در شرایطی که بازار جهانی گوشیهای تاشو رشد کُندتری را تجربه میکند، هواوی موفق شده با اختلافی اندک در رتبه دوم، پشت سر سامسونگ قرار بگیرد.

به گزارش تکراتو و به نقل از gizmochina، پیشبینی میشود مجموع گوشیهای تاشو عرضهشده در جهان در سال ۲۰۲۵ به حدود ۱۹.۸ میلیون دستگاه برسد؛ آماری که تقریباً با سال ۲۰۲۴ برابر است و سهم گوشیهای تاشو از کل بازار موبایل را در حدود ۱.۶ درصد نگه میدارد.
هرچند سرعت رشد کاهش یافته، اما گوشیهای تاشو همچنان در بازار میانرده و پرچمدار به لطف بهبود سختافزار و کاهش قیمت، محبوبیت بیشتری پیدا میکنند. سامسونگ همچنان پیشتاز این بازار است، اما TrendForce پیشبینی کرده که سهم آن از ۴۵.۲ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۳۵.۴ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش پیدا کند.
در این میان، هواوی به رقیبی جدی تبدیل شده است. این شرکت که تمرکز اصلی خود را روی بازار چین گذاشته، انتظار میرود در سال ۲۰۲۵ با سهم ۳۴.۳ درصدی، جایگاه دوم جهانی را به خود اختصاص دهد؛ تنها یک درصد کمتر از سامسونگ. با وجود تحریمها و عدم دسترسی به خدمات گوگل، هواوی توانسته بخش گوشیهای تاشوی خود را نیز بازسازی کند.
در کنار هواوی، دیگر برندهای چینی هم در حال پیشرفت هستند. شرکت آنر که در حال تقویت حضور خود در این بازار است، سهم خود را از ۶ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۹.۱ درصد در سال ۲۰۲۵ افزایش خواهد داد. همچنین لنوو با برند موتورولا و محصولات سری Razr توانسته توجه بیشتری جلب کند و پیشبینی میشود سهم آن از ۵.۵ درصد به ۷.۶ درصد برسد.
شیائومی هم با عرضه مدل MIX Flip حضور خود در بازار گوشیهای تاشو را گستردهتر کرده و احتمالاً سهم خود را از ۳ درصد به ۵.۱ درصد افزایش خواهد داد. از سوی دیگر، برندهایی مانند اوپو و ویوو نیز به همراه چند برند دیگر در مجموع ۸.۵ درصد از بازار را در اختیار خواهند داشت.
مؤسسه TrendForce پیشبینی کرده که بازار گوشیهای تاشو در سال جاری میلادی رشد چشمگیری نداشته باشد، اما احتمالاً از سال ۲۰۲۶ دوباره روند صعودی در پیش بگیرد؛ بهویژه اگر اپل تصمیم بگیرد گوشی تاشوی خود را در سال آینده معرفی کند.
طبق این گزارش، احتمال دارد اپل نخستین آیفون تاشوی خود را در نیمه دوم سال ۲۰۲۶ عرضه کند؛ دستگاهی که ممکن است دارای یک نمایشگر خارجی ۵.۵ اینچی و یک صفحه داخلی ۷.۸ اینچی باشد.
source
کلاس یوس