرخه‌ی ناکارآمد باعث می‌شد خیلی هدر رفت هزینه مصرف کنندگان بالا باشد. چون اگر نگهداری از دارو به درستی انجام نشود، تاثیر و کارایی آن کاهش پیدا می‌کند و این موضوع تبدیل به حلقه‌ی گمشده‌ی صنعت شده بود. همین دغدغه باعث شد از همان آغاز تأسیس شرکت، به دنبال ساخت زیرساختی باشم که علم، تکنولوژی، و توزیع هدفمند را ترکیب کند.

مصاحبه‌گر : شما چه تکنولوژی‌هایی را وارد این ساختار کردید؟ 

من در قدم اول به دنبال حل معضل همین حلقه‌ی گمشده‌ی نگهداری بودم.  اول از همه سیستم‌های سردخانه‌ای دقیق را برای انبارها راه‌اندازی کردیم که بتوانند دمای ۲ تا ۸ درجه را بدون نوسان حفظ کنند.

در قدم بعدی خودروهای حمل و نقل واکسن‌ها را به یخچال با کنترل دما مجهز کردیم تا به ایمن‌ترین شکل ممکن بتوانیم آن‌ها را به دست مصرف کننده برسانیم.

با توجه به قطعی‌های مکرر برق در کشورمان، برای اطمینان از حفظ کیفیت داروها سیستم برق اضطراری را فعال کردیم که در صورت قطعی برق، به صورت خودکار از داروها و واکسن‌ها محافظت میکند .

و در انتها سراغ نرم‌افزارهای مدیریت موجودی رفتیم تا با دقت بالا، موجودی را ردیابی کنیم و جلوی انقضا یا کمبود دارو را بگیریم.

مصاحبه‌گر : دکتر رحمت ﷲ قوامی آیا این اقدامات در عمل هم تأثیرگذار بوده‌اند؟ 

ما می‌توانیم نتیجه‌ی این سیستم سازی را در شتاب رشد شرکت نسبت به سایر رقبا کاملا مشهود ببینیم. استفاده از این فناوری‌ها باعث افزایش رضایت مشتریان و کاهش حداکثری خطا در توزیع دارو شده است. مهمتر از آن، این زیرساخت علمی باعث شد که بتوانیم به عنوان یک شرکت با زیربنای علمی با شرکت‌های معتبر داخلی و خارجی همکاری داشته باشیم. بسیاری از شرکت‌های بزرگ و شناخته شده به دنبال توزیع‌کننده‌هایی هستند که استانداردهای بین‌المللی را رعایت کنند.

مصاحبه‌گر : شما به مسئله آموزش هم خیلی اهمیت می‌دهید. در این زمینه چه کرده‌اید؟ 

ما آموزش را یک وظیفه‌ی جانبی نمیدانیم؛ بلکه به چشم سرمایه‌گذاری به آن نگاه می‌کنیم. ما به سه گروه از افراد آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی می‌دهیم:

۱.نیروهای داخلی شرکت

  1. دامپزشکان و افراد درگیر در حوزه‌ی درمان

۳.دامداران و مرغداران

این آموزش‌ها در قالب سمینار، کارگاه، وبینار، آموزش‌های میدانی و هر نوع دیگری که نیاز باشد به دانشجویان ارائه می‌شود.

مثلا ما  برای معرفی و وارد کردن واکسن‌های نوترکیب به بازار، ابتدا دامپزشکان را آموزش می‌دهیم. این گونه این دامپزشکان  دقیقا می‌دانند با چه نوع محصولی سر و کار دارند، مزیت‌ها  و محدودیت‌های این واکسن چیست و بعد از ورود به بازار به خوبی با آن آشنایی دارند.

مصاحبه‌گر : دکتر رحمت ﷲ قوامی در مورد داده‌محوری چه رویکردی دارید؟ اشاره کردید که اطلاعات بازار را جمع‌آوری می‌کنید.

تحقیقات بازار یکی از مهم‌ترین بخش‌های کار ما است. ما به طور مستمر داده‌هایی درباره الگوهای مصرف دارو، شیوع بیماری‌ها، عوارض جانبی و اثربخشی واکسن‌ها از دامپزشکان و مشتریان جمع می‌کنیم.

تحلیل این داده‌ها به ما کمک می‌کند که هم سبد محصولاتمان را دقیقتر تنظیم کنیم و هم از لحاظ مشاوره علمی، پیشنهادهای بهتری ارائه دهیم. داده محوری باعث شده تصمیمات ما به جای احساس، بر پایه شواهد و آمار باشد . همین موضوع باعث کاهش چشمگیر هزینه‌ها، افزایش فروش و راندمان کار ما شده است.

مصاحبه‌گر : دکتر رحمت ﷲ قوامی یکی از چالش‌ها در صنعت دامپزشکی، مصرف غیراصولی دارو است. آیا در این زمینه هم کاری انجام داده‌اید؟ 

به نکته خوبی اشاره کردید. این موضوع همیشه برای من دغدغه بوده است. ما سعی کردیم  فرهنگ مصرف علمی داروها‌ را نهادینه کنیم. به همین خاطر، در کنار هر محصول، بروشور، اطلاعات علمی، نکات دوز و هشدارهای مصرف را به مشتریان ارائه می‌دهیم. علاوه بر این، از طریق شبکه‌های ارتباطی مختلف مثل گروه‌های واتساپی، اطلاعات به روز در اختیار دامپزشکان قرار می‌دهیم. ما باور داریم اگر اطلاعات علمی صحیح به موقع به دست دامپزشک برسد، مصرف بهینه‌تر و علمی‌تری اتفاق می‌افتد.

ما با ایجاد سیستم آموزش و همچنین ارائه محصول همراه با راهنما مقدار خطاها را بسیار کم کردیم.

مصاحبه‌گر : دکتر رحمت ﷲ قوامی از تیم‌سازی در شرکتتان بگویید. چطور این سیستم علمی را در تیمتان نهادینه کرده‌ا‌ید؟ 

ما در جذب نیرو فقط به رزومه نگاه نمی‌کنیم. دنبال افرادی هستیم که علاقه‌مند به یادگیری، منظم، و اهل کار تیمی باشند. بعد از جذب، دوره‌های آموزشی تخصصی برای آ نها می‌گذاریم. حتی راننده‌های شرکت ما با الزامات حمل داروی یخچالی آشنا هستند.  افراد وقتی با نقش خود در سیستم آشنا شوند، احساس ارشمندی می‌کنند و همین باعث می‌شود که هر یک از اعضای تیم ما خودش را نه فقط یک کارمند، بلکه بخشی از زنجیره سلامت بداند.

مصاحبه‌گر : دکتر رحمت ﷲ قوامی شما به عنوان یک شرکت پخش، نقش مشاور هم ایفا می‌کنید. این نقش چطور به وجود آمد؟

ما خودمان را فقط فروشنده و پخش کننده‌ی دارو نمی‌‌دانیم و به خوبی از نقش شرکتمان در این صنعت آگاهیم. دامیار پخش رادین با ارائه‌ی خدمات مشاوره علمی درباره محصولات، کمک به انتخاب صحیح دارو یا واکسن، آموزش نحوه مصرف و ارائه اطلاعات به روز درباره عوارض جانبی یا تعاملات دارویی نقش بسیار پر رنگی در صنعت دام و طیور ایفا می‌کند. بسیاری از مشتریان ما، اول با ما تماس میگیرند تا مشاوره‌ی علمی بگیرند و بعد خرید انجام می‌دهند. همین موضوع به خوبی نقش شرکت ما را به عنوان مشاور نشان می‌دهد.

در آینده نزدیک چه برنامه‌هایی برای توسعه بیشتر دارید ؟ 

دکتر رحمت ﷲ قوامی: اولین برنامه‌ی ما توسعه‌ی نمایندگی‌ها در سطح کشور است. ما به دنبال بهبود سیستم لجستیک و افزایش تنوع محصولات از شرکت‌های معتبر خارجی هستیم. همچنین به دنبال آن هستیم که دوره‌های تخصصی را در سطح ملی و حتی بین‌المللی برگزار کنیم و یافته‌هایمان را با دیگران به اشتراک بگذاریم و از دانش دیگران نیز بهره ببریم.

با ظهور هوش‌های مصنوعی ما هم از این قافله عقب نماندیم و قطعا یکی از اهداف ما ارتقاء فناوری اطلاعات در زنجیره تأمین است. در اولین قدم هم در حال طراحی یک اپلیکیشن برای دامپزشکان هستیم تا بتوانند به صورت آنلاین از خدمات علمی و پشتیبانی بهره‌مند شوند.

مصاحبه‌گر :  دکتر رحمت ﷲ قوامی اگر بخواهید در یک جمله خلاصه کنید که چطور علم و تکنولوژی در موفقیت شرکت شما نقش داشته‌اند، چه می‌گویید؟

ما موفق شدیم چون به جای فروش دارو، ساختار سلامت محور طراحی کردیم؛ ساختاری که علم، فناوری، آموزش و تعهد را کنار هم قرار میدهد. ما نه فقط محصول، بلکه اعتماد می‌فروشیم.

 

 

source

توسط petese.ir