واحد خبر mobile.ir : مجموعه Meta Platforms در روز چهارشنبه 29 اکتبر سال جاری میلادی (7 آبان 1404) گزارش مالی خود را از سه‌ماهه سوم منتهی به 30 سپتامبر 2025 منتشر کرده است. مطابق این گزارش، درآمد متا در سه‌ماهه اخیر با 26 درصد رشد سالانه از 40.59 به 51.24 میلیارد دلار رسیده که نه تنها از برآورد 49.41 میلیارد دلاری تحلیل‌گران بیشتر بوده، بلکه از پیش‌بینی قبلی خودِ شرکت نیز فراتر رفته است. با این حال، سود خالص و سود تقلیل‌یافته هر سهم (Diluted EPS) شرکت با افت سالانه 83 درصدی، به ترتیب 2.71 میلیارد دلار و 1.05 دلار گزارش شده است و مدیران شرکت اجرای قانون موسوم به One Big Beautiful Bill Act را مهم‌ترین عامل کاهش سود خالص مجموعه عنوان کرده‌اند.

مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، بنیان‌گذار و مدیرعامل متا ضمن اشاره به عملکرد قدرتمند شرکت در سه‌ماهه سوم می‌گوید «آزمایشگاه‌های Meta Superintelligence شروع بسیار خوبی داشته‌اند و در بخش عینک‌های هوشمند نیز همچنان پیشرو هستیم. [بنابراین حتی] اگر در بخشی از فرصت‌های پیشِ رو موفق شویم، سال‌های آتی هیجان‌انگیزترین دوران در تاریخ ما خواهد بود.» با وجود ابراز رضایت مدیر عامل متا از عملکرد شرکت در فصل اخیر، سود تقلیل‌یافته هر سهم این کمپانی ۱.۰۵ دلار و بسیار کمتر از برآورد قبلی ۶.۷۰ دلاری بوده است. این کاهش عمده به بار مالیات بر درآمد غیرنقدی یک‌باره به مبلغ ۱۵.۹۳ میلیارد دلار مرتبط است که بدون این بار مالیاتی، شرکت می‌توانست سود خالص 18.64 میلیارد دلاری معادل ۷.۲۵ دلار سود به ازای هر سهم داشته باشد.

بر اساس این گزارش، درآمد متا از تبلیغات از پیش‌بینی 48.5 میلیارد دلار تحلیل‌گران بیشتر بوده و با 25 درصد افزایش سالانه به 50.08 میلیارد دلار رسیده است. با این حال، متا پس از تصمیم به خروج از ممیزی‌های سالانه‌ شورای رتبه‌بندی رسانه (سازمانی غیرانتفاعی که استانداردهای سراسری صنعت را برای ایمنی برند تعیین می‌کند)، اعتبارنامه (accreditation) خود را در این زمینه از دست داده است. این اعتبارنامه به تبلیغ‌کنندگان نشان می‌دهد که محتوای احتمالی که در کنار تبلیغات آن‌ها ظاهر می‌شود، به اعتبار برندشان آسیب نخواهد زد. متا این اعتبارنامه را تنها چهار ماه قبل از لغو آن دریافت کرده بود و تحلیل‌گران خوشبین بودند که از دست دادن آن به توانایی شرکت در جذب تبلیغ‌کنندگان آسیبی نخواهد رساند.

متا در اواسط سپتامبر امسال چند عینک هوشمند تازه شامل نسل دوم عینک‌های Ray-Ban Meta، عینک ورزشی Oakley Meta Vanguard sports و عینک واقعیت افزوده Meta Ray-Ban Display را به نمایش گذاشت که این آخری یک نمونه 799 دلاری با نمایشگر داخلی کوچکی در لنز سمت راست است و می‌توان آن را از طریق مچ‌بندی موسوم به Meta Neural Band کنترل کرد. به گفته زاکربرگ همکاری‌های این شرکت با Ray-Ban و Oakley در مورد این عینک‌های AI به خوبی پیش می‌رود و این سرمایه‌گذاری‌ها احتمالاً بسیار سودآور خواهند بود؛ چنان‌که موجودی این محصول در حال حاضر به اتمام رسیده است. با این حال، واحد مسئول این عینک‌ها یعنی Reality Labs در سه‌ماهه گذشته همچنان زیان‌ده بود و ضرر هنگفت 4.4 میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. در این میان هر دو عینک ری-بن نگرانی‌هایی نیز در ارتباط با حریم خصوصی ایجاد کرده‌اند چرا که با وجود طراحی متا برای کار نکردن بخش فیلم‌برداری این عینک‌ها با پوشانده شدن چراغ هشدار ضبط آنها، با صرف هزینه‌ای اندک ظاهراً امکان غیر فعال کردن چراغ نشانگر فیلم‌برداری وجود دارد.

Meta Ray-Ban Display

سوزان لی (Susan Li)، مدیر ارشد مالی متا، پیش‌بینی کرده است که درآمد متا از بخش Reality Labs در سه‌ماهه چهارم کمتر از درآمد این بخش در دوره مشابه سال ۲۰۲۴ خواهد بود؛ امری که بیش از همه به عرضه نشدن هدست واقعیت مجازی جدیدی از سوی متا در سال جاری میلادی و همچنین خرید هدست‌های قبلی متا توسط خرده‌فروشانی باز می‌گردد که خرید خود را برای فصل تعطیلات، در سه‌ماهه سوم به انجام رسانده‌اند.

تعداد کارمندان متا تا روز 30 سپتامبر 2025 بالغ بر 78,450 نفر بوده که نسبت به سه‌ماهه سوم پارسال 8 درصد بیشتر شده است. البته این نخستین گزارش مالی متا از زمانی به حساب می‌آید که ابرشرکت آمریکایی از قصد خود برای تعدیل ۶۰۰ نفر از کارکنان واحد هوش مصنوعی Superintelligence Labs خبر داد؛ همان واحدی که برای تجدید ساختار و تکمیل آن با استعدادهای برتر هوش مصنوعی از شرکت‌های دیگر، هزینه زیادی صرف شده بود. متا این تعدیل نیرو را تلاشی برای کاهش اندازه این واحد می‌داند و تعداد کارمندان این بخش را به کمتر از 3 هزار نفر رسانده است. جالب آن‌که به گفته زاکربرگ سرمایه‌گذاری در Superintelligence Labs به این کمپانی کمک کرده تا آن‌چه را ایجاد کند که او تحت عنوان «بالاترین تراکم استعدادهای صنعت در این مقطع زمانی» توصیف می‌کند.

گفتنی است که تعداد کاربران فعال روزانه خانواده اپلیکیشن‌های متا در ماه سپتامبر با 8 درصد افزایش سالانه به‌طور میانگین 3.54 میلیارد نفر بوده که از تخمین 3.5 میلیارد نفری تحلیل‌گران پیشی گرفته است. همچنین فروش شرکت در دوره زمانی جولای تا سپتامبر 2025 نسبت به سال گذشته ۲۶ درصد افزایش یافته است که بالاترین رشد درآمد از سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ به شمار می‌رود.

زاکربرگ در گفته‌های خود به این نکته اشاره کرده که متا برای فعالیت‌های ابتکاری خود در حوزه هوش مصنوعی به قدرت رایانشی بیشتری نیاز دارد و در نتیجه هزینه‌های بیشتری را صرف سرویس‌های ابری و مراکز داده مرتبط خواهد کرد. او در پاسخ به این پرسش که متا چگونه میان عرضه محصولاتی که بازده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدتی دارند با پروژه‌های بزرگ‌تر تحقیقاتی تعادل برقرار می‌کند، هوش مصنوعی متا موسوم به Meta AI را یک «فرصت عظیم پنهان» دانست و به توانایی این شرکت در ارائه محصولات جدید به میلیاردها کاربر اشاره کرد. از نگاه او «این پژوهش قرار است امکان ایجاد قابلیت‌های تکنولوژیکی را ایجاد کند و در گام بعدی این قابلیت‌ها می‌توانند در انواع محصولات مختلف گنجانده شوند.»

غول آمریکایی در این گزارش از پیش‌بینی درآمدی در حدود ۵۶ تا ۵۹ میلیارد دلاری برای سه‌ماهه چهارم 2025 خبر داده و پیش‌بینی کرده است که کل هزینه‌های سال جاری میلادی رقمی میان ۱۱۶ تا ۱۱۸ میلیارد دلار خواهد بود که از تخمین حداقل ۱۱۴ میلیارد دلاری قبلی بالاتر خواهد بود. متا همچنین انتظار دارد که هزینه‌های سرمایه‌ای سال ۲۰۲۵ رقمی بین ۷۰ تا ۷۲ میلیارد دلار باشد، که آن هم نسبت به محدوده پیش‌بینی‌شده ۶۶ تا ۷۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

از نگاه کارشناسان بازار از جمله تحلیل‌گران پرتال مطرح Investing.com، جدیدترین گزارش مالی متا «تنش فزاینده بین سرمایه‌گذاری‌های عظیم در زیرساخت‌های هوش مصنوعی و انتظارات سرمایه‌گذاران برای بازده کوتاه‌مدت» را نشان می‌دهد. با این حال، انتظار نمی‌رود که هزینه‌ها در آینده نزدیک کاهش پیدا کنند؛ چنان‌که سوزان لی به اهمیت «سرمایه‌گذاری تهاجمی» برای تأمین نیازهای رایانشی شرکت در سال ۲۰۲۶ تأکید کرده است. همچنین متا به تازگی از سرمایه‌گذاری مشترک جدیدی با شرکت Blue Owl Capital خبر داده است که برای ساخت و تأمین مالی مرکز داده ۲۷ میلیارد دلاری Hyperion در لوئیزیانا به کار خواهد رفت و بزرگ‌ترین مرکز داده‌ای به شمار می‌رود که متا در توسعه آن مشارکت دارد.

مطابق پیش‌بینی مدیر ارشد مالی متا «کل هزینه‌ها در سال ۲۰۲۶ با نرخ درصد بسیار سریع‌تری نسبت به سال ۲۰۲۵ رشد خواهند کرد و این افزایش عمدتاً به هزینه‌های زیرساختی، از جمله هزینه‌های رو به رشد در حوزه [رایانش] ابری و هزینه‌های استهلاک مرتبط است.» لی می‌افزاید «هزینه‌های [مربوط به جذب نیروی انسانی و] جبران خدمات کارکنان دومین عامل بزرگ رشد [هزینه] خواهد بود، چراکه ما [هزینه‌های مربوط به] یک سال جبران خدمات کارکنان استخدام‌شده در طول سال ۲۰۲۵، به ویژه استعدادهای هوش مصنوعی، را در نظر گرفته‌ایم و استعدادهای فنی را در حوزه‌های دارای اولویت‌ به مجموعه اضافه می‌کنیم.»

source

توسط petese.ir