خالق دنیای جدید دی‌سی یعنی جیمز گان، قرار است بازی‌ها را هم وارد میدان کند و می‌توانیم نشانه‌هایش را از همین حالا ببینیم. اما سؤال این‌جاست که آیا واقعاً همه‌چیز آغاز شده؟ جواب بله است! جیمز گان سریال تلویزیونی Peacemaker را عرضه کرده، فیلم سوپرمن به تازگی اکران شده و حتی یک فصل از انیمیشنی با محوریت Creature Commandos را منتشر کرده، اما هنوز یک قطعه در پازل جهانِ او گم است و آن قطعه بازی‌ها هستند. در ادامه با ویجیاتو همراه باشید.


برمی‌گردیم به سال ۲۰۲۲؛ وقتی که جیمز گان با صراحت کامل اعلام کرد که یکی از ستون‌های اصلی جهان جدیدش، بازی‌ها خواهد بود. اما برخلاف سینما و تلویزیون، تا به امروز هیچ بازی رسمی‌ به عنوان بخشی از DCU جدید معرفی نشده است. در حالی که MCU سال‌هاست تلاش کرده با بازی‌هایی مثل Spider-Man یا Guardians of the Galaxy ارتباطی میان دو مدیوم برقرار کند اگرچه که هنوز ارتباط مستقیمی ایجاد نشده، اما گان دنبال فرمولی پیچیده‌تر است. بازی‌هایی که صرفاً بر اساس آثار DC ساخته نمی‌شوند و قرار است بخشی از داستانِ کلی دنیای مشترک این کارگردان باشند. (یعنی رویدادهایی که در یک بازی اتفاق می‌افتد در فیلم‌ها و سریال‌ها هم بازتاب خودشان را نشان بدهند و برعکس.)

این یعنی بازی‌ها فقط یک محصول جانبی نیستند و روایت‌گر بخشی از داستان اصلی که روایت می‌شوند، هستند. در حال حاضر، فقط می‌دانیم که این ایده‌ای در ذهن گان است. اما هیچ عنوان رسمی، استودیو مشخص یا حتی بازه‌ زمانی اعلام نشده است. تنها چیزی که داریم، وعده‌ای‌ از جنس آینده است؛ قولی که اگر عملی شود، می‌تواند مفهوم «دنیای مشترک» را در رسانه‌ بازی وارد سطح جدیدی کند.

آینده‌ی بازی‌های DC

با اینکه هنوز خبری از رونمایی رسمی نیست، اما این غیبت به‌هیچ‌وجه به معنای نداشتن تصویر روشنی برای آینده دی‌سی نیست. اگر به گفته‌های جیمز گان و شریک استراتژیک‌ او، پیتر سفرن، در مصاحبه‌ها و کنفرانس‌های خبری مختلف دقت کنیم، نقشه‌ مسیر تا حد زیادی قابل پیش‌بینی‌ است. آن‌ها اعلام کرده‌اند که با اینکه DC Studios مستقیماً کنترل بخش گیمینگ کمپانی مادر یعنی Warner Bros. Games را در اختیار ندارد، اما حالا یک همکاری عمیق بین این دو شکل گرفته است. همکاری‌ که در صورت تداوم در فعالیت‌ها، می‌تواند ماهیت ساخت بازی‌های DC را از ریشه عوض کند.

آینده‌ی بازی‌های DC

تا همین چند سال پیش بازی‌های دی‌سی، با کیفیت و در بعضی مواقع فوق‌العاده بودند (مثل سه‌گانه‌ Batman: Arkham) اما به‌طور کامل جدا از دنیای سینمایی روایت می‌شدند و هر بخش مستقل بود. طرفداران مجبور بودند بین چندین نسخه‌ متناقض از بتمن، سوپرمن یا جوکر سرگردان باشند. اما گان می‌خواهد به این پراکندگی پایان دهد. این یعنی اگر مثلاً بازی Green Lantern عرضه شود، صداپیشه‌ او همان کسی خواهد بود که در فیلم یا سریال‌ها حضور دارد و شاید مهم‌تر از آن، ماجراهای این بازی در مسیر مستقیم اتفاقات نسخه‌ سینمایی باشند و نه صرفاً یک برداشت موازی.

این روش چالش‌هایی دارد؛ از جمله زمان‌بندی دقیق پروژه‌ها، تضمین هماهنگی بین استودیوهای سازنده و حفظ کیفیت در تمام وجه‌ها. اما در عوض اگر درست اجرا شود، می‌تواند یک اکوسیستم داستانی عالی بسازد. در واقع بازی‌ها دیگر یک «اقتباس» نخواهند بود و قرار است مهره‌های مهمی در روایت دنیای دی‌سی باشند. پس اگر هنوز هیچ‌چیزی روی پرده یا فروشگاه‌ها ندیده‌ایم، نباید گول سکوت را بخوریم. در پشت این سکوت، نقشه‌ای در حال شکل‌گیری‌ است. نقشه‌ای که اگر درست پیاده شود، می‌تواند آینده‌ سینما و دنیای بازی‌ها را کاملاً دگرگون کند.

زمانی که جیمز گان فرمان DC را دست گرفت

بازی‌ها از همان اول در نقشه‌ راه جیمز گان بودند، فقط کمی در سایه ماندند. ماجرا از یک روز خاص شروع شد، ۲۵ اکتبر ۲۰۲۲. روزی که رسماً اعلام شد جیمز گان، نویسنده و کارگردان فیلم‌هایی مانند The Suicide Squad و Guardians of the Galaxy به همراه تهیه‌کننده‌ کارکشته یعنی پیتر سفرن، به‌عنوان مدیران مشترک DC Studios انتخاب شدند. چند ساعت از این خبر نگذشته بود که گان در توییتر به سوالات طرفداران پاسخ داد. یکی از کاربران پرسید: «آیا بازی‌ها هم بخشی از دنیای مشترک جدید DC خواهند بود؟»
و پاسخ گان کوتاه اما معنادار بود:

«بله.»

زمانی که جیمز گان فرمون DC را دست گرفت

همین یک کلمه کافی بود تا بسیاری از علاقه‌مندان و منتقدان به دنیای گیم به چشم یک ستون اصلی در DCU جدید نگاه کنند. چند ماه بعد گان بالاخره نقشه‌ فاز اول جهان سینمایی جدیدش را معرفی کرد، فصلی با عنوان Chapter 1: Gods and Monsters (مثل فاز اول مارول). فهرستی از فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌هایی که قرار بود پایه‌ و اساس یک دنیای منسجم باشند. اما در این نقشه مفصل، هیچ خبری از بازی‌ها نبود. با این حال گان در یک نشست خبری پرده از حقیقت مهم‌تری برداشت و گفت:

«تلویزیون، سینما و بازی‌ها، همه در یک جهان یکسان روایت می‌شوند. ما بازیگرانی را انتخاب می‌کنیم که بتوانند همان شخصیت‌ها را در انیمیشن، سریال هم ایفا کنند.»

این جمله، اولین تأیید رسمی از سمت خود گان بود که بازی‌ها بخشی از چشم‌انداز بلندمدت DCU هستند. نکته‌ی مهم اینجاست که گان نمی‌خواهد صرفاً بازی‌های جدایی از شخصیت‌های معروف بسازد، او می‌خواهد روایت‌های منسجم خلق کند. یعنی خط داستانی که از یک سریال شروع شود و در یک بازی ادامه پیدا کند و در نهایت شاید سرانجام در یک فیلم به اوج برسد.

برای دنیای گیم، این یک راه کاملاً جدید است. مسیری که تا امروز یا امتحان نشده و یا با شکست‌های تلخی همراه بوده (نگاهی به شکست Marvel’s Avengers بیندازیم). اما اگر کسی بتواند این ایده را به موفقیت برساند، آن فرد شاید جیمز گان باشد؛ کسی که هم عاشق روایت است، هم اهل ریسک.

پروژه‌های تاییدشده DCU و یک واقعیت مهم در پشت‌پرده

شاید تصور عمومی این باشد که جیمز گان با قدرت مطلق، فرمانروای تمام بخش‌های DC شده؛ از سینما گرفته تا سریال و گیم. اما در واقعیت، او در یکی از مهم‌ترین بخش‌ها هنوز اختیار کامل ندارد و آن بخش بازی‌ها است. برای درک بهتر این موضوع، باید نگاهی به ساختار شرکتی Warner Bros. Discovery بیندازیم. بر اساس ساختار فعلی، DC Studios (جایی که گان و پیتر سفرن مسئولش هستند) در کنار Warner Bros. Games فعالیت می‌کند و نه در راس آن.

این یعنی استودیوهای بزرگ و پرنفوذی مثل Avalanche Software (خالق Hogwarts Legacy) و NetherRealm Studios (سازنده‌ی Mortal Kombat) یا Rocksteady Studios (سازنده‌ی سری Batman: Arkham) و در نهایت  TT Games (سازنده‌ی مجموعه بازی‌های Lego) همگی زیرمجموعه‌ بخشی دیگر به حساب می‌آیند.

در رأس آن بخش فردی به‌نام JB Perrette قرار دارد (مدیرعامل جهانی بخش استریم و بازی درWarner Bros. Discovery) این یعنی تصمیم نهایی درباره‌ پروژه‌های گیمینگ، لزوماً در دست گان نیست. اما اینجا همان جایی‌ است که داستان تغییر می‌کند. از زمانی که گان و سفرن به‌عنوان مدیران مشترک DC انتخاب شدند، شواهد نشان می‌دهد که پرِت دست بالا را در زمینه‌ بازی‌های کمیکی به آن‌ها واگذار کرده است. در واقع، گان شاید هنوز کنترل حقوقی و ساختاری نداشته باشد، اما در عمل و به‌خصوص درباره‌ بازی‌هایی که مستقیم با برند دی‌سی سروکار دارند، نقش مهمی پیدا کرده است.

این یعنی حتی اگر پروژه‌ بعدی Superman یا Justice League توسط Rocksteady یا یک استودیو دیگر ساخته شود، بعید است بدون هماهنگی با گان و تیم او پیش برود. روایت، طراحی شخصیت‌ها و حتی انتخاب صداپیشه‌ها، همه باید با دنیای مشترک DCU همخوانی داشته باشند. در همین وضعیت، پروژه‌های جدیدی در راه‌ هستند. اما هنوز هیچ‌کدام رسماً معرفی نشده‌اند. در عوض تمام شواهد نشان می‌دهد که برنامه‌ای بزرگ در پشت‌پرده وجود دارد، برنامه‌ای که وقتی رونمایی شود، شاید دوران جدیدی برای بازی‌های دی‌سی آغاز شود. دورانی که شاید در آن، یک بازی Swamp Thing یا Booster Gold دقیقاً مثل فیلم و سریال‌ها برای DCU مهم باشد.

 اتحاد تازه بین DC Studios و WB Games

«کاش زودتر این‌ اتفاقات افتاده بود.» این جمله‌ای بود که پشت سکوت چندساله‌ دنیای گیم DC مانده بود. در سال ۲۰۲۴، مصاحبه‌ای در نشریه‌ Variety منتشر شد که همه‌چیز را روشن‌ کرد.  JB Perrette در پاسخ به سوالی درباره‌ همکاری میان دنیای فیلم و بازی DC گفت:

«صادقانه بگویم، رابطه‌ بین استودیوهای سینمایی و بخش گیم تا حالا به اندازه‌ای که باید نزدیک نبوده. اما جیمز گان خودش یک گیمر است و داشتن کسی که واقعاً به این فضا علاقه‌مند است می‌تواند خیلی کمک کند.»

 اتحاد تازه بین DC Studios و WB Games

و در ادامه صحبت نکته‌ مهم‌تری را اضافه کرد:

«الان تیم‌های بازیسازی به‌صورت فعال با گان و سفرن روی فرنچایزهای اصلی DC کار می‌کنند.»

اینجا بود که همه فهمیدند یک دیوار نامرئی، سال‌ها بین دنیای بازی و فیلم در DC وجود داشت و آن دیوار در حال فرو ریختن است. ورود جیمز گان به این دنیا، کسی که هم نویسنده‌ توانمندی است و هم گیمر، باعث شده خون تازه‌ای در رگ‌های رابطه‌ میان سینما و گیم DC جریان بگیرد. گان هم با زبان روایت آشنا است و هم جنس بازی را می‌شناسد. این یعنی برای اولین‌بار کسی در رأس تصمیم‌گیری DC قرار گرفته که می‌داند یک بازی خوب باید چه ریتمی داشته باشد و چه فضایی را بسازد. 

بر اساس صحبت‌های پرِت، تیم‌های بازیسازی Warner Bros حالا به‌صورت مستقیم با DC Studios در تماس‌ هستند. این تماس هم جنبه مشورتی دارد و هم مسیر راه را مشخص می‌کند، مثل هماهنگی برای شخصیت‌ها، داستان‌ها، طراحی صحنه‌ها و حتی صداپیشگی. اتفاقی که قبلاً یا اصلاً نمی‌افتاد، یا اگر هم می‌افتاد، نتیجه‌اش بازی‌هایی با سبک ناهماهنگ با دنیای فیلم‌ها بود.

 DC همه‌چیز را زیر یک سقف می‌آورد

در دنیای امروز، موفقیت یک فرنچایز بزرگ فقط به داستان‌گویی قوی یا جلوه‌های بصری خلاصه نمی‌شود. استودیوهایی مثل DC باید از تمام زوایا هماهنگ و یک‌صدا حرکت کنند، از فیلم و سریال گرفته تا بازی‌ها و حالا این هماهنگی بهترین حالت خود رسیده است. در همان مراسم رسمی ۲۴ فوریه ۲۰۲۵، پیتر سفرن گفت:

 «ما همکاری نزدیکی با پرِت داریم که مسئول بخش گیمینگ‌ است. این برای اولین بار است که در وارنر چنین چیزی داریم. قبل‌تر همه‌چیز جدا از هم بود. الان همه‌ این مرزها از بین رفته است.»

 DC همه‌چیز را زیر یک سقف می‌آورد

سفرن ادامه داد:

«جیمز و من واقعاً با تیم‌های اجرایی NetherRealm و Rocksteady می‌نشینیم و درباره‌ شخصیت‌ها و داستان‌هایی که هم ما بهشون علاقه داریم و هم اون‌ها، گفت‌وگو می‌کنیم.»

همین چند جمله کافی است تا بفهمیم با چه نوع تغییری روبه‌رو هستیم. اما شاید جذاب‌ترین بخش ماجرا، همان جایی بود که سفرن به نام راکستدی اشاره کرد. همین اشاره، دوباره شایعه‌ای قدیمی را زنده کرد یعنی پروژه‌ی جدید بتمن. گزارش‌های غیررسمی می‌گویند راکستدی بعد از تجربه‌ ناامیدکننده‌ Suicide Squad: Kill the Justice League  حالا به ریشه‌هایش برگشته و در حال ساخت یک بازی تک‌نفره و داستانی با محوریت شوالیه‌ تاریکی است.

با اینکه هنوز هیچ‌چیز به‌طور رسمی تأیید نشده، اما حرف‌های گان در همان مراسم، نشان می‌دهد که DC Studios عملاً در قلب این پروژه‌ها حضور دارد. او گفت:

 «ما از مراحل بسیار اولیه، طراحی پروژه‌ها را می‌بینیم. وقتی درباره‌ داستان بحث می‌کنند، ما وارد می‌شویم و می‌گوییم: شاید بهتر باشه این مسیر رو برید، چون ما هم برنامه‌هایی برای این شخصیت خاص داریم.»

بتمنِ راک‌استدی و دنیای DC

با اعلام رسمی جیمز گان درباره‌ مسیر جدید دنیای سینمایی، یکی از پرسش‌هایی که ذهن بسیاری از گیمرها را به خود مشغول کرده، جایگاه بازی‌ها در این اکوسیستم تازه است. به خصوص اینکه آیا استودیوهایی مثل راکستدی حالا باید تابع این جهان مشترک باشند یا همچنان می‌توانند مستقل عمل کنند گان در پاسخ به یکی از کاربران در توییتر گفته است:

«همه‌ی بازی‌ها قرار نیست به خط داستانی DCU متصل باشن.»

بتمنِ راک‌استدی و دنیای DC

این جمله یعنی درهای روایت مستقل همچنان باز است. بازی‌هایی مثل پروژه‌ی بعدی راکستدی ممکن است کاملاً جدا از DCU طراحی شوند. (درست همان‌طور که فیلم‌های مت ریوز با بازی رابرت پتینسون خارج از خط اصلی داستانی جریان دارند). البته این هم محتمل است که اگر مسیر روایت همسو با یونیورس دی‌سی باشد، آن پروژه هم در دل دنیای مشترک جا بگیرد.

از طرف دیگر پرِت هم در گفت‌وگو با وریتی گفت:

«ما صرفاً به این دلیل که فکر می‌کنیم باید یک بازی سوپرمن داشته باشیم، اون رو نمی‌سازیم. باید مطمئن بشیم که پروژه هم از نظر استراتژی گیمینگ منطقی است و هم برای مخاطب‌ها به اندازه کافی هیجان‌انگیز باشد.»

چگونه دنیای جیمز گان، آینده‌ بازی‌های DC را شکل می‌دهد

هرچند هنوز نقشه‌ کامل دی‌سی برای بازی‌ها پشت درهای بسته باقی مانده، اما تأثیر دیدگاه جیمز گان روی پروژه‌های در حال توسعه به‌وضوح قابل مشاهده است. دنیایی که هدفش برداشتن مرز میان سینما، انیمیشن و بازی است. سال گذشته، در جریان تور مطبوعاتی سریال Creature Commandos، گان جمله‌ای مهم را گفت؛ جمله‌ای که حالا معنای عمیق‌تری پیدا کرده است:

«شخصیت‌های ما می‌توانند از انیمیشن به بازی یا سینما بروند و برگردند، اما در همه‌جا یکسان خواهند بود، همان شخصیت، همان گذشته و همان بازیگر.»

چگونه دنیای جیمز گان، آینده‌ بازی‌های DC را شکل می‌دهد

چند ماه پس از این صحبت، گان وارد فاز اجرایی شد، وقتی Peacemaker به عنوان شخصیت قابل بازی به Mortal Kombat 1 اضافه شد. نکته‌ مهم اینجا فقط حضور این کاراکتر نبود و دقت در پیاده‌سازی شخصیت پیس‌میکر در سطح دیگری بود، مثل طراحی، صداگذاری و حتی ژست پیروزی Peacemaker دقیقاً شبیه به نسخه سینمایی‌ بود. جان سینا شخصاً برای صداپیشگی برگشت و انیمیشن‌های شخصیت به تیتراژ خاص و گلم‌راک سریال HBO رفرنس مستقیم داشتند و در نهایت این فقط یک کراس‌اور تبلیغاتی نبود؛ این نمایش عملی همان «زبان مشترک» بود که گان از آن صحبت می‌کرد.

وقتی DCU به فورتنایت می‌رسد

در ادامه‌ همان مسیر تازه‌ای که جیمز گان برای آینده‌ دی‌سی ترسیم کرده، حالا نوبت به فورتنایت رسیده تا تبدیل به قطعه‌ای دیگر از این پازل بزرگ شود. در محتوای ویژه‌ این ماه که با تمرکز بر شخصیت سوپرمن طراحی شده، چند چهره جدید هم در بازی می‌بینیم، اما این‌بار خبری از طراحی برگرفته از کمیک‌ها نیست و این طراحی دقیقاً شبیه به نسخه‌های سینمایی هستند.

وقتی DCU به فورتنایت می‌رسد

حالا وقتی کنترل سوپرمن را در دنیای فورتنایت به دست می‌گیری در واقع در نقش دیوید کورنسوِت ظاهر می‌شوی (بازیگری که نقش سوپرمن را در فیلم Superman: Legacy جیمز گان دارد). ادی گاتِگی در نقش Mister Terrific و ماریا گابریلا دی فاریا در نقش The Engineer فقط بخشی از فیلم آینده نخواهند بود و همین حالا در قالب کاراکتر در فورتنایت در دسترس هستند. البته گان بار دیگر گفت که این مسیر، مطلق و همیشگی نیست. بعضی از این پروژه‌ها همچنان در قالب جهان‌های مستقل روایت خواهند شد. 

آینده‌ بازی‌های DC به روایت جیمز گان

در شروع پخش سریال Creature Commandos، جیمز گان یک بار دیگر مهر تاییدی بر این مسیر جدید زد و گفت:

«از زمانی که هدایت دی‌سی رو به دست گرفتیم، قطب‌نمای اصلی ما همٰ راستا شدن  تلویزیون، انیمیشن و بازی‌ها بوده است تا جهانی منسجم، متحد و منظم با نام DCU شکل بگیرد. این وحدت به ما اجازه می‌دهد محتوایی تولید کنیم که هم به‌تنهایی بدرخشه و هم بخشی از داستانی بزرگ‌تر باشد.»

آینده‌ بازی‌های DC به روایت جیمز گان

اما رسیدن به این چشم‌انداز، مسیر ساده‌ای نبوده است. دنیای بازی‌های دی‌سی در سال‌های اخیر با بحران‌های زیادی روبه‌رو شده است. تعطیلی استودیوی Monolith Software فقط یکی از نشانه‌های این بحران‌‌ها بود. از طرف دیگر بازی ناامیدکننده‌ Suicide Squad: Kill the Justice League، زنگ خطر جدی‌تری را به صدا درآورد؛ بازی‌ که بعد از سال‌ها انتظار، نتوانست اعتماد هواداران یا تحسین منتقدان را به‌دست آورد.

شدت این بحران‌ها تا جایی پیش رفت که حتی شایعاتی درباره‌ احتمال فروش بخش بازی‌سازی برادران وارنر هم به گوش رسید. سناریویی نگران‌کننده که می‌توانست آینده‌ی بسیاری از فرنچایزهای محبوب دی‌سی را به کل در هاله‌ای از ابهام قرار دهد. در این فضا، صحبت‌های گان فقط یک استراتژی روابط عمومی نیست. حرف‌های او در واقع مانند یک قول مردانه به طرفداران دنیای دی‌سی است، قولی برای برگرداندن اعتماد از دست رفته و بازگشت بازی‌های دی‌سی به جایگاه شایسته‌ در صنعت بازی‌ها.

بازی‌های آینده DC هنوز در هاله‌ای از ابهام

در حالی‌ که وضعیت کلی بازی‌های برادران وارنر با موفقیت بازی هاگوارتز لگسی بهتر شده است، عنوانی که به‌ سرعت در جمع پرفروش‌ترین بازی‌های تاریخ این کمپانی قرار گرفت، اما بازی‌های برگرفته از دنیای دی‌سی همچنان در وضعیت بلاتکلیفی به‌ سر می‌برند. تا الان هیچ خبر رسمی درباره‌ مسیر آینده این بخش از سمت استودیوهای دی‌سی یا بخش گیمینگ وارنر منتشر نشده و هواداران منتظر خبرهای قطعی درباره‌ پروژه‌هایی مثل بازی بعدی راکستدی یا بازگشت چهره‌های آشنا مثل بتمن و سوپرمن هستند.

بازی‌های آینده DC هنوز در هاله‌ای از ابهام...

با این‌حال از بین تمام اظهارات جیمز گان، پیتر سفرن و پم پرِت، می‌توانیم این برداشت را کنیم که رابطه بین استودیوهای دی‌سی و بخش بازیسازی وارنر حالا وارد مرحله‌ای عمیق‌تر و استراتژیک‌تر شده است. اگر قرار است آینده‌ بازی‌های ابرقهرمانی چیزی بیشتر از یک محصول تبلیغاتی باشد، باید استودیوهای دی‌سی بتواند میان انسجام داستان و تمام جنبه‌های آن تعادل برقرار کند و اگر جیمز گان و تیمش موفق به انجام این کار شوند، شاید روزی برسد که گیمرها بتوانند همان سوپرمنی را که در سینما دیدند را در یک بازی داستانی، با همان صدا، چهره و روایت، هم ببینند. تجربه‌ای که می‌دانم خیلی از دوست‌داران سینما و بازی‌ها منتظر آن هستند.

source

توسط petese.ir