هنگامی که به روند تکامل جنگ زرهی نگاه میکنیم، تانکهایی واقعاً جنگآوری مدرن را متحول کردند که جهش تکنولوژیکی قاطع بهوجود آوردند، طراحی آینده تانکها را تحت تأثیر قرار دادند و نتایج میدان نبرد را دگرگون ساختند.
پنج تانکی که در ادامه به آنها میپردازیم، دورانهای مختلفی را پوشش میدهند، از اولین تانک رزمی جنگ جهانی اول تا پیشرفتهترین مدلهای اواخر قرن بیستم؛ اما هر یک معیار جدیدی در حفاظت، تحرک، قدرت آتش یا تولید انبوه تعیین کردند. میراث آنها تنها در تعدادشان نیست، بلکه در تغییر انتظارات ارتشها از استحکام زره و روش جنگیدن آنها نیز نهفته است.
تانک Mark I: بریتانیا، ۱۹۱۶

تانک مارک I توسط بریتانیا در سال ۱۹۱۶ معرفی شد و وزنی حدود ۲۸ تن داشت. ضخامت زره آن حدود ۱۲ میلیمتر بود و بیشینه سرعتش به ۳.۷ کیلومتر بر ساعت میرسید. این تانک به دو توپ ۵۷ میلیمتری دریایی و چندین مسلسل مجهز بود، سرعت کمی داشت و از نظر مکانیکی قابل اعتماد نبود، اما شکل لوزیمانند آن با تراکهایی که دور بدنه را احاطه کرده بودند، اجازه میداد برای اولین بار بتوان از روی سنگرها و موانع سیمخاردار عبور کرد. در نبرد فلرز-کورسلت، مارک I اولین حضور خود را ثبت کرد و برای اولین بار نشان داد که وسایل نقلیه زرهی میتوانند سیستمهای سنگر را شکسته و از آنها عبور کنند. این پیشرفت، بنبست جنگ جهانی اول را تغییر داد و الهامبخش توسعه جهانی تانکها به عنوان وسیلهای برای نفوذ به خطوط دشمن و نه صرفاً دفاع ایستا شد.
تانک Renault FT: فرانسه، ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۸

تانک رنولت FT با وزنی حدود ۶.۵ تا ۷ تن، دو جایگاه خدمه، ضخامت زره بین ۸ تا ۱۶ میلیمتر و بیشینه سرعت حدود ۷ کیلومتر بر ساعت، از خودروهای نظامی برجسته زمان خود بود. ویژگی انقلابی این تانک در چیدمان داخلیاش بود: کابین راننده در جلو، موتور در عقب و برجک کاملاً چرخان که میتوانست یک توپ ۳۷ میلیمتری یا یک مسلسل را حمل کند. این چیدمان به استاندارد تقریبی تمام تانکهای آینده تبدیل شد. FT در ماه می ۱۹۱۸ وارد میدان نبرد شد و در فرانسه به تعداد بسیار بالا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به سایر کشورها صادر شد. میراث اصلی آن، مفهوم طراحی مدرن تانک، تحرک، چرخش برجک و موتور عقب است که سایر طراحان در سطح جهانی از آن الهام گرفتند.
تانک T-34: شوروی، از سال ۱۹۴۰ به بعد

تانک متوسط تی‑۳۴ وزنی حدود ۲۶.۵ تن داشت و با موتور دیزل V12 با قدرت ۵۰۰ اسببخار، نسبت توان ۱۸.۹ اسببخار بر تُن را ارائه میداد. زره ۴۵ میلیمتری آن با شیب ۶۰ درجه باعث افزایش ضخامت مؤثر آن میشد، مجهز به توپ ۷۶.۲ میلیمتری F-34 (در مدل اولیه) و سیستم تعلیق کریستی برای تحرک بهتر بود. در جبهه شرقی، تی‑۳۴ نشان داد که یک تانک متوازن با تحرک، قدرت آتش کافی و قابلیت تولید انبوه میتواند سرنوشت جنگ زرهی را تغییر دهد. طراحی این خودروی نظامی، تمامی تانکها را در سطح جهانی تحت تأثیر قرار داد. زره شیبدار، تراکهای پهن و سهولت تولید، این تانک را به نقطه عطفی در تاریخ تبدیل کرد.
تانک M4 شرمن: آمریکا، ۱۹۴۲ تا ۱۹۴۵

تانک ام۴ شرمن وزنی حدود ۳۰ تا ۳۳ تن داشت، پنج جایگاه خدمه ارائه میداد، بیشینه سرعت آن به ۳۸ تا ۴۷ کیلومتر بر ساعت و ضخامت زره بسته به مدل، بین ۱۲ تا ۷۵ میلیمتر بود. با تولید بیش از ۴۹,۰۰۰ دستگاه، این پرکاربردترین تانک متفقین در جنگ جهانی دوم بود. آنچه جنگ مدرن را تغییر داد، لزوماً پیشرفتهترین تسلیحات نبود، بلکه این تانک به لطف سهولت تولید، تعمیر، پشتیبانی لجستیکی و استقرار جهانی در جبهههای مختلف، عملیات مکانیزه گسترده را ممکن میکرد. استانداردسازی آن به متفقین اجازه داد تا لشکرهای زرهی در سطح جهان مستقر کنند و جنگ متحرک را در مقیاس جهانی امکانپذیر سازند.
تانک M1 آبرامز: آمریکا، دهه ۱۹۸۰ تاکنون

تانک ام۱ آبرامز وزنی تا ۷۳.۶ تن (نسخه SEPv3) دارد، تا چهار خدمه را پشتیبانی میکند، مجهز به توپ ۱۲۰ میلیمتری بدون خان است و موتور توربین چندسوختی با قدرت ۱,۵۰۰ اسببخار دارد. این تانک، زره کامپوزیت بهینه شده، انبار مهمات جداگانه در محفظه، سیستمهای پیشرفته کنترل آتش و ویژگیهای حفاظت از خدمه را معرفی کرد. در جنگ خلیج فارس ۱۹۹۱، آبرامز تسلط خود در عملیات بیابانی، مبارزات تک به تک تانکها و بقای خدمه را نشان داد و دیدگاه ارتشهای مدرن درباره نقش تانکهای اصلی را تغییر داد. ام۱ آبرامز اگرچه اولین تانک دیجیتال نبود، اما ادغام سیستمهای دیجیتال آن جهشی در طراحی تانکهای اواخر قرن بیستم به شمار میرود.
تانکهای شایسته تقدیر و آینده جنگهای زرهی
علاوه بر پنج تانک فوق، تانکهای نمادینی مانند T‑۱۴ آرماتا (روسیه)، لئوپارد +2A7/لئوپارد ۳ (آلمان) و مرکاوا Mk 4 نیز به دلیل نوآوری و تأثیرگذاری خود قابل ذکر هستند. امروزه تانکهایی مانند آرماتا، آبرامز SEPv3 و لئوپارد +2A7 از پیشرفتهترین تانکهای در خدمت محسوب میشوند.
در چشمانداز آینده، طرحهای نسل بعدی که ذیل برنامههایی همچون FMBTech اروپا و پروژه MGCS دنبال میشوند، نوید بهکارگیری سامانههای پیشرانش ترکیبی، برجکهای بدون سرنشین، هدفگیری مبتنی بر هوش مصنوعی و سامانههای دفاع فعال را میدهند که توانایی مقابله با پهپادها و موشکهای دوربرد را فراهم میآورند.
به موازات این پیشرفتها، اهمیت روزافزون حملات دقیق دوربرد، مهمات سرگردان، حسگرهای شبکهای و موشکهای ضدتانک پیشرفته، باعث شده که جنگ زرهی آینده نه تنها بر زره سنگین بلکه بر پیوستگی شبکهای، آگاهی محیطی، و درگیری از راه دور تأکید داشته باشد.
source
کلاس یوس