وارهمر 40K نیازی به معرفی ندارد. یک دنیای غنی فانتزی را در قد و قامت دیگر آثار استراتژی همزمان که تم جنگی علمی تخیلی دارند تصور کنید؛ وارهمر داون آو وار اثری کامل با دنیایی غنی است که سازندههای بعضی از بزرگترین استراتژی همزمانهای تاریخ مثل Homeworld و Company of Heroes آن را ساخته بودند. Warhammer 40K Dawn of War، حالا مثل خیلی از بازیهای دیگر در این سبک مثل جنگهای صلیبی و ایج آو امپایرز، با یک ریمستر تحت عنوان دفنتیو ادیشن برای سیستمهای مدرن بازسازی شده تا بتوانیم از آن در قالب جدیدی لذت ببریم. با بررسی بازی همراه ویجیاتو باشید.
بازگشت پادشاه

سال ۲۰۰۴ وقتی که وارهمر داون آو وار منتشر شد، کمتر کسی فکر میکرد که یک بازی به این خوبی بتواند مخاطبش را غرق در شگفتیهای اسکادرانهای نظامی، سیارات بیگانه و دفاع از آنها وارهمر یک اعجوبه در دنیای استراتژیهای همزمان اوایل دهه ۲۰۰۰ بود و راستش را بخواهید، هم خود بازی هم سه اکسپنشن آن، هنوز به صورت مستقل بازیکن و هوادار دارند. این بازیها طوری به بخشی از فرهنگ وارهمربازها تبدیل شدند که محال است وارهمر دوست داشته باشید و آنها را تجربه نکرده باشید.
بخشی از مهمترین کارهای این بازی را که بخواهیم با هم مرور کنیم، باید به تغییرات مهم گیمپلی در مقایسه با سایر عناوین استراتژی اشاره کرد. سیستم کنترل نقطه که با تسخیر و دفاع از Control Pointها همراه بود، جایگزین نحوه کلاسیک جمعآوری منابع شد. حالا شما برای این که بتوانید نیروهای جدید آموزش بدهید و بسازید، باید حتما کنترل پوینتهای بیشتری را در اختیار میداشتید. این موضوع به گشت و گذار بیشتر در نقشه و پویا ماندن بازی کمک زیادی کرد. تغییر مکانیکهای بازی هم به حالت جوخهای کمکحال بازیکنها بود. حالا بازیکنها به جای یک یونیت، یک اسکادران کامل را مدیریت میکردند که جایگزین سیستم قبلی شد.
البته که بازی فقط در گیمپلی حرف برای گفتن نداشت. خندهدار است که از جزئیات ریز این بازی که حالا ۲۱ سال بعد ریمستر شده تعریف کنیم، اما باید گفت که همزمان با بازیهایی مثل توتال وار، وارهمر داون آو وار از نظر طراحی ریزترین انیمیشنها و جزئیات، کار بزرگی را انجام میداد و به شکلگیری تصویری سینماتیک از نبردها کمک کرد.
تغییرات حداقلی اما کاربردی

بازی جدید داون آو وار که با پسوند دفنتیو ادیشن عرضه شده، نه لزوما بهترین ریمستر یا حتی یک ریمستر کامل، اما بهترین شیوه برای بازبینی یکی از بهترین عناوین RTS تاریخ است. بازی پیشرفتهای گرافیکی و بصری زیادی را تجربه کرده است. پشتیبانی از رزولوشن 4K تا ۴ برابر کیفیت اصلی، بافتهای ارتقایافته، سیستم نورپردازی مبتنی بر تصویر که بازتابها و سایهها را طبیعیتر جلوه میدهد، در کنار پشتیبانی از رزولوشن ۲۱:۹ و بهینهسازی HUD، باعث شده تا بازی روی سیستمهای جدید بدون مشکلات و محدودیتهای نسخه اصلی اجرا شود. همچنین دوربین بازی بازطراحی شده تا میدان دید وسیعتری را ارائه دهد و Fog of War هم بهبود یافته است.
بازی برای اینکه بستر مناسبتری را برای محتواسازان و مادسازهای بازی فراهم کند، به معماری ۶۴ بیت ارتقا پیدا کرده تا روی سختافزارهای جدید بهتر اجرا شود. همچنین یک ابزار مدیریت ماد داخلی برای بازی در نظر گرفته شده که برای جامعه مادسازهای بازی شبیه به بهشت است. علاوه بر تمام اینها، دفنتیو ادیشن شامل بازی اصلی به همراه تمامی بستههای الحاقی (۴ کمپین، ۹ ارتش و بیش از ۲۰۰ نقشه) میشود که تمام در یک نسخه قرار گرفتهاند و قابل دسترسیاند.
بازی Dawn of War هم از نظر نقد و هم از نظر فروش موفقیت بزرگی برای سال ۲۰۰۴ بود. این بازی نهتنها فرنچایز Warhammer 40K را وارد جریان اصلی صنعت گیم کرد، بلکه مسیر را برای عناوین بعدی Relic مثل Company of Heroes هموار ساخت. بسیاری از ایدههای مکانیکی که امروز در RTSهای مدرن بدیهی بهنظر میرسند (مثل اهمیت نقطهگذاری، واحدهای گروهی و طراحی تاکتیکمحور) نخستین بار در Dawn of War به شکل کامل پیادهسازی شدند.
از طرفی، این بازی با انتشار چندین بسته الحاقی (Winter Assault، Dark Crusade، Soulstorm) محتوایی غنی ارائه داد که هرکدام ارتشها و کمپینهای تازهای معرفی کردند. در نهایت، Dawn of War تبدیل به سنگبنای یک سری محبوب شد که حتی تا امروز هم در جامعه RTS جایگاهی ویژه دارد. با تجربه نسخه دفنتیو ادیشن، میتوانید افسانه وارهمر را باری دیگر در این بازی تجربه کنید و احتمالا با دیدی خوشبینانه، منتظر ریمستر نسخه دوم باشید.
بررسی بازی براساس کد ارسالی ناشر (Relic Entertainment) برای ویجیاتو روی پیسی ارسال شده است.
source
کلاس یوس