شرکت انویدیا رسماً وارد مرحله آمادهسازی برای نسل بعدی تراشههای گرافیکی خود شده است. جدیدترین بهروزرسانیهای منتشرشده در درایورهای متنباز Nova Kernel Graphics Driver نشان میدهد که این شرکت روند انتقال از سیستم قدیمی Boot0 به Boot42 را آغاز کرده است؛ تغییری که مسیر توسعه معماریهای آینده، از جمله Rubin را مشخص میکند.
در گذشته، انویدیا برای شناسایی معماری پردازندههای گرافیکی خود از رجیستری به نام Boot0 استفاده میکرد که این روش در سری Blackwell نیز به کار گرفته شد. اما اکنون شواهد موجود در درایورهای گرافیکی Nova نشان میدهد که شرکت انویدیا در حال جایگزینی کامل Boot0 با Boot42 است. بر اساس اطلاعات منتشرشده، این تغییر بخشی از آمادهسازی برای تراشههای نسل بعدی محسوب میشود. البته منابع آگاه تأکید دارند که اشاره به «نسل بعدی» در این مقطع، به احتمال زیاد مربوط به معماری Rubin است، یعنی همان معماری که تراشههای سروری آینده انویدیا را تأمین خواهد کرد.
در گزارشی از Phoronix آمده است که انویدیا مجموعهای از پچهای جدید درایور متنباز Nova را منتشر کرده که در آنها مهندس ارشد این شرکت، جان هابارد، توضیح داده است: «GPUهای آینده انویدیا دیگر از NV_PMC_BOOT_0 برای نگهداری اطلاعات معماری و نسخه استفاده نخواهند کرد و به جای آن، از NV_PMC_BOOT_42 بهره خواهند برد. رجیستر Boot0 بهطور کامل صفر خواهد شد.» او افزوده است که این تغییر به سادهتر شدن منطق شناسایی معماری در درایور Nova کمک میکند و از نسل Turing تا نسلهای آتی بدون نیاز به تغییرات اساسی در کد، قابل پشتیبانی خواهد بود.

در یادداشتهای انتشار این پچ آمده که حذف Boot0 باعث کاهش ۳۳ خط از کد شده و ساختار نرمافزار را تمیزتر و سازگارتر با آینده کرده است. این حرکت برای جامعه کاربران Linux بسیار قابل توجه است، زیرا در سالهای گذشته، انویدیا به دلیل کمبود مشارکت مستقیم در توسعه درایورهای متنباز مورد انتقاد قرار گرفته بود. اما اکنون با پیشرفت در پروژه Nova که با زبان Rust نوشته میشود، نشانههای روشنی از تغییر رویکرد شرکت دیده میشود.
این تغییرات مقدماتی نشان میدهد که تیم توسعه لینوکس در انویدیا کاملاً برای ورود معماری Rubin آماده شده است. گزارشها حاکی از آن است که تولید انبوه تراشههای Rubin برای نیمه دوم سال ۲۰۲۶ برنامهریزی شده و نسخه پیشرفتهتر آن با نام Rubin Ultra احتمالاً از پوششهای میکروکانالی (Microchannel Cover Plates) برای خنکسازی بهینهتر استفاده خواهد کرد.
بنابراین به نظر میرسد نسل آینده GPUهای شرکت انویدیا نه تنها از نظر سختافزاری بلکه از نظر طراحی درایور و یکپارچگی با اکوسیستم متنباز، گامی رو به جلو خواهد بود. این مسیر با هدف افزایش کارایی، بهبود سازگاری با لینوکس و آمادهسازی برای تراشههای قدرتمندتر در آینده نزدیک ترسیم شده است.
source
کلاس یوس