شرکت متا برنامه دارد در ماه سپتامبر از دو عینک هوشمند دارای نمایشگر رونمایی کند. این محصولات که ظاهرا با اسم رمز Hypernova شناخته میشوند در کنفرانس سالانه «کانکت» (Connect) رونمایی خواهند شد.
برنامه متا برای گسترش محصولات هوشمند خود شامل رونمایی از یک عینک هوشمند دارای نمایشگر و یک مچبند که به کاربر امکان کنترل عینک با حرکات دست را میدهد میشود. به نظر میرسد که این شرکت به سوی استفاده فراگیر از عینکهای واقعیت افزوده حرکت میکند.
نمایشگر کوچکی در لنز سمت راست این عینکها تعبیه شده که اطلاعات حیاتی را در لحظه به کاربر نشان میدهد. این عینکها با همکاری شرکت EssilorLuxottica تولید شده و با قیمتی در حدود 800 دلار به بازار عرضه خواهند شد.
به گزارش CNBC شرکت متا در ماه سپتامبر در کنفرانس سالانه کانکت خود با معرفی از این محصولات جهش بزرگی به سمت ارائه محصولات هوشمند خواهد داشت.
کنفرانس Connect رویدادی دو روزه برای توسعهدهندگان است که تمرکز آن بر واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و متاورس قرار دارد. این کنفرانس در ابتدا با نام Oculus Connect شناخته میشد اما پس از تغییر نام شرکت مادر فیسبوک به متا در سال 2021، عنوان فعلی خود را دریافت کرد.
عینک هوشمند دارای نمایشگر متا عرضه میشود
بر اساس اطلاعاتی که منابع آگاه اما ناشناس ارائه دادهاند، عینکهای جدید با اسم رمز داخلی Hypernova در حال توسعه هستند و قرار است نمایشگر دیجیتال کوچکی در لنز سمت راست آنها تعبیه شود. گفته میشود این محصول حدود 800 دلار قیمت خواهد داشت و در همکاری با شرکت EssilorLuxottica به بازار عرضه میشود.
شبکه CNBC در ماه اکتبر گزارش داد که متا در حال همکاری با لوکسوتیکا برای ساخت عینکهای مصرفی دارای نمایشگر است. با این حال، متا از اظهار نظر در اینباره خودداری کرده و لوکسوتیکا نیز که مقر آن در فرانسه و ایتالیا قرار دارد، به درخواستها برای پاسخ واکنشی نشان نداده است.
همکاری میان متا و لوکسوتیکا از سال 2021 آغاز شد؛ زمانی که نسل اول عینکهای هوشمند Ray-Ban Stories عرضه شدند. این عینکها امکان ثبت عکس و ویدیو با فرمان صوتی ساده را فراهم میکردند. این همکاری در سال گذشته گسترش یافت و با اضافه شدن قابلیتهای پیشرفته هوش مصنوعی، نسل دوم این محصول بهطور غیرمنتظرهای با استقبال کاربران اولیه مواجه شد.
لوکسوتیکا مالک برندهای متعددی از جمله Ray-Ban است و مجوز تولید برندهایی مانند Prada را نیز در اختیار دارد. هنوز مشخص نیست که برای عینکهای AR از کدام برند استفاده خواهد شد، اما در یکی از آگهیهای شغلی اخیر متا آمده است که این شرکت به دنبال مدیر برنامه فنی برای بخش «سازمان پوشیدنیها» است؛ بخشی که مسئولیت توسعه عینکهای AR ریبن و سایر سختافزارهای پوشیدنی را بر عهده دارد.
در ماه ژوئن نیز CNBC گزارش داد که متا و لوکسوتیکا قصد دارند عینکهای هوشمند با برند Prada را عرضه کنند. یکی از منابع گفته است که طراحی قاب ضخیم و دستههای پهن عینکهای Prada میتواند آنها را به گزینهای مناسب برای دستگاه Hypernova تبدیل کند.
مدیرعامل متا، مارک زاکربرگ، سال گذشته در کنفرانس Connect از نمونه اولیه عینک واقعیت افزوده Orion رونمایی کرد؛ محصولی آزمایشی با قابلیت نمایش محتوای دیجیتال سهبعدی روی هر دو لنز که صرفا برای نمایش توان بالقوه فناوری AR به عموم طراحی شده بود. با وجود اینکه Orion به مرحله تولید نرسید، اما توانست موج مثبتی برای متا ایجاد کند؛ شرکتی که از اواخر 2020 تاکنون حدود 70 میلیارد دلار زیان از واحد Reality Labs متحمل شده است.
اکنون با معرفی Hypernova، متا برای نخستینبار قصد دارد عینکی مجهز به نمایشگر را بهصورت عمومی عرضه کند. با این حال، منابع آگاه میگویند شرکت انتظارات پایینی از فروش این محصول دارد؛ چرا که برخلاف مدلهای قبلی که فقط از فرمان صوتی استفاده میکردند، Hypernova به قطعات بیشتری نیاز دارد و همین موضوع باعث افزایش وزن و ضخامت آن شده است.
طبق اعلام مدیرعامل لوکسوتیکا، فرانچسکو میلری، از سال 2023 تاکنون بیش از دو میلیون عدد از نسل دوم عینکهای هوشمند Ray-Ban توسط متا و لوکسوتیکا به فروش رسیدهاند. همچنین در ماه ژوئیه، لوکسوتیکا اعلام کرد که درآمد حاصل از فروش این عینکها نسبت به سال قبل بیش از سه برابر شده است.
در قالب توافقنامهای که در سپتامبر سال قبل میان متا و لوکسوتیکا امضا شد، متا حدود 3 درصد از سهام این شرکت را در اختیار گرفت و همچنین برای چند سال آینده، حق انحصاری استفاده از برندهای لوکسوتیکا در زمینه فناوری عینکهای هوشمند را به دست آورد.
با وجود اینکه Hypernova دارای نمایشگر خواهد بود، اما طبق گفته منابع مطلع، قابلیتهای بصری آن محدود خواهد بود. نمایشگر رنگی این دستگاه زاویه دیدی حدود 20 درجه دارد؛ به این معنا که اطلاعات در یک پنجره کوچک و ثابت نمایش داده میشوند و کاربرد اصلی آن انتقال دادههای سادهای مانند پیامهای متنی ورودی خواهد بود.
اندرو بوسورث، مدیر ارشد فناوری متا، نیز در ویدیویی در اینستاگرام اعلام کرد که استفاده از نمایشگر تکلنزی مزایای خاصی؛ از جمله قیمت پایینتر دارد. او گفت: «نمایشگرهای تکچشمی مزایای زیادی دارند؛ مقرونبهصرفهتر هستند، وزن کمتری دارند و نیازی به اصلاح اختلاف دید ندارند، بنابراین از نظر ساختاری بسیار سادهترند.»
source
کلاس یوس