گزارشها حاکی از آن است که اپل در حال پیشبرد برنامههای خود برای درآمدزایی گسترده از اکوسیستم iOS است و اینبار به نظر میرسد نوبت برنامه Maps رسیده تا میزبان تبلیغات شود.
مارک گورمن، خبرنگار شناختهشده بلومبرگ، در تازهترین خبرنامه Power On خود، اطلاعات تازهای درباره برنامههای آینده اپل منتشر کرده است. او علاوه بر اشاره به احتمال استفاده از محفظه بخار در نسل بعدی آیپد پرو برای خنکسازی بهتر و رفع محدودیتهای حرارتی تراشه، به طرح اپل برای افزودن تبلیغات در اپلیکیشن Maps نیز اشاره کرده است.
به گفته گورمن، پس از آنکه اپل تبلیغات را در فروشگاه اپ استور معرفی کرد، اکنون اپلیکیشن Maps نیز در مسیر مشابهی قرار دارد. این تبلیغات، مشابه نمونههای موجود در اپ استور خواهند بود و بیشتر شامل جایگاههای تبلیغاتی پولی در نتایج جستوجو میشوند.
باید توجه داشت که اکوسیستم iOS اپل در سراسر جهان حدود ۱.۵ میلیارد آیفون را دربر میگیرد. بنابراین، تصمیم کوپرتینوییها برای کسب درآمد از بخشهای مختلف این اکوسیستم عظیم، میتواند سود هنگفتی برای شرکت به همراه داشته باشد. اگر اپل این مسیر را ادامه دهد، احتمال میرود که تبلیغات پولی در تمامی بخشهای جستوجو محور iOS از جمله اپلیکیشنهای بومی دیگر نیز ظاهر شود.
برای نمونه، حتی کاربران پولی Apple Music نیز در حال حاضر با شکل محدودی از تبلیغات روبهرو هستند؛ از جمله فهرستهای ویژه از ایستگاههای رادیویی یا مصاحبههایی که به صورت تبلیغاتی در میان پلیلیستها گنجانده شدهاند.
در حالی که این اقدام بدون تردید منافع مالی زیادی برای اپل به همراه خواهد داشت، احتمالاً نگرانیهایی درباره حفظ حریم خصوصی و امنیت دادهها را نیز برخواهد انگیخت، بهویژه با در نظر گرفتن ویژگیهای جدید Apple Intelligence که شامل انجام اقدامات درونبرنامهای و نسخه شخصیسازیشده سیری است. این خدمات به حجم عظیمی از دادههای شخصی کاربران دسترسی دارند و ترکیب آنها با تبلیغات هدفمند میتواند باعث افزایش حساسیت در زمینه حفظ حریم خصوصی شود.
اگرچه اپل همواره تأکید کرده که تبلیغاتش بر پایه دادههای ناشناس و بدون ردیابی مستقیم کاربران انجام میشود، اما با گسترش تبلیغات در برنامههایی مانند Maps، این مرز میان تجربه کاربری و کسب درآمد تجاری ممکن است بار دیگر به چالش کشیده شود.
source
کلاس یوس