
شرکت OpenAI دستیار خرید جدید ChatGPT با نام Shopping research را معرفی کرده است. با پرسیدن هر سوال مرتبط با خرید در ChatGPT، این قابلیت فعال میشود که در حال حاضر برای تمامی کاربران طرحهای رایگان و پولی، هم در موبایل و هم در وب، بهصورت تقریباً نامحدود در طول فصل خرید تعطیلات در دسترس است.
قابلیتهای دستیار خرید ChatGPT
اکنون، اگر از ChatGPT بپرسید «بهترین تلویزیونها در نور شدید»، پاسخ این چتبات در انتها با دکمهای همراه خواهد بود که از شما میپرسد آیا میخواهید تحقیقات بیشتری انجام دهید یا خیر. اینجا همان جایی است که جنبه «خرید شخصی» وارد میشود. در پست وبلاگی اشاره شده «Shopping research ممکن است درباره جزئیات محصول مانند قیمت و موجودی آن اشتباه کند و ما توصیه میکنیم برای دقیقترین اطلاعات به سایت فروشنده مراجعه کنید.»

کاربران با انتخاب ترجیحات خود در یک سری پرسشها که میتوان آنها را بر اساس قیمت و ویژگیهای دلخواه فیلتر کرد،؛ مشابه منوهای کشویی در بیشتر وبسایتهای فروشگاهی انتخابهای خود را دقیقتر میکنند. محصولاتی که نمایش داده میشوند، قابل خرید از وبسایتهای فروشندگان هستند، اما OpenAI اعلام کرده است قصد دارد قابلیت Instant Checkout را ارائه کند که امکان خرید مستقیم در داخل ChatGPT با فروشندگان شرکتکننده را فراهم میکند.
OpenAI تنها شرکتی نیست که تلاش میکند کاربران را به خرید در محصولات خود تشویق کند. گوگل نیز اخیراً ویژگیهای خرید جدید مبتنی بر هوش مصنوعی را در حالت AI Mode خود ارائه کرده و عامل هوش مصنوعی در مرورگر Comet شرکت Perplexity نیز به نمایندگی از کاربر خرید انجام میدهد.
علاوه بر امکان مقایسه خرید، دستیار جدید میتواند به کاربران کمک کند تا تخفیفها را پیدا کنند، برای هدیه خرید نمایند و حتی محصولات مشابه را بیابند. برای مثال، میتوانید از یک لباس عکس بگیرید و از ChatGPT بخواهید محصولی مشابه با قیمت کمتر از 250 دلار برای شما پیدا کند. هنگام استفاده از این ابزار، ChatGPT پرسشهای توضیحی خواهد پرسید تا بتواند توصیههای خود را دقیقتر کند. برای کاربران ChatGPT Pulse، این ابزار حتی بهصورت پیشفرض فعال خواهد بود و کارتهایی ایجاد میکند که راهنمای خرید شخصیسازیشده بر اساس مکالمات گذشته ارائه میدهند.

طبق اعلام OpenAI، این قابلیت بر پایه نسخهای از GPT‑5 mini ساخته شده که برای وظایف خرید بهینهسازی شده و شامل توصیههای محصول از «منابع باکیفیت» در اینترنت است که «اطلاعات بهروز مانند قیمت، موجودی، نقد و بررسی، مشخصات فنی و تصاویر» را در بر میگیرد. این قابلیت همچنین میتواند مکالمات قبلی با ChatGPT و حافظه کاربر را در صورت فعال بودن در نظر بگیرد و دکمههایی برای نمایش محصولات مشابه برای موارد خاص دارد.
کاربران حرفهای محصولاتی را در قالب «راهنمای خریدار» مشاهده خواهند کرد که بر اساس چتهای گذشته آنها با نسخه Pulse تنظیم شده است. OpenAI گفته که «برای مثال، اگر درباره دوچرخههای برقی صحبت کردهاید، این این ابزار میتواند لوازم جانبی مفید برای شما پیشنهاد دهد.»
جای تعجبی نیست که OpenAI قابلیتهای خرید ChatGPT را گسترش میدهد. این شرکت پیشتر امکان خرید محصولات از Etsy را از طریق چتبات خود ارائه کرده است و رقبایی مانند گوگل نیز در ماههای اخیر بهطور فعال ویژگیهای خرید مبتنی بر هوش مصنوعی را اضافه کردهاند.
source
کلاس یوس