گزارشها از تلاش سامسونگ برای ورود جدی به بازار عینک هوشمند خبر میدهند، اما یک مزیت کلیدی متا میتواند رقابت را برای سامسونگ دشوار کند.

به گزارش تکراتو و به نقل از sammobile، سامسونگ مدتهاست نشان داده قصد دارد وارد حوزه واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی شود. این شرکت پیش از این هدست گلکسی ایکس آر را معرفی کرده که فعلاً فقط در برخی بازارها عرضه شده است.
همچنین گزارشهای مختلفی منتشر شده که میگویند سامسونگ در حال کار روی چند مدل عینک هوشمند است و یکی از آنها احتمالاً در اوایل سال آینده معرفی میشود. گفته میشود این محصول با شماره مدل SM-O200P در دست توسعه قرار دارد.
متا رسماً دکمههای لایک و کامنت فیسبوک را از وبسایتها حذف میکند
اطلاعاتی که تاکنون درباره این عینکها منتشر شده، نشان میدهد طراحی و عملکرد آنها شباهت زیادی به عینکهای ریبن تولید شده توسط شرکت متا دارد.
مدل سامسونگ نیز دوربین دارد، از وایفای و بلوتوث پشتیبانی میکند و به نظر میرسد بسیاری از قابلیتهای عینک متا را ارائه میدهد.
مقایسه کامل ری بن متا و عینک هوشمند شیائومی
این قابلیتها شامل امکان برقراری تماس، پخش موسیقی، ثبت عکس و ویدئو و تعامل با یک دستیار هوش مصنوعی است. در عینکهای متا، هوش مصنوعی با نام Meta AI فعالیت میکند و انتظار میرود سامسونگ وظایف مشابه را به هوش مصنوعی Gemini گوگل بسپارد.
عینکهای متا از قیمت 379 دلار شروع میشوند و احتمالاً سامسونگ نیز محصول خود را در همین محدوده قیمت عرضه کند.
متا در مواجهه با بحران محصولات هوش مصنوعی قرار دارد
در ظاهر، این دو محصول رقیب مستقیم یکدیگر خواهند بود. بنابراین تصمیم خریداران به این بستگی دارد که کدام گزینه مزایای بیشتری ارائه میدهد؛ و در همین نقطه است که متا یک برتری بسیار مهم نسبت به سامسونگ دارد.
ابتدا باید دید چرا کاربران برای خرید عینک هوشمند اقدام میکنند. امکان ثبت سریع و آسان ویدئوهای زاویه دید اول شخص یک دلیل اصلی است. کاربران میتوانند بدون نیاز به سریع پیدا کردن گوشی، با یک لمس یا دستور صوتی، لحظهای کوتاه را ثبت کنند.
متا تبلیغات هدفمند مبتنی بر چتهای هوش مصنوعی را اجباری میکند
سایر قابلیتها مثل مسیریابی مبتنی بر هوش مصنوعی یا پخش موسیقی کاربردی هستند، اما به اندازه ثبت لحظهها نقش تعیینکننده در تصمیم خرید ندارند.
برتری بزرگ متا، مجموعه گسترده اپلیکیشنهای این شرکت است. متا مالک اینستاگرام است؛ یکی از بزرگترین پلتفرمهای محتوای تصویری جهان.
روباتهای انساننما، سرمایهگذاری بزرگ بعدی متا خواهند بود
کاربران میتوانند محتوای ثبتشده با عینکهای متا را به صورت مستقیم در استوری اینستاگرام منتشر کنند. حتی امکان پخش زنده در فیسبوک یا اینستاگرام از طریق خود عینکها نیز وجود دارد.
این شرکت همچنین مالک واتساپ است؛ محبوبترین پیامرسان چندپلتفرمی جهان. کاربران میتوانند از طریق عینکها تماس صوتی واتساپ برقرار کنند یا تصویر دوربین عینک را در تماس ویدیویی به اشتراک بگذارند تا طرف مقابل دقیقاً همان چیزی را ببیند که آنها میبینند.
همین مزیت باعث شده متا بتواند بهسرعت کاربردهای واقعی و جذاب عینکهای خود را برای کاربران مشخص کند. اگر کاربر هیچکدام از ویژگیهای دیگر را نپسندد، دستکم امکان انتشار مستقیم محتوا در اینستاگرام، راهاندازی پخش زنده یا استفاده از عینک به عنوان دوربین اول شخص در تماس تصویری میتواند او را ترغیب کند.
عینک هوشمند سامسونگ برای موفقیت باید از محصول جدید متا پیشی بگیرد
متا به دلیل مالکیت کامل روی تمام بخشهای این زنجیره، میتواند بالاترین سطح بهینهسازی را برای این ویژگیها ارائه دهد. مشابه کاری که اپل با یکپارچگی سختافزار و نرمافزار انجام میدهد. سامسونگ چنین مزیتی ندارد و نمیتواند همان میزان کنترل را اعمال کند.
این مسئله برای سامسونگ قابل چشمپوشی نیست. دقیقاً همان مشکلی است که هنگام تلاش برای ترغیب کاربران اپل به مهاجرت با آن روبهرو میشود.
کاربران اپل در اکوسیستم خود تجربهای دارند که حتی اگر سختافزار سامسونگ بهتر باشد، باز هم ترجیح میدهند در همان محیط بمانند.
سامسونگ احتمالاً همکاریهایی با اپلیکیشنهای مختلف انجام خواهد داد تا قابلیتهای مشابه ارائه کند. اما هنوز مشخص نیست که آیا متا اجازه میدهد کاربران عینکهای سامسونگ بتوانند مستقیماً در اینستاگرام پست بگذارند یا از طریق آنها پخش زنده انجام دهند یا نه. شاید همکاری با تیکتاک برای سامسونگ نتیجه بهتری داشته باشد.
سامسونگ پیامرسان اختصاصی ندارد، اما شرکتهای زیادی ممکن است مایل باشند برخی قابلیتهای ویژه را برای کاربران عینکهای سامسونگ ارائه کنند.
با این حال اینکه این همکاریها بتوانند تجربهای مشابه یا بهتر از عینکهای متا ایجاد کنند، موضوعی است که فقط گذر زمان مشخص خواهد کرد.
source
کلاس یوس