چین آزمایش‌های قطار CR450 را آغاز کرده است که از آن با عنوان سریع‌ترین قطار جهان یاد می‌شود.

این قطار در جریان آزمایش‌ها در مسیر ریلی پرسرعت شانگهای – چونگ‌کینگ – چنگدو به سرعت ۴۵۰ کیلومتر بر ساعت دست یافت. این رکورد امروز اعلام شد.

نمونه اولیه CR450 در نوامبر سال گذشته رونمایی شد؛ قطاری که برای رسیدن به سرعت ۴۰۰ کیلومتر بر ساعت طراحی شده بود و از آن زمان تاکنون تحت آزمایش‌های مداوم در تمامی شاخص‌ها قرار داشت.

اکنون این قطار وارد مرحله نهایی آزمایش‌های خود شده و باید پیش از آغاز خدمات تجاری، مسافتی برابر ۶۰۰,۰۰۰ کیلومتر را طی کند.

با این دستاورد جدید، CR450 توانسته رکورد سریع‌ترین قطار فعلی چین، یعنی CR400 Fuxing با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت را بشکند.

این پروژه در سال ۲۰۲۱ توسط گروه راه‌آهن دولتی چین آغاز شد و قرار است پس از پایان مرحله ارزیابی، در سال ۲۰۲۶ وارد بهره‌برداری شود. تولید این قطار توسط زیرمجموعه‌های شرکت دولتی China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) انجام شده است.

سریع‌ترین قطار جهان در چین رکورد سرعت را شکست - دیجینوی

قطار CR450 با بهبودهای ساختاری قابل توجهی همراه بوده است. دماغه قطار از ۱۲.۵ متر در قطارهای فعلی با سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت، به ۱۵ متر افزایش یافته که باعث کاهش نیروی درگ می‌شود.

این قطار دارای بوژی‌های کاملاً پوشیده و پوشش‌های آیرودینامیک زیر واگن‌ها بوده و طراحی آن از خودروهای فوق‌سریع الهام گرفته شده است. این نوآوری‌ها باعث شده‌اند مقاومت کلی قطار تا ۲۲ درصد کاهش یابد.

ارتفاع CR450 نیز ۲۰ سانتی‌متر کمتر شده و وزن آن ۵۵ تن کاهش یافته است. مهندسان پروژه کاهش درگ را به عنوان اولویت اصلی در نظر گرفته‌اند و این موضوع موجب شتاب‌گیری چشمگیر قطار شده است. در طول پنج سال تحقیق و آزمایش، بهبودها با دقتی در حد ۰.۱ درصد اندازه‌گیری و اعمال شده‌اند.

این قطار می‌تواند ظرف ۴ دقیقه و ۴۰ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۳۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد؛ در حالی که قطارهای Fuxing EMU برای رسیدن به همین سرعت به ۶ دقیقه و ۲۰ ثانیه زمان نیاز دارند.

در قطارهای EMU (Electric Multiple Unit)، هر واگن نیروی محرکه مستقل دارد و نیازی به لوکوموتیو جداگانه نیست. تلویزیون ملی چین (CCTV) این آزمایش را نشانه‌ای از جهش فناورانه بزرگ این کشور دانست و اعلام کرد:

آزمایش اخیر آخرین گام پیش از ورود CR450 به مرحله بهره‌برداری تجاری بوده و نقطه‌عطفی به شمار می‌رود که نشان می‌دهد توان فناوری راه‌آهن پرسرعت چین از “ساخت چین” به “آفرینش چین” ارتقا یافته است.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir