یک ربات کنترل ترافیک مبتنی بر هوش مصنوعی فعالیت خود را در خیابانهای شهر هانگژو، مرکز فناوری چین، آغاز کرده و فصل تازهای از خودکارسازی شهری را رقم زده است. این ربات که Hangxing No. 1 نام دارد و قد آن ۱.۸ متر است، اکنون در تقاطع پرتردد خیابان Binsheng و خیابان Changhe در منطقه Binjiang مستقر شده و براساس گزارش رسانههای چینی، وظایفی همچون هدایت ترافیک، شناسایی تخلفات و ارائه هشدارهای صوتی مؤدبانه را انجام میدهد.
در شهری با نزدیک به ۱۲ میلیون نفر جمعیت، که بسیاری از آنان با موتور یا خودرو تردد میکنند، روانسازی ترافیک همواره چالشی جدی بوده است. ظاهر متفاوت و نقش نوآورانه این ربات به سرعت توجه و بحث در میان مردم محلی را برانگیخته است.
در ماه نوامبر، شرکت UBTech Robotics قراردادی با چین امضا کرد تا رباتهای انساننمای واکر S2 را در امتداد مرز ویتنام مستقر کند و به این ترتیب دامنه برنامههای رباتیک عمومی کشور را گسترش دهد.
نگهبان هوشمند چهارراه
شهر هانگژو آزمایش یک ربات ترافیکی متکی بر هوش مصنوعی را آغاز کرده که حضوری آیندهنگرانه به خیابانهای شلوغ منطقه Binjiang داده است. ربات Hangxing No. 1 که توسط واحد تاکتیکی پلیس راهنمایی و رانندگی هانگژو توسعه یافته، از اول دسامبر در تقاطع خیابان Binsheng وارد دوره استقرار آزمایشی شده است.
این ربات ۱.۸ متری با دوربینها، حسگرها و سامانه اشارهمحور طراحی شده و وظیفه دارد در زمان اوج تردد خودروها، موتورسیکلتها و عابران پیاده، از مأموران انسانی پشتیبانی کند. حرکات آن، شامل فرمان توقف، حرکت مستقیم یا انتظار، براساس حرکات استاندارد افسرهای پلیس الگوبرداری شده تا امکان صدور فرمانهای هماهنگ فراهم گردد. این ربات همچنین قادر است سوت دیجیتالی به صدا درآورده و دستورهای خود را با چراغهای راهنمایی موجود همگام کند.
براساس گزارش NotebookCheck، این ربات تنها علامتدهنده نیست؛ بلکه تخلفات را نیز به صورت برخط پایش میکند. سامانه آن توانایی تشخیص تخلفاتی مانند عدم استفاده از کلاه ایمنی، عبور خودروها از خط توقف و حرکت غیرمجاز عابران پیاده را دارد. هنگام مشاهده تخلف، پیام صوتی از پیش ضبطشده و آرامی پخش میشود تا رفتار نادرست بدون تنش اصلاح شود.
نیروی محرکه این ربات یک سامانه باتری قابل تعویض است که حدود ۶ تا ۸ ساعت کارکرد دارد و به آن امکان میدهد ساعات اوج تردد را پوشش دهد و سپس به صورت خودکار به ایستگاه شارژ بازگردد.
آینده کنترل ترافیک
ربات Hangxing No. 1 زیر نظر یک سامانه نرمافزاری یکپارچه عمل میکند که به طور مداوم در حال پایش محیط اطراف خود است. دوربینهای آن تصاویر زنده را به یک مدل هوش مصنوعی ارسال میکنند که میتواند مواردی مانند تجاوز خودرو از خط توقف، عبور عابران هنگام چراغ قرمز یا ورود دوچرخهسواران به مناطق ناامن را تشخیص دهد.
در صورت ثبت تخلف، اطلاعات به پایگاه داده پلیس ارسال میشود. در مراحل اولیه استقرار، یک افسر انسانی نزدیک ربات حضور دارد و تنها زمانی مداخله میکند که هشدارهای صوتی ربات نتیجهبخش نباشد.
براساس گفته ژانگ وانژه، از کارکنان یگان پلیس ترافیک، توان تصمیمگیری این ربات با گذشت زمان بهبود مییابد. مهندسان فیلمهای ساعتهای شلوغی را بازبینی میکنند تا دقت تشخیص را افزایش داده و خطاهای احتمالی را کاهش دهند. این خطاها در آزمایشهای ماه اکتبر مشاهده شد، زمانی که سایهها و وزش باد گاه سامانه را دچار اشتباه میکرد.
یکپارچهسازی ربات با پلتفرم «مغز شهری هانگژو» توانایی واکنش پیشبینیمحور را ایجاد میکند. برای نمونه، در صورت بروز نقص در چراغهای راهنمایی رانندگی، ربات میتواند هشدار ارسال کند یا الگوی رفتاری خود را تغییر دهد. به گفته توسعهدهندگان، تقریباً همه اجزا، از بدنه مقاوم در برابر شرایط جوی گرفته تا سامانه حرکتی و سامانه صوتی چندزبانه، بهطور ویژه برای ایفای نقش این ربات در خیابانها طراحی شدهاند.
مسئولان اعلام کردهاند که ربات با تکیه بر دادههای لحظهای که از تقاطع جمعآوری میکند، تواناییهای خود را ارتقا خواهد داد. احتمال دارد بهروزرسانیهای آینده امکان ادغام مدلهای زبانی بزرگ را فراهم کند تا این ربات در آینده بتواند به پرسشها پاسخ دهد، راهنمایی مسیر ارائه کند یا در آموزش ایمنی عمومی مشارکت داشته باشد.
source
کلاس یوس