سرمایهگذاری آمازون در استارتاپ هوش مصنوعی Fable تائید شد. ادوارد ساتچی از مدیران استارتاپ فیبل (Fable) بهطور کامل مطمئن نیست که مردم به سمت سرویس جدید تلویزیونی مبتنی بر هوش مصنوعی این شرکت به نام Showrunner هجوم بیاورند. با این حال، او از سوی آمازون که در شرکت نوپای فیبل با دفتر مرکزی در سانفرانسیسکو سرمایهگذاری کرده، اعتماد به نفس گرفته است.
جزئیات سرمایهگذاری آمازون در استارتاپ هوش مصنوعی Fable
میزان سرمایهگذاری آمازون در Fable فاش نشده، اما ظاهرا بخشی از این سرمایه صرف توسعه پلتفرم Showrunner میشود. سرویسی که فیبل از آن با عنوان «نتفلیکس هوش مصنوعی» یاد میکند. پلتفرم Showrunner به کاربران اجازه میدهد تنها با وارد کردن چند کلمه، صحنههایی یا حتی اپیزودهایی کامل از یک مجموعه تلویزیونی را خلق کنند، چه بهصورت مستقل و چه بر پایه یک دنیای داستانی از پیش ساختهشده توسط دیگران.
استارتاپ فیبل پلتفرم Showrunner را پس از چندین ماه آزمایش با حضور 10 هزار نفر، برای تعامل کاربران با سامانه هوش مصنوعی مولد متمرکز بر انیمیشن راهاندازی میکند. در شروع، استفاده از Showrunner بدون هزینه خواهد بود، اما در آینده شرکت قصد دارد از سازندگان محتوا ماهانه بین 10 تا 20 دلار دریافت کند تا آنها بتوانند با این اعتبارها صدها صحنه تلویزیونی تولید کنند. تماشای محتوای ساختهشده توسط Showrunner رایگان است و هر کسی میتواند این ویدیوهای هوش مصنوعی را در یوتیوب یا سایر پلتفرمهای ثالث به اشتراک بگذارد.
ساتچی بر این باور است که هوش مصنوعی، بهجای آنکه صرفا ابزاری برای کاهش هزینه جلوههای ویژه باشد، بستری جدید در عرصه سرگرمی ایجاد میکند. بستری که به بازیهای ویدئویی شباهت بیشتری دارد. او که مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران فیبل است، استفاده صرف از هوش مصنوعی برای تولید جلوههای بصری را «اندکی غمانگیز» توصیف میکند. ساتچی معتقد است که نسخه هوش مصنوعی Toy Story قرار نیست فقط نسخهای ارزانقیمت از همان فیلم باشد، بلکه ایده آنها این است که چنین اثری قابلیت بازی کردن داشته باشد و شامل میلیونها صحنه تازه باشد که تماماً تحت مالکیت دیزنی قرار گیرد. او همچنین اعلام کرد که فیبل در حال مذاکره با دیزنی و دیگر استودیوهای مطرح هالیوود برای اخذ مجوز استفاده از داراییهای فکری آنها روی پلتفرم Showrunner است.
ساتچی اظهار داشت:
سرویسهای استریم هالیوود در آستانه تبدیل شدن به سرگرمی دوسویه هستند؛ جایی که بینندگان پس از دیدن یک فصل از یک سریال و علاقهمند شدن به آن، میتوانند تنها با نوشتن چند کلمه قسمتهای جدید خلق کرده و حتی با استفاده از یک عکس، خود را به جای شخصیتها قرار دهند. رابطه ما با سرگرمی در پنج سال آینده بهکلی تغییر خواهد کرد.
با این وجود، ساتچی نسبت به این موضوع که آیا واقعا مردم میخواهند خود تهیهکننده سریالهایشان باشند، تردید دارد. او گفت: «شاید اصلاً کسی این را نخواهد و ایده شکست بخورد.» ساتچی پیشتر یکی از بنیانگذاران Oculus Story Studio بود، واحدی که در سال 2014 بهعنوان زیرمجموعهای از شرکت Oculus VR تأسیس شد، همان شرکتی که متا (فیسبوک سابق) با مبلغ 2 میلیارد دلار آن را خرید. این استودیو چند عنوان واقعیت مجازی از جمله انیمیشن برنده جایزه امی با نام «هنری» را تولید کرد. با این حال، سرگرمی مبتنی بر واقعیت مجازی بهعنوان یک دستهبندی مستقل هرگز به موفقیت نرسید و متا در سال 2017 این استودیو را تعطیل کرد.
ساعتچی یادآور شد: «در سال 2014، میگفتیم وقتی این اتفاق بیفتد، همه چیز شروع خواهد شد، مثل زمانی که فروش هدستهای واقعیت مجازی به یک حد مشخص برسد. اما اینطور نشد.» در سال 2019، او تأسیس Fable Studio را رهبری کرد که تمرکز خود را از واقعیت مجازی به روایتهای قابل بازی مبتنی بر هوش مصنوعی تغییر داد.
در رونمایی عمومی از Showrunner، دو مجموعه داستانی اورجینال معرفی شدهاند؛ دنیاهایی با شخصیتهایی که کاربران میتوانند آنها را در مسیرهای روایی مختلف هدایت کنند. نخستین اثر با نام Exit Valley یک کمدی تلویزیونی به سبک Family Guy است که در دنیایی به نام Sim Francisco جریان دارد و رهبران حوزه فناوری هوش مصنوعی همچون سم آلتمن و ایلان ماسک را به سخره میگیرد. اثر دوم Everything Is Fine نام دارد، که داستان زوجی را روایت میکند که حین رفتن به فروشگاه ایکیا مشاجرهای شدید دارند و ناگهان به دنیایی دیگر منتقل میشوند که در آن از یکدیگر جدا شدهاند و باید دوباره همدیگر را پیدا کنند.
پلتفرم Showrunner امکان قرار گرفتن کاربران در دل داستان یک سریال را نیز فراهم کرده، قابلیتی که به گفته ساتچی در میان کاربران دوره آزمایشی با استقبال فراوان مواجه شده است. او افزود:
مردم علاقهمندند خودشان و دوستانشان را وارد این داستانها کنند. این موضوع برای ما غیرمنتظره بود. اصلاً با این نیت طراحی نکرده بودیم. مردم میخواهند در دنیاهای خیالی حضور داشته باشند و درباره خودشان هم داستانسرایی کنند.
زیرساخت Showrunner مبتنی بر مدل اختصاصی هوش مصنوعی فیبل به نام SHOW-2 است. این شرکت در سال گذشته مقالهای تحقیقاتی درباره نحوه ساخت مدل اولیه خود، SHOW-1، منتشر کرد. در قالب این پروژه، فیبل 9 اپیزود بر پایه مجموعه South Park بهصورت تولیدشده با هوش مصنوعی منتشر کرد. این قسمتها بدون کسب اجازه رسمی از سازندگان ساوث پارک تولید شدند، اما بیش از 80 میلیون بازدید به دست آوردند. ساتچی اشاره کرد که با تیم South Park در ارتباط بوده و به آنها اطمینان داده که استفادهای تجاری از مالکیت فکری آنها انجام نمیشود.
جیکوب مادن، مدیر فناوری فیبل و از بنیانگذاران Showrunner، اظهار داشت:
دیدن اینکه چطور Showrunner در افراد خلاقیت ایجاد میکند، بسیار هیجانانگیز بوده است. این پلتفرم به کاربران اجازه میدهد تا در زمان واقعی روی داستانهای خود آزمایش کرده، آنها را بازبینی و اصلاح کنند. Showrunner تعریف جدیدی از یک مجموعه تلویزیونی ارائه میدهد و مشتاقم ببینم چه داستانهایی در آینده خلق میشوند.
هرچند ساتچی به فناوری خوشبین است، اما اذعان کرد که یکی از نقاط ضعف جدی Showrunner و بهطور کلی هوش مصنوعی در عرصه سرگرمی این است که بیشتر با محتوای اپیزودیک کوتاه سازگاری دارد و توانایی نگهداشتن روایت طولانی مانند داستانهای 60 دقیقهای همچون Breaking Bad یا Game of Thrones را ندارد.
در آغاز، تمرکز Showrunner بر محتوای انیمیشنی خواهد بود، چرا که تولید آن به توان پردازشی بسیار کمتری نسبت به ویدیوهای زنده و واقعگرایانه نیاز دارد. ساتچی گفت که فیبل قصد ندارد وارد رقابت شدید بین غولهای هوش مصنوعی همچون OpenAI، گوگل و متا شود که بهدنبال تولید محتوای فوقواقعگرایانه هستند. او افزود: «اگر رقیب شما گوگل باشد، آیا واقعاً برنده میشوید؟ هدف ما ساخت خلاقانهترین مدلهاست.»
source
کلاس یوس