09 مرداد 1404 ساعت 18:53
شورولت کروز که همان سدان مونزای تولید چین است، در تازهترین نسل خود با هدف رقابت مستقیم با تویوتا کرولا پا به میدان گذاشته است.
شورولت کروز، سدانی کامپکت که تا سال ۲۰۱۹ در بازار آمریکا حضوری پررنگ داشت و پس از آن از سبد محصولات این کشور حذف شد، اکنون با نسلی جدید و بازاری متفاوت به عرصه بازگشته است. کروز جدید، هیچگاه رنگ آسفالت جادههای آمریکا را نخواهد دید و تنها به عنوان یک محصول جذاب و اقتصادی برای بازار خاورمیانه طراحی و عرضه شده است. نکته جالب توجه اینجاست که این خودرو احیا شده، در باطن همان شورولت مونزای محبوب در بازار چین است.
مونزا که از سال ۲۰۱۹ به عنوان یک سدان اقتصادی و مدرن در چین عرضه شد و در سال ۲۰۲۳ نیز چهرهای بهروزتر و تازهتر را با معرفی نسخه فیسلیفت تجربه کرد، حال قرار است با اندکی تغییرات و با نام و نشان شورولت کروز، مهمان کشورهای خاورمیانه شود. هدف اصلی از این انتخاب، ورود به عرصه رقابت با بزرگان این کلاس بهویژه تویوتا کرولا است. در این بخش از اخبار خودرو با بررسی مشخصات این سدان کامپکت همراه ما باشید.
مشخصات فنی شورولت کروز 2026
شورولت کروز جدید، گرچه نامی آشنا و قدیمی را یدک میکشد، اما در طراحی ظاهری خود از زبان طراحی مدرن شورلت بهره برده است. بدنه این سدان کامپکت با خطوطی تیز و پویا، حس سرعت و استحکام را القا میکند. جلوپنجره برجسته با نوار کرومی بزرگ که به صورت یکپارچه با چراغهای جلو امتداد یافته، همراه با ورودی هوای پایینی که با حالتی خمآلود طراحی شده، امضای بصری شناختهشده شورلت را به نمایش میگذارد.
در بخش قوای محرکه، شورولت برای کروز جدید در بازارهای خاورمیانه تنها با یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی عرضه میشود. این پیشرانه قادر به تولید 111 اسب بخار قدرت و 141 نیوتن متر گشتاور است و در کنار آن تنها گزینه موجود برای انتقال قدرت، یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) است.
لازم به ذکر است که نسخه چینی این خودرو، یعنی شورلت مونزا با گزینههای پیشرانه متنوعتری عرضه میشود که یکی از آنها، پیشرانه 1.3 لیتری هیبریدی خفیف 48 ولتی است. این سیستم هیبریدی، با کمک به شتابگیری اولیه و کاهش مصرف سوخت تجربهای بهتر را ارائه میدهد. با این حال، این گزینه برای کروز جدید در بازار خاورمیانه در دسترس قرار نگرفته است.
طراحی کابین و امکانات Chevrolet Cruze
در قلب کابین شورولت کروز دو نمایشگر بزرگ 10.25 اینچی خودنمایی میکنند؛ یکی وظیفه نمایش اطلاعات صفحه آمپر را بر عهده دارد و دیگری به سیستم اطلاعات و سرگرمی اختصاص یافته است. این دو نمایشگر با قابهای ذوزنقهای چندلایه و یکپارچه، ظاهری لوکس به داشبورد میبخشند و دسترسی آسان به اطلاعات و سرگرمی را فراهم میکنند. سیستم مالتیمدیا که از طراحی مشابه سایر مدلهای کنونی شورلت بهره میبرد، امکاناتی نظیر اتصال گوشیهای هوشمند، ناوبری ماهوارهای و کنترلهای صوتی را در اختیار سرنشینان قرار میدهد.
شورولت برای کروز جدید، دو تیپ اصلی LS و LT را در نظر گرفته است. تیپ پایه LS با صندلیهایی با روکش پارچهای عرضه میشود. اما برای خریدارانی که به دنبال تجربهای لوکستر هستند، تیپ LT با روکشهای چرم مصنوعی، حس و حال یک خودرو گرانقیمتتر را القا میکند.
با وجود نمایشگرهای بزرگ و چشمنواز، شورولت در بخش تنظیمات صندلیها رویکردی اقتصادی را اتخاذ کرده است؛ به طوری که تنظیم صندلیها در تمام تیپها به صورت دستی انجام میشود. این موضوع، هرچند ممکن است برای برخی خریداران کمی ناامیدکننده باشد، اما به حفظ قیمت رقابتی خودرو کمک میکند. همچنین، آپشن استارت دکمهای که امروزه به یک استاندارد در خودروهای مدرن تبدیل شده، تنها در تیپهای بالاتر (LT) ارائه میشود و در تیپ پایه LS از این سیستم خبری نیست.
در زمینه تجهیزات ایمنی، کروز جدید در تیپ پایه LS دو ایربگ جلو برای سرنشینان جلو، سیستم هشدار برخورد و دوربین عقب را ارائه میدهد. اما برای افزایش سطح ایمنی تیپ بالاتر LT، تعداد ایربگها را به چهار عدد افزایش داده و دو ایربگ جانبی نیز به مجموعه اضافه میکند. علاوه بر این، سنسورهای پارک در جلو و عقب نیز در آپشنهای ایمنی گنجانده شده است.
شورولت هنوز قیمت رسمی این سدان کوچک را برای بازارهای خاورمیانه اعلام نکرده است، اما با توجه به اینکه این خودرو رقیبی برای تویوتا کرولا محسوب میشود، احتمالا با قیمتی در محدوده سدان مطرح ژاپنی به فروش خواهد رسید. همچنین اعلام شده است که این خودرو با مدل 2026 در کشورهای عربستان سعودی، کویت، قطر، عمان، اردن، لبنان، عراق و بحرین عرضه خواهد شد.
source