به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم،پلتفرم نمایشخانگی استارنت که طی حدود چهار ماه گذشته درگیر اختلافات و مشکلات مالی با یکی از صنایع غذایی شاخص بود، از روزهای گذشته بهطور کامل از دسترس خارج شده است. این اتفاق، علاوه بر ایجاد سردرگمی برای کاربران، آینده سریالهای در حال پخش و پیشتولید این پلتفرم را نیز در هالهای از ابهام قرار داده است.
پیگیریها نشان میدهد خروج استارنت از دسترس میتواند درِ تازهای به روی سازندگان سریالها باز کند؛ چراکه احتمال دارد آثار تولیدشده یا نیمهتمام این پلتفرم، برای پخش به سکوهای نمایشخانگی دیگر منتقل شوند.
در حال حاضر، وضعیت پخش دو سریال «کنکل» و «جزر و مد» بلاتکلیف مانده و هیچ اعلام رسمی درباره ادامه مسیر این مجموعهها انجام نشده است.
در پی خروج ناگهانی استارنت از دسترس، عباس سیاح طاهری معاون کاربران و تنظیمگری اجتماعی ساترا در گفتوگویی با تسنیم تأکید کرد: «فیلتر یا از دسترس خارج شدن استارنت هیچ ارتباطی با ساترا ندارد و ما این موضوع را رسماً تکذیب میکنیم. ساترا در مسائل داخلی سکوها دخالتی ندارد و خود سکوها باید پاسخگوی عملکرد خودشان باشند.»
او اضافه کرد که ساترا نه دستور توقف فعالیت این پلتفرم را صادر کرده و نه اقدامی برای محدودسازی آن انجام داده است.
پیگیریها چه میگوید؟ ضعف تعهد به حقوق کاربران
بر اساس پیگیریهای خبرنگار تسنیم آنچه رخ داده بیشتر به مشکلات مالی، مدیریتی و نبود تضمین برای حقوق کاربران در خود پلتفرم بازمیگردد. منابع آگاه میگویند ادامه فعالیت پلتفرمهایی که به تعهدات مالی و فنی پایبند نیستند، میتواند مستقیماً به ضرر کاربران، سازندگان و تولیدکنندگان محتوا تمام شود.
این منابع تأکید میکنند که توقف ناگهانی یک پلتفرم نشان میدهد بازنگری جدی در نظارت بر سکوهایی که ارزش کافی برای حقوق مخاطب قائل نیستند ضروری است.
اجباری برای فعالیت سکو وجود ندارد
ساترا نمیتواند سکو را مجبور به ادامه فعالیت کند. براساس ضوابط، اگر سکویی بیش از شش ماه غیر فعال بماند، پرونده صلاحیت مجوزش بررسی میشود؛ اما استارنت هنوز به این مرحله نرسیده است.
در صورت رکود یا توقف طولانی، موضوع تمدید مجوز بررسی خواهد شد، ولی فعلاً چنین بررسیای درباره استارنت انجام نشده است.
آنچه در پیگیریهای خبرنگار تسنیم به دست آمده، در مورد شکایات کاربران نیز این نکته وجود دارد که مبنای رسیدگی، توافق میان کاربر و سکوست. اگر شکایتی ثبت شود، در شورای تخلفات بررسی میشود. تاکنون هیچ شکایتی درباره استارنت ثبت نشده است و کاربران میتوانند از سامانه ساپرا به نشانی sapra.ir برای ثبت شکایت استفاده کنند.
به نظر میرسد با توجه به صدور مجوز بیش از ۵۰۰ سکو، لازم است ساترا ورود جدّیتری به حقوق کاربران و ضوابط اخذ مجوز داشته باشد و در مجوز این سکوها یک بازنگری اتفاق بیفتد تا به نوعی از حقوق کاربران بهتر صیانت شود.
source