آمازونموضع خود را درباره رباتها مشخص کرد. روز سهشنبه، گزارشی از نیویورک تایمز منتشر شد که در آن به اسناد داخلی آمازون اشاره میکرد که نشان میداد این شرکت با تکیه بر اتوماسیون، قصد دارد فروش خود را افزایش دهد بدون آنکه نیاز به استخدام نیروی انسانی بیشتری داشته باشد.
آمازون درباره شایعه جایگزینی کارمندانش با رباتها توضیح داد
امروز آمازون در واکنش به گزارش نیویورک تایمز درباره رباتیک و فناوریهای تحویل کالا بیانیهای منتشر کرد. در این بیانیه علاوه بر اشاره به عینکهای هوشمند واقعیت افزوده متصل به هوش مصنوعی و آموزش واقعیت مجازی برای رانندگان، آمازون از 10 رباتی که در حال استفاده یا آزمایش آنهاست اشاره کرد.
در یکی از پستهای رسمی آمازون، این شرکت از رباتی به نام بلو جی (Blue Jay) یاد کرده که آن را «دستیاری برای کمک به کارمندان در وظایفی که شامل برداشتن و جابجایی اجسام است» توصیف میکند. همچنین از سیستم هوش مصنوعی عاملمحور خود با نام پروژه الونا (Project Eluna) سخن گفته که «مانند یک همتیمی عمل میکند و با بهینهسازی فرایند مرتبسازی، فشار ذهنی کارمندان را کاهش میدهد».

ربات بلو جی قادر است با 75 درصد از انواع کالاهایی که آمازون در انبارهایش ذخیره میکند کار کند و در آینده به عنوان فناوری محوری برای تحویل کالا در همانروز به کار گرفته خواهد شد.
آمازون میگوید توسعه این ربات کمی بیش از یک سال طول کشیده و بر پایه دادههای حاصل از رباتهای موجود و هوش مصنوعی طراحی شده است. نتیجه این فرآیند «سیستمی است که چند بازوی رباتیک را هماهنگ میکند تا وظایف مختلف را بهصورت همزمان انجام دهند و سه ایستگاه جداگانه را به یک فضای کاری یکپارچه تبدیل کند که در آن انتخاب، ذخیره و تجمیع اقلام در یک مکان انجام میشود».
در همین راستا، تای بردی (Tye Brady) مدیر ارشد فناوری در بخش رباتیک آمازون، در پست رسمی شرکت نوشت: «موضوع درباره رباتها نیست؛ بلکه درباره انسانها و آینده کاری است که با هم در حال ساخت آن هستیم». هگفته آمازون: «هیچ شرکتی در دهه گذشته در ایالات متحده به اندازه ما شغل ایجاد نکرده است.» همچنین آمازون اعلام کرد قصد دارد برای فصل تعطیلات، 250 هزار موقعیت شغلی را پر کند.
با این حال، نامهای از اندی جسی (Andy Jassy) مدیرعامل آمازون در ماه ژوئن درباره تأثیر بهرهوری، دیدگاه روشنتری ارائه میدهد. او در مورد هوش مصنوعی مولد نوشت:
ما به افراد کمتری برای انجام برخی از کارهای فعلی نیاز خواهیم داشت، اما به افراد بیشتری برای انجام کارهای جدید. هنوز مشخص نیست نتیجه نهایی این تغییر در بلندمدت چه خواهد بود، اما طی چند سال آینده انتظار داریم با استفاده گسترده از هوش مصنوعی در سراسر شرکت، اندازه نیروی کار اداری ما کاهش یابد.
گزارش نیویورک تایمز نیز برنامهای مشابه را برای رباتیک و اتوماسیون مطرح میکند و اشاره دارد که جسی در تلاش است هزینههای تجارت الکترونیک آمازون را کاهش دهد. همچنین نشان میدهد که چگونه بازطراحی انبارهای شرکت باعث ایجاد تأسیساتی شده که قادرند با نیروی انسانی کمتر، حجم بیشتری از کالا را پردازش کنند و کارمندان باقیمانده بیشتر بر نگهداری و پشتیبانی از رباتها تمرکز خواهند داشت.
source
کلاس یوس