
اقتصاد۲۴- لِگوآن ۲ (LEGUAN ۲)، یک خودروی زرهی زنجیردار با قابلیت پل گذاری یا AVLB (خودروی زرهی پرباگر پل) است که توسط شرکت آلمانی کِیام دبلیو کراس-مافی- وگمن (KMW Krauss-Maffei-Wegmann) طراحی و ساخته شده است. این خودروی مهندسی بر اساس شاسی زنجیردار تانک اصلی میدان نبرد لئوپارد ۲ (MBT) و قابلیت سیستم پل گذاری لگوان ساخته شده است.
لِگوآن ۲ در واقع نسخه ارتقاء یافته پل زرهی بیبر (BIBER) است. بیبر که بر روی شاسی لئوپارد ۱ نصب شده، از دهه ۱۹۷۰ در خدمت ارتش آلمان بوده است. سیستم لگوان بر روی شاسی تانک اصلی نبرد لئوپارد ۲ نصب شده است. شرکت آلمانی کیام دبیلو سیستم پل تانک پایه لگوان را برای نیروهای مسلح نروژ، یونان، بلژیک، شیلی و ترکیه بر اساس لئوپارد ۱ توسعه داد. با این حال، سیستم لگوان را میتوان بر روی شاسی تانکهای نو یا دست دوم دیگر مانند لئوپارد ۲ در ارتش فنلاند، M۶۰/M۴۷ در ارتش اسپانیا، پی تی ۹۱ لهستان برای ارتش مالزی وام ۱ آبرامز، که در ارتش ایالات متحده با نام پل تهاجمی سنگین ولورین شناخته میشود نیز تطبیق داد.
سیستم پلگذاری لگوان همچنین میتواند توسط وسایل نقلیه چرخدار، مانند خودروی ۸ در۸ ساخت MAN یا خودروی ۱۰در۱۰ ساخت شرکت فنلاندی سیسو، حمل شود. سیستم پلگذاری لگوان از سال ۲۰۰۹ به صورت آزمایشی بر روی شاسی لئوپارد ۲ در ارتش آلمان مورد استفاده قرار گرفته است.

سیستم پل لگوان ۲
پل لگوان ۲ میتواند یک پل به طول ۲۶ متر یا دو پل به طول ۱۴ متر را تشکیل دهد. عرض موانعی که باید از آنها عبور کرد، به ترتیب میتواند تا ۲۴ یا ۱۲ متر باشد. سیستم نصب و بارگذاری خودکار میتواند یک پل را به صورت افقی تقریباً در ۵ دقیقه (پل ۱۴ متری) و ۶ دقیقه (پل ۲۶ متری) توسط یک نفر نصب کند. در طول این فرآیند، نیمرخ پایین خودرو حفظ میشود. بارگذاری پل با پل ۲۶ متری ۸ دقیقه و با پل ۱۴ متری تنها ۷ دقیقه طول میکشد.

طراحی و حفاظت خودروی پل گذار لگوان ۲
لگوان ۲ بر اساس بدنه و شاسی تانک اصلی میدان نبرد لئوپارد ۲ ساخته شده است و تمام اجزای اصلی و فرعی آن بدون تغییر باقی مانده است. برجک استاندارد حذف شده و دو پل ۱۴ متری در مرکز شاسی نصب شده است. لگوان لئوپارد ۲ دارای دو خدمه شامل راننده و فرمانده/اپراتور است.
بیشتر بخوانید: معرفی خودروی تعمیرات نظامی اطلس
موقعیت راننده مانند تانک اصلی میدان نبرد لئوپارد ۲ است، در حالی که جایگاه فرمانده در سمت چپ راننده قرار دارد و جایگزین محفظه مهمات جلوی بدنه شده است. لگوان لئوپارد ۲ همان سطح حفاظت تانک اصلی میدان نبرد لئوپارد ۲ را ارائه میدهد.

تحرک خودروی پل گذار لگوان ۲
لگوان ۲ از همان مجموعه قدرت و سیستم تعلیق تانک لئوپارد ۲ استفاده میکند. این خودرو با موتور MTU MB ۸۷۳ Ka-۵۰۱ چهار زمانه، ۱۲ سیلندر دیزلی، توربوشارژ اگزوز و خنکشونده با مایع، با قدرت ۱۴۹۶ اسب بخار در ۲۶۰۰ دور در دقیقه به همراه یک گیربکس Renk HSWL ۳۵۴ hydrokinetic planetary، چهار دنده جلو و دو دنده عقب، تجهیز شده است. سیستم تعلیق با میلههای پیچشی شامل هفت چرخ جادهای دوتایی با لاستیک است که چرخ هرزگرد در جلو، چرخدنده محرک در عقب و چهار غلتک پشتیبانی کننده مسیر در هر طرف آن قرار دارد. لگوان لئوپارد ۲ میتواند با حداکثر سرعت جادهای ۶۵ کیلومتر در ساعت و حداکثر برد ۴۰۰ کیلومتر حرکت کند.

تجهیزات جنگی لگوان ۲
لگوان ۲ با برخورداری از ابزار اندازهگیری فاصله، دستگاه تصویربرداری حرارتی و همچنین دوربین CCD قادر به ایجاد پل در روز و شب است. عملکرد سیستم توسط یک سرباز، حتی با دریچه بسته، توسط عناصر عملیاتی با طرحبندی واضح و رابط کاربری گرافیکی قابل اجرا است.

علاوه بر این، لگوان مجهز به یک سیستم اضطراری برای نصب و بارگیری پلها است. بنابراین، جدا از زره مخصوص ماموریت، این سیستم دارای یک سیستم خنککننده و دستگاهی برای بارگیری یک سیستم BMS مدرن نیز میباشد. پنلهای پوشش مرکزی، نردهها و دستگاهی برای اندازهگیری بار نیز به عنوان کیتهای مقاومسازی در دسترس هستند که قابلیت پلها را افزایش میدهند تا بتوان از آنها برای بازسازی مسیرهای تدارکاتی یا برای استفاده توسط وسایل نقلیه غیرنظامی استفاده کرد.
مشخصات فنی کلی لگوان ۲
- نوع: خودروی زرهی پلگذار
- کشور طراح: آلمان
- کشورهای استفاده کننده: دانمارک، آلمان، فنلاند، نروژ، سوئیس
- جنگ افزار: یک مسلسل ۷.۶۲ میلی متری
- تجهیزات رزمی: سیستم تصویربرداری حرارتی، پل ارتباطی ۱۴ یا ۲۶ متری،
- سیستم حفاظت هستهای، بیولوژیکی و شیمیایی (NBC)، دوربین CCD
- خدمه: ۲ نفر
- زره: محافظت در برابر شلیک سلاحهای سبک و ترکش گلولههای توپخانه
- وزن: ۶۲۰۰۰ کیلوگرم
- سرعت: سرعت جادهای ۶۵ کیلومتر بر ساعت
- برد: تا ۴۰۰ کیلومتر
- ابعاد| طول: ۱۴.۰۰ متر؛ عرض: ۴.۰ متر؛ ارتفاع: ۳.۹۵ متر
source