۱۵خودروی برتر

اقتصاد۲۴- مجله معتبر تاپ گیر فهرست برندگان جوایز سالانه خود برای سال ۲۰۲۶ را منتشر کرده است. این رویداد سالانه، بهترین و تأثیرگذارترین ماشین‌های عرضه شده در دوازده ماه گذشته را در دسته‌بندی‌های مختلف معرفی می‌کند و انتخاب‌های آن همواره بازتابی از روند‌های کلیدی در صنعت خودروسازی جهان است. در ادامه، نگاهی دقیق‌تر به قهرمانان هر بخش و دلایل انتخاب آنها از زبان داوران تاپ گیر خواهیم داشت.

خودروی لوکس سال: رولزرویس فانتوم

۱۵ خودروی برتر سال

در بخش خودرو‌های لوکس، رولزرویس فانتوم با کنار زدن رقیب سرسخت آمریکایی خود، کادیلاک سلستیک، عنوان خودروی لوکس سال را از آن خود کرد. کارشناسان تاپ گیر با تحسین محصول کادیلاک، آن را یک نشانهٔ برجسته در صنعت خودروی برقی آمریکا دانستند، اما درنهایت، تاج پادشاهی را بر سر فانتوم گذاشتند:

کادیلاک خود را استاندارد جهان می‌نامید، اما اگر به چیزی کمتر از بهترین اتومبیل روی زمین رضایت نمی‌دهید، کادیلاکِ خودرو‌های لوکس همچنان رولزرویس است.

سدان سال: مرسدس CLA

۱۵ خودروی برتر سال

مرسدس CLA با ترکیبی از راحتی، کیفیت سواری و طراحی داخلی چشم‌نواز، توانست عنوان بهترین سدان سال را از آن خود کند. داوران در توصیف این خودرو گفته‌اند:

سواری آن نرم، آرام و به‌خوبی کنترل‌شده است. صندلی‌ها فوق‌العاده‌اند و رابط کاربری کابین، هم از نظر عملکرد و هم از نظر زیبایی، رضایت‌بخش است. CLA به‌عنوان خودرویی برای همراهی شما در زندگی، کاملاً بی‌نظیر است.

طراحی سال: داچیا هیپستر

۱۵ خودروی برتر سال

در دنیایی پر از طراحی‌های پیچیده، داچیا با یک رویکرد ساده‌گرایانه و جسورانه، جایزه طراحی سال را برای مدل هیپستر به خانه برد. این خودروی جعبه‌ای‌شکل، کاربردی بودن را در اولویت قرار داده است.

کراس‌اوور سال: رنو ۴،

۱۵ خودروی برتر سال

رنو ۴ با شکستن کلیشه‌های رایج درباره خودرو‌های برقی، به‌عنوان بهترین کراس‌اوور سال انتخاب شد. این خودرو نشان می‌دهد که یک خودروی برقی هم می‌تواند جذاب و هیجان‌انگیز باشد:

خودرو‌های برقی به کسل‌کننده بودن شهرت پیدا کرده‌اند، بنابراین رنو با این کار لطف بزرگی به خودش و دیگران می‌کند.

استیشن سال: آئودی A ۶ آوانت

۱۵ خودروی برتر سال

آئودی یک‌بار دیگر ثابت کرد که استیشن‌ها می‌توانند جذاب‌تر از شاسی‌بلند‌ها باشند. مدل A۶ آوانت با قابلیت‌های کم‌نظیر خود، این عنوان را به دست آورد:

استیشن‌ها از شاسی‌بلند‌ها جذاب‌ترند. این یک واقعیت است و هیچ استیشنی این موضوع را واضح‌تر از آئودی A۶ آوانت نشان نمی‌دهد؛ تواناترین استیشنی که در ۱۲ ماه گذشته عرضه شده است.

آفرودر سال: لندروور دیفندر اوکتا

۱۵ خودروی برتر سال

انتخاب بهترین آفرودر امسال بسیار ساده بود. دیفندر اوکتا با قدرت بی‌حدوحصر و شخصیت سرکش خود، رقیبی در میدان باقی نگذاشت:

چرا لندروور دیفندر اوکتا آفرودر سال ماست؟ خب، این یک دیفندر با موتور V۸ و قدرت ۶۳۵ اسب بخار است که عاشق پرواز در آسمان است.

سوپراسپرت سال: فراری ۲۹۶ اسپشاله

۱۵ خودروی برتر سال

تاج پادشاهی سوپراسپرت‌ها بر سر فراری ۲۹۶ اسپشاله قرار گرفت. این خودرو تعریفی جدید از هیجان و مهندسی پیشرفته ارائه می‌دهد:

۲۹۶ اسپشاله بار دیگر استاندارد‌ها را در تمام معیار‌های کلیدی و حتی در مواردی که الگوریتمی نیستند، بالا می‌برد. ترکیبی والا از دنیای آنالوگ و دیجیتال.

خودروی خانوادگی سال: کیا EV ۵،

۱۵ خودروی برتر سال

در بخش خودرو‌های خانوادگی، ون برقی کیا EV۵ به دلیل تجربهٔ رانندگی لذت‌بخش و حس خوبی که به سرنشینان منتقل می‌کند، برنده شد. تاپ گیر سواری آن را بسیار راحت و سطح بالا توصیف کرده و موقعیت رانندگی را بیشتر شبیه به هدایت یک کشتی تا راندن یک خودرو دانسته است.

سوپر مینی سال: هیوندای اینستر

۱۵ خودروی برتر سال

هیوندای اینستر یک خودروی برقی کوچک، اما هوشمند و پر از شخصیت است. داوران از طراحی خاص، فضای داخلی کارآمد با صندلی‌های کاملاً تاشو و حس پختگی این خودروی کوچک شگفت‌زده شده‌اند و آن را یک خودروی کوچک بالغ نامیده‌اند.

هایپرکار سال: فراری F ۸۰،

۱۵ خودروی برتر سال

در رقابتی که نفس‌ها را در سینه حبس می‌کند، فراری F۸۰ به‌عنوان هایپرکار سال انتخاب شد. تاپ گیر این خودرو را چیزی فراتر از یک نام جذاب و بدنه‌ای از فیبر کربن توصیف می‌کند و معتقد است این هیولای بیش از ۳ میلیون پوندی، انتظارات را در هم می‌شکند. داوران در وصف آن گفته‌اند:

این اوج مهندسی هایپرکار است که با اشتیاق خالص درهم‌آمیخته است. اولین باری که یک F۸۰ را در جاده ببینید، ایمان خواهید آورد.

خودروی پرفورمنس سال: کیمرا EVO ۳۷،

۱۵ خودروی برتر سال

عنوان جذاب خودروی پرفورمنس سال به کیمرا EVO۳۷ رسید؛ یک بازسازی مدرن و هنرمندانه از لانچیا ۰۳۷ افسانه‌ای. این خودرو به خاطر وزن سبک و حملهٔ اعتیادآورش به حواس راننده تحسین شد. تاپ گیر با کنایه‌ای به گذشتهٔ لانچیا اضافه می‌کند:

و حتی یک‌بار هم خراب نشد، چون وقتی نوبت به لانچیا‌های مدرن می‌رسد، آنها دیگر مثل گذشته ساخته نمی‌شوند.

صدای سال: فورد موستانگ GTD

۱۵ خودروی برتر سال

در دورانی که سکوت خودرو‌های برقی فراگیر شده، فورد با موستانگ GTD فریادی از جنس بنزین و آتش سر داده است. این فقط یک صدای بلند نیست، بلکه به تعبیر تاپ گیر:

امواج صوتی فیزیکی و خشنی است که می‌توانید آنها را با تمام وجود حس کرد. غرش یک V۸ که شاید در آمریکا عادی باشد، اما برای بقیه جهان، یک دهن‌کجی باشکوه به تمام خودرو‌های برقی بی‌صدا است.

سوپرشاسی‌بلند سال: آستون‌مارتین DBX S

۱۵ خودروی برتر سال

در بخش شاسی‌بلندها، این آستون‌مارتین DBX S بود که توانست نظر داوران را جلب کند. این مدل که نسخه‌ای دقیق‌تر و متمرکزتر از DBX۷۰۷ به شمار می‌رود، ترکیبی بی‌نظیر از خشونت و دقت را ارائه می‌دهد. تاپ گیر در توصیف این شاسی‌بلند قدرتمند می‌نویسد:

این خودرو وحشی، پرسروصدا و خشن است، اما درعین‌حال به‌اندازه کافی دقیق، فوق‌العاده سریع و کاملاً کاربردی است.

خودروساز سال: رنو

۱۵ خودروی برتر سال

در سایر بخش‌های این جوایز، گروه رنو عنوان خودروساز سال را به دست آورد. تاپ گیر استراتژی بازآفرینی هوشمندانهٔ گذشته این شرکت فرانسوی را ستایش کرده و آن را حمله‌ای باشکوه به جهان خاکستری و بی‌روح امروز توصیف می‌کند.

خودروی سال: ب‌ام‌و iX ۳،

۱۵ خودروی برتر سال

و سرانجام عنوان کلی خودروی سال هم به نسل جدید ب‌ام‌و iX۳ رسید. انتخاب، نه‌تنها یک پیروزی برای یک مدل خاص، بلکه مُهری تأییدی بر مسیر جدید و انقلابی ب‌ام‌و در دنیای خودرو‌های برقی است. انتخاب iX۳ به‌عنوان خودروی سال ازآن‌جهت اهمیت دارد که این مدل، اولین محصول از پلتفرم جدیدی نئو کلاس است؛ معماری پیشرفته‌ای که قرار است سنگ بنای تمام خودرو‌های برقی آیندهٔ ب‌ام‌و، مینی و حتی رولزرویس باشد.

کارشناسان تاپ گیر معتقدند ب‌ام‌و پس از سال‌ها آزمون‌وخطا، سرانجام در طراحی به یک ثبات و بلوغ چشم‌نواز رسیده است. داوران این رویداد، iX۳ را نه یک کراس‌اوور برقی سنگین و بی‌روح، بلکه خودرویی توصیف می‌کنند که اصالت رانندگی یک ب‌ام‌و واقعی را حفظ کرده است.

در بخشی از گزارش تاپ گیر آمده است:

کابین آن آرامش‌بخش است. رانندگی‌اش دقیقاً همان حسی را دارد که از یک ب‌ام‌و انتظار می‌رود؛ نه شبیه یک کراس‌اوور برقی حجیم یا یک زامبی دیجیتالی بی‌روح. ب‌ام‌و همیشه در اوج برتری خودرو‌های لوکس بوده و iX۳ بااقتدار این جایگاه را تثبیت و بزرگ‌ترین جایزه را از آن خود می‌کند.

منبع: پدال

source

توسط petese.ir