گوگل بار دیگر زیر ذره‌بین نهادهای نظارتی قرار گرفته است، اما این‌بار با جریمه‌ای سنگین از سوی اتحادیه اروپا به دلیل نقض قوانین ضدانحصار در حوزه تبلیغات دیجیتال.

کمیسیون اروپا اعلام کرده که قصد دارد شرکت گوگل را به دلیل نقض قوانین ضدانحصار اتحادیه اروپا و «ایجاد اختلال در رقابت در صنعت فناوری تبلیغات» به پرداخت جریمه‌ای معادل ۲.۹۵ میلیارد یورو یا حدود ۳.۵ میلیارد دلار محکوم کند.

این تصمیم در ادامه حکمی مشابه در اوایل سال ۲۰۲۵ اتخاذ شده که طی آن یک قاضی فدرال در ایالات متحده نتیجه‌گیری کرده بود که گوگل در زمینه فناوری تبلیغات آنلاین انحصار دارد. گوگل تبلیغات را در نتایج جست‌وجو نمایش می‌دهد، اما همچنین در جایگاه یک ارائه‌دهنده نرم‌افزار برای تبلیغ‌دهندگان و ناشران آنلاین که به‌دنبال فروش فضای تبلیغاتی و نمایش آگهی هستند، نقشی غالب و تعیین‌کننده دارد.

مسئله اصلی کمیسیون نحوه تعامل ابزارهای خرید تبلیغ گوگل (Google Ads و DV 360) با نرم‌افزار تبادل آگهی آن (AdX) و سرورهای ناشر آگهی (DFP) است که به‌نظر می‌رسد به‌صورت ترجیحی عمل می‌کنند. طبق اعلام کمیسیون، گوگل ظاهراً به AdX کمک می‌کند تا از ارزش پیشنهادی رقبا با خبر شده تا در مزایده‌ها برنده شود.

همچنین مشخص شده که «Google Ads از رقابت با سایر پلتفرم‌های تبادل آگهی اجتناب کرده و عمدتاً پیشنهادات خود را در AdX ثبت کرده است، که اینکار باعث حفظ سلطه AdX شده. کمیسیون به گوگل ۶۰ روز فرصت داده تا اعلام کند چگونه قصد دارد این مسائل را برطرف کند، در غیر این صورت با «اقدام اصلاحی مناسب» مواجه خواهد شد.

این اقدام ممکن است صرفاً همان جریمه باشد، اما احتمال دارد شامل فروش اجباری بخشی یا تمام کسب‌وکار تبلیغات گوگل نیز بشود. لی-آن مول‌هالند (Lee-Anne Mulholland)، رئیس جهانی امور مقرراتی گوگل، در بیانیه‌ای که به Engadget ارائه شده، با اعتراض به این تصمیم اعلام کرد:

تصمیم کمیسیون اروپا درباره خدمات تبلیغات ما اشتباه است و ما به آن اعتراض خواهیم کرد. این تصمیم جریمه‌ای غیرموجه تحمیل می‌کند و تغییراتی را الزامی می‌داند که به هزاران کسب‌وکار اروپایی آسیب می‌زند و کسب درآمد را برای آن‌ها دشوارتر می‌کند. هیچ‌چیز ضد رقابتی در ارائه خدمات به خریداران و فروشندگان تبلیغات وجود ندارد، و اکنون گزینه‌های جایگزین برای خدمات ما بیش از هر زمان دیگری در دسترس هستند.

۳.۵ میلیارد دلار رقم بسیار بزرگی است، اما از نظر فنی، بیشترین جریمه‌ای نیست که گوگل بابت نقض قوانین اتحادیه اروپا پرداخت کرده است. در سال ۲۰۱۸، این شرکت به دلیل اجبار اپراتورهای شبکه موبایل به نصب پیش‌فرض اپلیکیشن‌های گوگل روی گوشی‌ها، به پرداخت ۵.۰۴ میلیارد دلار محکوم شد.

با اینکه گوگل در دهه گذشته به‌طور فزاینده‌ای به‌خاطر شیوه‌های تجاری‌اش تحت نظارت قرار گرفته، اما تاکنون با اقدامات ساختاری جدی برای رفتارهای ضد رقابتی مواجه نشده است. برای مثال، دادگاهی در ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ گوگل را به‌عنوان انحصارگر در حوزه جست‌وجوی آنلاین معرفی کرد، اما قاضی پرونده اخیراً حکم داد که این شرکت مجبور نیست مرورگر Chrome را واگذار کند یا پرداخت‌هایش به اپل را متوقف کند، پرداخت‌هایی که باعث می‌شوند گوگل به‌عنوان موتور جست‌وجوی پیش‌فرض آیفون باقی بماند.

تنظیم‌کننده‌های اروپایی به‌طور سنتی پیگیرتر از همتایان آمریکایی خود عمل کرده‌اند، و طبق گزارش‌ها، کمیسیون اروپا در حال بررسی حداقل یک پرونده دیگر مرتبط با تبلیغات دیجیتال گوگل است.

با این حال، هنوز مشخص نیست که آیا مجازاتی اعمال خواهد شد که واقعاً بتواند تأثیر قابل‌توجهی بر این شرکت بگذارد یا خیر.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir