بعد از مدتها، بالاخره در State of Play گذشته بود که به طور رسمی از پروژه جیمز باند استودیوی IO Interactive یعنی 007: First Light رونمایی شد و در استیت آو پلی ویژه، اطلاعات کاملی از این بازی منتشر شد و نگاهی کلی به اولین ماموریت این بازی داشتیم. پروژهای که قرار است داستانی کاملا جدید از مامور 007 در دنیای بازیها تعریف کند و نشان دهد که چگونه جیمز باند به یک مامور خبره تبدیل میشود. در گیمزکام 2025، این بازی یک نمایش گسترده Hands-Off برای رسانهها و حاضران در نمایشگاه داشت که در استیت آو پلی دیشب هم همان نمایش را شاهد بودیم. در این مقاله اختصاصی همراه ویجیاتو باشید تا اطلاعاتی که از این نمایش دیدیم را به اشتراک بگذاریم.

در این نمایش اختصاصی، سازندگان یکی از ماموریتهای ابتدایی بازی را به نمایش گذاشتند. اول از همه، منوی ورود به بازی شباهت زیادی به بازیهای هیتمن دارد و سازندگان از طراحی مشابهای برای بازی First Light استفاده کردند.
ماموریتی که به حاضران در گیمزکام و در شوکیس اختصاصی استیت آو پلی نشان داده شد، در کشور اسلواکی جریان داشت. جایی که ماموریتی به جیمز باند سپرده شده تا مامور 009 را پیدا کنند که از قضا خائن از آب در آمده و از سرویس MI6 جدا شده است. منتهی جیمز باند به تنهایی به این ماموریت فرستاده نمیشود و دو تن از مرشدهای او هم در این ماموریت حضور دارند، چرا که او به تازگی عضو سرویس مخفی انگلیسی شده است و به اصطلاح یک مامور تازهکار است که تا پیش از این اتفاق، ماموریت مهمی به او سپرده نشده است. حتی در این ماموریت، جیمز باند بهعنوان یک شوفر کار خودش را آغاز میکند.

جیمز باند و دوستانش طبق مدارکی که به دست آوردند حدس میزنند که مامور 009 در یک سالن شطرنج حضور دارند و به آن مکان مراجعه میکنند. باید بگویم که مکانیزمهای رانندگی در این بازی وجود دارد و شما در اولین نقطه، باید ماموران را به وسیله ماشین به نقطه موردنظر برسانید و در بین راهها با آنها گفتگو کنید تا به اطلاعات داستانی دست پیدا کنید. هنگامی که دو مامور از ماشین پیاده میشوند و وارد ساختمان سالن شطرنج میشود، جیمز باند بیرون از کاخ، یکی از کارکنان سالن را میبیند که چمدانی مشکوک را بین وسایل پذیرایی برمیدارد و آن را از درهای پایین میاندازد. جیمز باند بدون توجه به دستورات مافوقهای خود، شروع به تعقیبوگریز کارگر میکند. تعقیبوگریزی که احتمالا بسیاری از هواداران را به یاد بازیهای هیتمن میاندازد.
برای رسیدن به هدف، راههای زیادی طراحی شده است و شما میتوانید روشهای متفاوتی را پیش بگیرید. بهطور مثال برای گذر از آشپزخانه و دور ماندن از چشم کارکنان، شما میتوانید شیر آب را باز کنید تا حواس اطرافیان را پرت کنید و بهطور مخفیانه از این مکان عبور کنید. یا بهطور مثال با پیدا کردن وسایل کاربردی در محیط میتوانید مسیر خود را برای عبور از موانع آزاد کنید. مثلا در این نمایش، جیمز باند یک فندک پیدا کرد و به وسیله آن فرغون را آتش زد و حواس یکی از ماموران سالن پرت شد.

جیمز باند با انجام این کارهای مختلف به دنبال این مامور میرود، البته که سازندگان تاکید میکنند راههای زیادی برای پیشبرد مراحل وجود دارد؛ مثلا در قسمتهایی میتوانید با گوش دادن به مکالمات بعضی از NPCها، به اطلاعات مخفیانهای دست پیدا کنید و طور دیگری ماموریت را پیش ببرید. همچنین میدانیم که جیمز باند با استفاده از ساعت خودش میتواند محیط را اسکن کند و البته دستگاههای مختلف الکترونیکی را هک کند و گاهی اوقات هم حواس ماموران را پرت کند.
در این لحظه سازندگان تصمیم گرفتند قسمتی از ماموریت را برای جلوگیری از اسپویل داستان به مخاطبان نشان ندهند. پس از قطع این قسمت، دیدیم که مامور 009 در ماموریت حاضر و بهسرعت سوار ماشین خود میشود و فرار میکند. در اینجا جیمز باند به همراه یکی از ماموران امنیتی از سیستمهای جاسوسی فرانسه سوار ماشین خود میشود و اینجا یک تعقیبوگریز جذاب با ماشینسواری اتفاق میافتد. البته که مدت زمان این تعقیبوگریز نسبتا طولانی بود و گاهی اوقات ریتم آن کند میشد و این مورد تا حدودی جذابیت این تعقیبوگریز را کم میکرد. از طرفی سواری ماشین در این ماموریت تاکید زیادی روی مکانیزم دریف داشت و باید دید که چقدر این سیستم در هندلینگ ماشینسواری خوب پیادهسازی شده است.

پس از این تعقیبوگریز، مامور 009 خودش را به فرودگاه میرساند و میخواهد سوار یک هواپیما شود و جیمز باند باید هرطور شده جلوی این اتفاق را بگیرد. مبارزات بازی نسبت به چیزی که در هیتمن دیدیم، بسیار بهتر شده و در کل امیدوارکننده به نظر میرسد. طبق نمایشی که در گیمزکام و پیشنمایش اختصاصی استیت آو پلی دیدیم، بازی تمرکز زیادی روی مبارزات تن به تن دارد و مشتزنیهای جیمز باند با جزئیات و انیمیشنهای جذابی همراه است. به طور مثال شما میتوانید دشمنان خود را از ارتفاعات مختلف به پایین پرتاب کنید یا آنها را به دیوار بکوبید که اکثر این اتفاقات با انیمیشنهای جذابی همراه است. یا حتی در درگیریهای مختلف این امکان را دارید که سلاح دشمنان را از دستان آنها بکشید و با آنها به دشمنان ضربه بزنید. حتی این امکان را هم در بازی دارید که اسلحههایی که خالی هستند را به سمت دشمنان پرت کنید.
در کل میتوانم بگویم که بازی برخلاف سری هیتمن از اکشن کاملی برخوردار است و دست شما برای انجام کارهای مختلف کاملا باز است. البته که تردیدهایی هم وجود دارد که محصول نهایی چقدر میتواند به چیزی که نمایش داده شد نزدیک باشد. اگر سازندگان بتوانند این کیفیت انیمیشن مبارزات را در نسخه نهایی هم پیادهسازی کنند، باید به آنها آفرین گفت.
تمرکز این نمایش بیشتر روی مکانیزمهای رانندگی و اکشن بازی بود. رانندگی در سری بازیهای هیتمن هیچوقت وجود نداشت و استودیوی IO Interactive برای اولین بار است که از رانندگی برای پیوستگی مراحل استفاده میکند. از طرفی اکشن، هرگز انتخاب مناسبی برای پیشبرد مراحل در بازیهای هیتمن نبود و حال انیمیشنهای آن در بازی جدید 007: First Light جذاب بهنظر میرسید.

با این حال، پیشرفتهای بازی جیمز باند نسبت به هیتمن پررنگ بهنظر میرسد و با عنوان اکشن مخفیکاری امیدوارکنندهای طرف هستیم. البته که بازی در بخشهایی همچنان از الگوی مخفیکاری و تکرارپذیری مراحل استفاده کردند، اما مبارزات و صدالبته شخصیتپردازی جیمز باند، توانسته هویت متفاوتی برای این بازی ایجاد کند. همچنین در استیت آو پلی مشخص شد که پاتریک گیبسون، ایفاگر نقش جیمز باند در بازی First Light خواهد بود. در نهایت هم اعلام شد که بازی جدید جیمز باند در تاریخ 7 فروردین 1405 برای کنسولهای نسل نهم و پیسی عرضه خواهد شد.
اما نظر شما درباره بازی جدید جیمز باند چیست؟ آیا احساس میکنید این بازی میتواند موفقیتهای سهگانه هیتمن مدرن را تکرار کند؟ حتما نظرتان را با ما به اشتراک بگذارید.
source