الکترونیک آرتز به عنوان یکی از بزرگترین ناشران و بازیسازان، خالق برخی از بهترین و شناختهشدهترین آثار ویدئوگیمی تاریخ است. از سری نید فور اسپید بگیرید، تا بازیهای شوتری چون فرنچایز بتلفیلد! این استودیوی سهم قابل توجهی از بازار بازیهای ویدئویی دارند و هرچند که در طول سالهای اخیر، نمایش چندان خوبی نداشتهاند؛ اما همچنان قابل احتراماند. از همینرو در این مقاله از ویجیاتو همراه ما باشید تا سری به بزرگترین بازیهایی بزنیم که توسط EA کنسل شدند.
Marvel: Chaos

پس از موفقیتی که بازی Marvel Nemesis: Rise of the Imperfects داشت، الکترونیک آرتز تصمیم گرفت تا دنباله مستقیمی برای این بازی بسازد. پروژه آنها Marvel: Chaos نام داشت که در حدفاصل سالهای ۲۰۰۶ تا ۲۰۰۷، توسط استودیوی EA Chicago درحال ساخت بود. این بازی قرار بود تا برای کنسولهای نسل هفتمی عرضه شود و میزبان قهرمانان جذابی چون هالک، کاپیتان آمریکا و حتی Juggernaut بود. اما درست در همان لحظهای که هیچکس فکرش را نمیکرد، الکترونیک آرتز، EA Chicago را تعطیل کرد.
هممین موضوع باعث شد تا پروژه این بازی نیز کنار گذاشته شود. تنها چیزی که از این بازی عرضه شد، چند تصویر ساده از گیمپلی نمونه اولیه Marvel: Chaos بود. تا پیش از این بازی، استودیوی EA Chiago سابقه ساخت بازیهای مبارزهای را در کارنامه خود داشت. همین موضوع میتوانست گیمپلی واقعا جذابی را در دنیای این بازی به تصویر بکشد. اما متاسفانه این بازی کنار گذاشته شد.
Dawngate

در دهه ۲۰۱۰ میلادی، بسیاری از بازیسازان در تلاش بودند تا وارد صنعت بازیهای موبا شوند. اما تعداد بسیار اندکی از آنها موفق شدند تا با بازیهای شاهکاری چون دوتا ۲ و لیگ آو لجندز رقابت کنند. در این میان، EA جزو شکستخوردگان این نبرد بود. الکترونیک آرتز قرار بود تا با همکاری استودیوی Visceral Games، پروژه Downgate را شروع کند. آنها در سال ۲۰۱۴ نسخه بتای این بازی را با تمام ویژگیهای مورد نیاز از جمله مپها و قهرمانان بازی، عرضه کردند.
اما برخلاف آنچیزی که EA انتظار داشت، بتای این بازی ابدا موفق نبود. نمونه اولیه Downgate به سبب عدم نوآوری و خلاقیت، در همان ابتدا از سوی گیمرها کنار گذاشته شد. منتقدان این بازی را ناامیدکننده خطاب کردند و در نهایت، همهچیز دست به دست هم داد تا پروژه ساخت این بازی کامل کنار گذاشته شود.
Aliens: Colonial Marines – نسخه EA

بازی Aliens: Colonial Marines به خودی خود یک تجربه شکستخورده است. اگرچه این بازی در سال ۲۰۱۳ توسط استودیوی Gearbox Software و سگا عرضه شد، اما تا پیش از آن قرار بود تا توسط Check Six Games ساخته و به دست الکترونیک آرتز، منتشر شود. برای اولینبار در اوایل دهه ۲۰۰۰ بود که زمزمههایی از پروسه ساخت این بازی به گوش رسید. در طی مراسم E3 سال ۲۰۰۱، الکترونیک آرتز اولین اسکرینشاتهای بازی را به نمایش گذاشت و شایعات ساخت این بازی را تایید کرد.
اما به دلایل نامعلومی پروسه ساخت این بازی را کنار گذاشت. سگا از این فرصت استفاده کرد و با همکاری Gearbox Software یک دهه بعد، این بازی را عرضه کرد. اما حتی سگا نیز قادر به روایت داستانی دوست داشتنی نشد و Aliens: Colonial Marines از همان ابتدا محکوم به شکست بود.
Titanfall 3

سری تایتانفال یکی از بهترین شوترهای اول شخص تاریخ بود. نسخه اول این بازی شروعی برای یک سهگانه بینظیر بود. نسخه دوم آن مسیر را برای این سهگانه هموارتر کرد. اما نسخه سومی هرگز از راه نرسید! پس از موفقیت Titanfall 2 و همچنین بازی Apex Legends که به نوعی یک اسپینآف لایو سرویس از دنیای این سری بود، گیمرها بیصبرانه منتظر تایتانفال ۳ بودند. جاییکه رباتهای غولپیکر داستانی را روایت میکردند که به سختی میشد مشابه آن را در دنیای دیگر بازیهای ویدئویی پیدا کرد.
منتهی طمع، کار دست الکترونیک آرتز داد. آنها تعداد قابل توجهی از کارکنان خود را کنار گذاشتند. EA به دنبال گسترش دنیای ویدئویی جنگ ستارگان بود. با اخراج کارکنان، آنها تیم رسپاون اینترتینمنت را که مشغول ساخت تایتانفال ۳ و همچنین پشتیبانی از ایپکس لجندز بود را مجبور کردند تا روی پروژه Star Wars Jedi: Fallen Order کار کند و اینگونه بود که تایتانفال ۳ به دست فراموشی سپرده شد.
Black Panther

درست در سال ۲۰۲۳، استودیوی Cliffhanger Games با همکاری تیم الکترونیک آرتز، بازی Black Panther را به عنوان پروژه آینده خود معرفی کرد. انتشار چنین خبری، گیمرها و طرفداران دنیای مارول را بسیار هیجانزده کرد. آنها بیصبرانه منتظر بودند تا ببینید که یک آیپی مستقل از دنیای بلک پنتر، چگونه خواهد بود. اطلاعات فاش شده در آن زمان نشان میدادند که ما قادر به انتخاب چند شخصیت مختلف خواهیم بود. شخصیتهایی که هر یک از آنها نقش مهمی در دنیای بازی داشتند.
این بازی قرار بود تا یک تجربه نقش آفرینی باشد. بازی تمام پتانسیلهای لازم برای روایت یک دنیای دوست داشتنی را داشت. اما در سال ۲۰۲۵، استودیوی Cliffhanger Games توسط EA منحل شد و همین موضوع باعث شد تا بازی Black Panther نیز برای همیشه کنار گذاشته شود.
Project Ragtag
Project Ragtag نام رمزی عنوانی بود که توسط Amy Hennig، یکی از خالقان قدیمی سری آنچارتد درحال توسعه بود. این بازی یک پروژه جاهطلبانه بود که در آن زمان به دست استودیوی EA Vancouver و EA Motive در دست ساخت قرار داشت. این بازی قرار بود تا داستان مجرمی را روایت که در دنیای استار وارز زندگی میکرد. این بازی روایتی تاریک از بزرگترین سرقت کهکشان بود و انتظارات به شدت از آن بالا بود.
متاسفانه این بازی زمانی کنسل شد که سری استار وارز و همچنین خالق دنیای سینمایی آنها یعنی Lucasfilm توسط دیزنی خریداری شدند. همین موضوع باعث شد تا چند پروژه ویدئوگیمی که در این دنیا جریان داشتند، کنار گذاشته شوند و Project Ragtag نیز یکی از آنها بود. پس از لغو پروسه این بازی، EA Vancouver به سراغ ساخت بازیهای ورزشی رفت و تیم EA Motive نیز ریمیک شاهکار دد اسپیس و همچنین Star Wars: Battlefront 2 را توسعه داد.
The Ripper

استودیوی Visceral Games که تا پیش از آن سابقه ساخت بازی دد اسپیس را کارنامه خود داشت، تصمیم گرفت تا با مهارتهایش در به تصویر کشیدن خشونت و ترس، یک بازی سوم شخص جدید بسازید. جایی که بازیکنان کنترل شخصیت کاملا جدیدی را برعهده داشتند و اینن شخصیت کسی نبود جز جک قاتل! داستان Jack the Ripper کانسپت بسیار جالبی برای ساخت یک بازی ویدئویی بود. اما EA نمیخواست چنین خطری را قبول کند.
ماجرای Jack the Ripper، اتمسفر احتمالی بازی و همچنین قتلهای او، ابدا برای یک بازی ویدئویی مناسب نبودند. EA از پیامدهای این بازی میترسید. زیراکه قتلهای جک و هویت او یکی از حساسترین موضوعات جنایی تاریخ است. به همین دلیل پروژه بازی The Ripper کنار گذاشته شد و Visceral Games نیز مشغول ساخت نسخه دوم و سوم دد اسپیس شد.
Batman: The Dark Knight

بازی Batman Begins به عنوان یکی از معدود بازیهای اقتباسی از فیلمها، بهطرز غیرمنتظرهای موفق ظاهر شد و همین موفقیت باعث شد استودیوی Pandemic مسئولیت توسعه بازی مبتنی بر فیلم The Dark Knight را بر عهده بگیرد. این بازی قرار بود نخستین بازی جهانباز از دنیای دیسی باشد که پیش از Batman: Arkham City عرضه میشد و بازیکنان میتوانستند آزادانه روی پشتبامها حرکت کنند، با تانبلر رانندگی کنند و با بت-پاد در شهر گاتهام جولان دهند.
Batman: The Dark Knight در ابتدا پروژهای جاهطلبانه و نویدبخش به نظر میرسید، اما همین بلندپروازی باعث شد در نهایت روند توسعهاش متوقف شود. استودیوی Pandemic قصد داشت بازیای واقعی و درخور شخصیت بتمن بسازد که بتواند مکمل موفقیت فیلم پرفروش باشد، اما به دلیل تأخیرهای متعدد و ناتوانی در رسیدن به موعد مقرر، شرکت EA تصمیم گرفت پروژه را متوقف کند.
Star Wars Mandalorian Game

پس از موفقیت سری بازیهای جنگ ستارگان جدای، اعلام شد که استودیوی رسپاون اینترتینمنت قصد دارد پروژههای بیشتری از دنیای جنگ ستارگان را توسعه دهد. یکی از این پروژهها که هنوز قرار است عرضه شود، بازی جنگ ستارگان: صفر شرکت است که در سبک استراتژی نوبتی و مشابه بازیهای ایکسکام طراحی شده است. در مقابل، پروژه دیگری که قرار بود یک بازی شوتر اولشخص جهانباز درباره یک شکارچی جایزهبگیر ماندالوری باشد، لغو شد.
این لغو باعث ناامیدی طرفداران سری ماندالورین شد، زیرا رسپاون پیش از این توانایی خود را در تلفیق محیطهای چندسطحی با شوترهای اولشخص در بازیهایی مانند تایتانفال و اپکس لجندز به اثبات رسانده بود. این استودیو بهخوبی برای ساخت بازی درباره یک شکارچی جایزهبگیر مناسب به نظر میرسید، اما متأسفانه تیم توسعهدهندگان آن تحت تأثیر تعدیل نیروهای گسترده در صنعت بازیهای ویدئویی قرار گرفت
Dead Space 4

در حالی که سومین بازی به اندازه دو نسخه اول محبوبیت نداشت، بسیاری از طرفداران مجموعه دد اسپیس آن را یک سری نمادین میدانند که نقش مهمی در بازتعریف ژانر ترسناک در دهه ۲۰۱۰ ایفا کرد و همه منتظر عرضه نسخه چهارم بودند. استودیوی ویزرال گیمز قصد داشت دد اسپیس ۴ را به طرفداران خود ارائه دهد، اما تیم توسعه با انحلال استودیو توسط شرکت الکترونیک آرتز مواجه شد و نام دد اسپیس تا عرضه بازسازی سال ۲۰۲۳ کنار گذاشته شد.
گلن اسکوفیلد، یکی از اعضای سابق ویزرال گیمز، استودیوی استریکینگ دیستنس را تأسیس کرد که بازی جانشینی معنوی برای دد اسپیس به نام کالیسو پروتکل تولید کرد. این بازی با رابط کاربری فراگیر، ترسهای جسمانی شدید و ناراحتکننده، گیمپلی شوتر سوم شخص و فضایی تاریک و خشن، تجربهای مشابه با دد اسپیس ۴ احتمالی ارائه میدهد، اگرچه ارتباط چندانی با سری محبوب اصلی ندارد.
source
کلاس یوس