شرکت متا برآورد کرده که ممکن است کلاهبرداریها ۱۰ درصد از درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۴ را تشکیل دهند.
بر اساس گزارشی جدید از خبرگزاری رویترز، شرکت متا هر سال از طریق تبلیغات مربوط به کلاهبرداریها و محصولات غیرقانونی در پلتفرم خود، میلیاردها دلار درآمد کسب میکند. این گزارش جزئیات تکاندهندهای از حجم تبلیغات کلاهبردارانه در پلتفرمهای متا ارائه میدهد و بار دیگر این پرسش را مطرح میکند که چرا این شرکت نتوانسته مشکل را مهار کند.
متا در سال گذشته برآورد کرده که ممکن است تبلیغات کلاهبردارانه تا ۱۰ درصد از درآمدش را تشکیل دهند؛ رقمی حدودی معادل ۱۶ میلیارد دلار! این شامل تبلیغات مربوط به «طرحهای جعلی تجارت الکترونیک و سرمایهگذاری، کازینوهای غیرقانونی آنلاین و فروش محصولات پزشکی ممنوعه» میشود. در واقع، دامنه کلاهبرداریها در پلتفرمهای متا آنقدر گسترده است که طبق تخمین پژوهشگران شرکت، اپلیکیشنهای متا در یکسوم از تمام کلاهبرداریهای موفق در ایالات متحده نقش داشتهاند.
ممکن است این مشکل اصلاً نگرانکننده به نظر نرسد؛ مخصوصاً وقتی استانداردهای درنظرگرفتهشده از سوی متا برای کاربران پلتفرمش را در نظر میگیریم، اما گزارش رویترز نشان میدهد که مخاطرات برای متا تا چه اندازه بالا است؛ طبق این گزارش، تنها چهار کمپین تبلیغاتی که امسال از سوی متا حذف شدند، ۶۷ میلیون دلار درآمد برای این شرکت به همراه داشتهاند.

در ضمن گزارش مذکور به این موضوع اشاره میکند که مدیران اجرایی درونشرکتی با چالش چگونگی کنترل تبلیغات کلاهبردارانه بدون ایجاد تاثیر منفی روی درآمد شرکت، مواجه بودهاند. در مقطعی، به مدیران توصیه شده بود «از انجام اقداماتی که ممکن است هزینه آنها برای متا، بیش از ۰.۱۵ درصد از کل درآمد شرکت باشد» خودداری کنند.
متا در پاسخ به این گزارش، به رویترز اعلام کرد که برآورد ۱۰ درصدی از درآمد حاصل از تبلیغات کلاهبردارانه «تقریبی و بیش از حد واقعی» بوده ، اما رقم جایگزینی هم بیان نکرده است. «اندی استون» (Andy Stone)، سخنگوی شرکت، در رابطه با این موضوع چنین گفته است:
در ۱۸ ماه گذشته، گزارشهای کاربران درباره تبلیغات کلاهبردارانه در سطح جهانی را ۵۸ درصد کاهش دادهایم و تاکنون در سال ۲۰۲۵، بیش از ۱۳۴ میلیون محتوای تبلیغاتی کلاهبردارانه را حذف کردهایم.
source
کلاس یوس