15 مرداد 1404 ساعت 07:00
شرکت مرسدس بنز قصد دارد تا به زودی، رکورد برگترین رونمایی تاریخ دنیای خودرو را به نام خود بزند و محصولات جدید برند Benz را با چهرهای متفاوت رونمایی کند!
در رقابت تنگاتنگ و همیشگی غولهای خودروسازی آلمان، به نظر میرسد بی ام و در ماههای اخیر از رقیب دیرینه خود، مرسدس بنز، پیشی گرفته است. آمار فروش نیمه نخست سال 2025 نشان میدهد که بی ام و با فروش 178499 دستگاه در سه ماهه اول، از فروش 142000 دستگاهی مرسدس بنز جلوتر است. اکنون، در یک واکنش قاطع و بیسابقه، اولا کالنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز، از یک برنامه تهاجمی و عظیم پرده برداری کرده است. به گفته او، این شرکت در سه سال آینده، فشردهترین دوره عرضه محصول در تمام تاریخ خود را تجربه خواهد کرد و با عرضه حداقل 18 مدل کاملا جدید تا پایان سال 2027، قصد دارد تا این فاصله را جبران کرده و جایگاه خود را در صدر بازار خودروهای لوکس بازپس گیرد که در آخرین مطلب از سری اخبار خودرو گجت نیوز قصد داریم تا این برنامه را تشریح کنیم.
برنامه عرضه 18 مدل جدید مرسدس بنز
مرسدس بنز برای شفافسازی این برنامه بزرگ، اشاره کرده است که عرضه نسخه بنزینی و نسخه الکتریکی یک مدل مانند CLA را به عنوان دو رونمایی مجزا در نظر میگیرد. این برنامه عرضه گسترده، تمام بخشهای بازار از مدلهای پایه تا لوکسترین محصولات را پوشش میدهد.
خودروهای رده پایه
این بخش که شامل مدلهایی مانند خانواده CLA میشود، شاهد عرضه یک خودروی احتراق داخلی جدید و دو خودروی الکتریکی جدید در سال 2026 خواهد بود. مدل مورد انتظار CLA شوتینگ بریک بنزینی نیز بخشی از همین برنامه است.
خودروهای رده میانی
این بخش کلیدی که مدلهایی چون C-Class و GLC را در بر میگیرد، میزبان دو خودروی احتراق داخلی جدید و دو خودروی الکتریکی جدید خواهد بود. یکی از اولین این مدلها، نسخه تمام الکتریکی GLC است که در ماه سپتامبر در نمایشگاه خودروی مونیخ رسما رونمایی خواهد شد. همچنین با توجه به زمان عرضه نسل فعلی C-Class، انتظار میرود که نسخه فیسلیفت این سدان محبوب نیز به زودی معرفی شود.
خودروهای رده بالا
بیشترین سرمایهگذاری مرسدس بنز در این بخش سودآور خواهد بود. این شرکت قصد دارد شش خودروی احتراق داخلی جدید و شش خودروی الکتریکی جدید را در این رده عرضه کند که نشان از تمرکز ویژه بر روی لوکسترین و قدرتمندترین محصولاتش دارد.
تغییر استراتژی عجیب مرسدس بنز در محصولات جدید
این برنامه تهاجمی، با دو تغییر استراتژیک بسیار مهم همراه است. در مرحله اول به نظر میرسد که مرسدس بنز در حال فاصله گرفتن از زیربرند مستقل EQ برای محصولات الکتریکی خود است. اولا کالنیوس اشاره کرده است که در آینده، تمام مدلهای اصلی مرسدس بنز یک نسخه الکتریکی خواهند داشت. این به آن معناست که مدلهایی مانند EQS، احتمالا در آینده به سادگی S-Class الکتریکی نامیده خواهند شد و از نظر طراحی نیز شباهت بسیار بیشتری به برادران بنزینی خود پیدا خواهند کرد. یعنی دقیقا استراتژی موفقی که بی ام و با مدلهایی مانند i7 و i5 در پیش گرفته است.
دومین تغییر بزرگ، اعتراف مدیرعامل مرسدس بنز به سرعت کندتر از انتظار در گذار به خودروهای تمام الکتریکی و در نتیجه، تعهد دوباره به توسعه موتورهای احتراق داخلی پیشرفته است. او تاکید کرد که ما حداقل تا 10 سال آینده، هر دو گزینه احتراق داخلی و الکتریکی را خواهیم داشت. شما نمیتوانید اجازه دهید بخش موتورهای احتراق داخلی پیشرفته شما ساکن بماند. این تعهد به معنای عرضه مدلهای جدید و هیجانانگیز AMG، مدل بسیار مورد انتظار جی واگن کوچکتر (baby G-Class) و نسخه تولیدی کانسپت GT XX که یک نسخه شاسی بلند نیز خواهد داشت در سالهای آینده است.
برنامه تهاجمی مرسدس بنز برای عرضه 18 مدل جدید، تنها یک واکنش به آمار فروش رقبا نیست و بلکه یک بازنگری عمیق و عمل گرایانه در استراتژی این شرکت برای دهه آینده است. این غول خودروسازی با پذیرش سرعت کندتر گذار به خودروهای تمام الکتریکی، اکنون بر روی دو ستون موازی سرمایهگذاری میکند. همچنین از یک سو، با حذف برند EQ و نزدیکتر کردن طراحی مدلهای برقی به نسخههای بنزینی، جذابیت خودروهای الکتریکی خود را برای مشتریان سنتی افزایش میدهد و از سوی دیگر، با تعهد به توسعه موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، پایگاه مشتریان وفادار و سودآور خود را حفظ میکند. این رویکرد دوگانه و منعطف، که با بزرگترین رونمایی تاریخ مرسدس بنز همراه شده، نشان میدهد که این شرکت قصد دارد در هر سناریویی برای آینده، چه الکتریکی و چه بنزینی، یک رهبر باقی بماند.
source