12 شهریور 1404 ساعت 19:05

آئودی از یک کانسپت جدید خودرو اسپرت رونمایی کرد. این مدل مفهومی با طراحی خیره‌کننده‌، چشم‌انداز تازه‌ای از زبان طراحی آئودی در صنعت خودرو به نمایش می‌گذارد.

آئودی با کنار گذاشتن مدل‌های TT و R8، دیگر هیچ خودروی اسپرتی در سبد فروش خود ندارد و حتی اثری از یک کوپه یا کانورتیبل در خط تولید دیده نمی‌شود.

با این حال، مدل مفهومی جدید کانسپت C قرار است این روند را تغییر دهد و در سال 2027 نسخه تولیدی آن وارد بازار شود. آئودی اعلام کرده است که مدل جاده‌ای تفاوت چندانی با نمونه نمایشی نخواهد داشت و تغییرات تنها شامل اضافه شدن دستگیره درها، سنسورها و چند اصلاح جزئی دیگر خواهد بود.

نگاهی به کانسپت جدید خودرو اسپرت آئودی

کانسپت C چیزی فراتر از یک خودروی اسپرت جدید با چهار حلقه است، زیرا زبان طراحی تازه‌ای را به نمایش می‌گذارد که آئودی تحت مدیریت ماسیمو فراسلا، مدیر ارشد خلاقیت که در ژوئن 2024 این سمت را بر عهده گرفت، قصد دارد در کل سبد محصولات خود به‌کار گیرد. برند لوکس آلمانی می‌خواهد به سمت سادگی رادیکال حرکت کند و همه چیز را چه در طراحی داخلی و چه خارجی به عناصر اساسی تقلیل دهد.

این خودرو در عین حال وام‌دار مدل TT است و در عین‌حال به سایر نمادهای گذشته نیز ادای احترام می‌کند. در واقع می‌توان آن را یک آلبوم برترین‌های کوپه‌های آئودی دانست که الهام خود را از ابرخودروی R8، کانسپت آووس سال 1991، خودروهای مسابقه‌ای آئو‌تو یونیون و حتی کانسپت رزمایر 2000 گرفته است. اگرچه در نگاه اول یک کوپه دیده می‌شود، اما نسخه نمایشی می‌تواند نقش رودستر را نیز ایفا کند.

طراحی بیرونی کانسپت جدید خودرو اسپرت آئودی

در بخش سقف، برای نخستین بار در تاریخ آئودی، یک سقف الکتریکی دو تکه تعبیه شده که به‌طور کامل جمع‌شدنی است. هنوز مشخص نیست این ویژگی به خط تولید برسد یا خیر. مشابه مفاهیم اخیر همچون جگوار Type 00 و خودروهای تولیدی نظیر پولستار 5، در این مدل هیچ پنجره عقبی وجود ندارد و به‌جای آن سه تیغه افقی نصب شده که یکی از آن‌ها چراغ ترمز سوم را در بر دارد.

از نظر ابعاد، کانسپت C به R8 نزدیک‌تر است تا TT. طول خودرو 4.52 متر، عرض آن 1.98 متر و ارتفاعش 1.27 متر اعلام شده و فاصله محوری آن به 2.56 متر می‌رسد. این خودرو روی رینگ‌های دو رنگ 21 اینچی قرار گرفته و وزنی برابر 1690 کیلوگرم دارد که تقریباً همرده R8 اسپایدر است. پلتفرم مورد استفاده هنوز مشخص نیست، اما گفته شده هر دو نسخه دیفرانسیل عقب و چهارچرخ محرک قابل ارائه خواهد بود. سامانه الکتریکی 800 ولتی نوید شارژ فوق‌سریع را می‌دهد.

طراحی کابین داخلی کانسپت جدید آئودی

در فضای کابین، همان طراحی خلوت بیرونی ادامه یافته و داخل خودرو به سبک مینیمالیستی با عنوان shy tech معرفی شده است. یک نمایشگر 10.4 اینچی از داشبورد بیرون می‌آید اما امکان جمع شدن و پنهان شدن دارد، درست مانند مدل‌های قدیمی‌تر آئودی که نمایشگر مولتی‌مدیا درون داشبورد جمع می‌شد. کنترل‌های واقعی از جنس آلومینیوم آنودایز شده نشان می‌دهند راننده مجبور نیست همه چیز را از طریق نمایشگر کنترل کند. حتی نشان روی فرمان، فلزی است نه پلاستیکی.

هنوز مشخص نیست نسخه تولیدی کانسپت C ارتباطی با نسل بعدی پورشه باکستر و کیمن که قرار است در سال 2026 جایگزین شوند داشته باشد یا نه، اما چنین ارتباطی منطقی به نظر می‌رسد. نسل جدید 718 با تمرکز بیشتری بر لذت رانندگی عرضه خواهد شد، در حالی که آئودی مسیر متفاوتی را دنبال می‌کند. علاقه‌مندان ممکن است همچنان امیدوار به نسخه‌های بنزینی ارزان‌تر باشند، اما چنین انتظاری بی‌ثمر است، زیرا هم پورشه و هم آئودی خودروهای اسپرت آینده خود را صرفاً به‌صورت تمام‌برقی عرضه خواهند کرد.

بیشتر بخوانید

جهان خودرو از سال 1995، زمانی که کانسپت TT معرفی شد، تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. اکنون پس از سه دهه، کانسپت C تلاش می‌کند واکنشی مشابه برانگیزد و نشانه‌ای است از حرکت صحیح آئودی برای بازگشت به رقابت با بی‌ام‌و پس از سال‌ها عقب‌ماندگی. این کوپه/رودستر می‌تواند زیباترین نمود زبان طراحی تازه برند باشد.

آئودی و محصولات تازه در سال 2026

آئودی خود را برای سال پرمشغله 2026 آماده می‌کند، سالی که شاهد معرفی یک خودروی الکتریکی اقتصادی و همچنین مدل‌های پرفورمنس RS از آئودی اسپرت خواهیم بود. هنوز روشن نیست که چه مقدار از طراحی سیال کانسپت C در بدنه‌های متداول‌تر مانند سدان‌ها و شاسی‌بلندها به‌کار گرفته شود. اما الهام‌گیری از آئو‌تو یونیون C سال 1936 و نسل سوم آئودی A6 به‌وضوح در جلوپنجره عمودی جدید که به‌عنوان عنصر مرکزی چهره تازه آئودی معرفی شده قابل مشاهده است. این ویژگی در کنار امضای نوری چهارتکه، قرار است در کل محصولات آینده گسترش یابد.

در این دوران تازه، دلگرم‌کننده است که می‌بینیم آئودی ظاهراً از چراغ‌های دو تکه و جزئیات طراحی پیچیده فاصله می‌گیرد. این شرکت پیش‌تر استفاده از اگزوزهای مصنوعی را کنار گذاشته و متعهد به ارتقای کیفیت مواد داخلی پس از اعتراف به کاهش سطح کابین شده است. همه این موارد خبر خوبی هستند و یک خودروی اسپرت دقیقاً همان چیزی است که آئودی برای بازسازی تصویر برند خود نیاز دارد.

افزودن یک پیشرانه بنزینی به نسخه تولیدی می‌تواند این پروژه را بسیار موفق‌تر کند و شانس موفقیت آن را در بخش خاصی از بازار که مشتریان هنوز به خودروهای درون‌سوز علاقه دارند، بالا ببرد. همین مسئله در مورد نسل آینده پورشه باکستر و کیمن نیز صدق می‌کند. حالا سؤال اینجاست: آیا فولکس‌واگن گوش می‌دهد؟

source

توسط petese.ir