بهنظر میرسد یک سنت تازه و نگرانکننده برای تعطیلات کریسمس شکل گرفته که در آن شرکتهای بزرگ میخواهند جشنهای پایان سال را با انتشار یک تبلیغ آزاردهنده و هولناک نمایش دهند؛ تبلیغهایی که با تازهترین ابزارهای هوش مصنوعی ساخته میشوند. این بار، نوبت به مکدونالد رسیده است.
مضمون تبلیغ کریسمسی مکدونالد این است که دوران تعطیلات تا چه اندازه میتواند ناخوشایند باشد. و شما احتمالاً متوجه منظور مکدونالد شدهاید. با اینحال، تماشای ویدیو واقعاً دشوار است، زیرا همه چیز کاملاً نامعمول و ناهنجار به نظر میرسد.
بر اساس گزارش Adforum، این آگهی تبلیغاتی به سفارش شرکت TBWANEBOKO در هلند و احتمالاً برای بازار این کشور ساخته شده است. با اینحال، کانال یوتیوبی که ابتدا این ویدیو را منتشر کرده بود، آن را خصوصی کرده است.
بهگفته وبسایت ۸۰ Level، استودیویی که برای TBWANEBOKO این کار را تولید کرده، The Sweetshop نام دارد. این استودیو بیانیهای گیجکننده منتشر کرده که نشان میدهد خود سازندگان نیز دلیل واکنش منفی گسترده مردم را درنمییابند.
آهنگ به کار رفته در این تبلیغ، نسخه تقلیدی از ترانهی مشهور تعطیلات، It’s The Most Wonderful Time of the Year، است و گویی با این فرمان ساخته شده که «نسبت به کریسمس عبوس باش». این کار نهتنها یک ترانهی خندهآور شیرین تولید نکرده، بلکه قطعهای ناسازگار، گسسته و ناهماهنگ پدید آورده که از ملودی و وزن اصلی جدا میشود و در مسیرهای شعری بینتیجه سرگردان میماند.
تقریباً هیچیک از موقعیتهای نشان داده شده در ویدیو احساس آشنایی ایجاد نمیکنند. شاید بخشی از این مسئله بهدلیل تولید تصاویر با هوش مصنوعی است، اما بیشتر به این دلیل است که موقعیتها اصلاً قابلدرک و همذاتپندار نیستند. در چنین مونتاژی، باید هر کلیپ نماینده یکی از گلایههای رایج تعطیلات باشد. چه کسی تا بهحال در بادهای بسیار شدید با شادی آواز جشن خوانده است؟ چه کسی در بلک فرایدی بر سر یک خرس عروسکی با مشتری دیگر جنگیده است؟ چه کسی میتواند خود را جای مردی بگذارد که با یک چرخدستی روی شیب یخزده بالا میرود، درحالیکه یک درخت کریسمس ۳.۶ متری از آن بیرون زده است؟ حتی اگر هلندی باشید، تصور نمیکنم این صحنه معنا داشته باشد.
در ثانیه ۰:۲۰، مهمانان کریسمس که سفره آنها در حال سوختن است، بهنظر میرسد از وضعیت لذت میبرند و حتی از خاموش کردن آتش با کپسول اطفا ناراضیاند. در ثانیه ۰:۳۰، گربهای که روی درخت میپرد، درخت را پایین نمیکشد؛ بلکه چنین پیداست که درخت مانند میله یک دروازه پارکینگ روی لولا به پایین میچرخد. هوش مصنوعی حتی نمیداند زوجی که در ثانیه ۰:۳۶ نشان داده میشوند، در فضای گرم و دنج یک مکدونالد هستند یا زیر باران سرد و سهمگین.
مهمتر از همه، این پیام برای سال ۲۰۲۵ کاملاً بیمورد است. در واقع، ترانه It’s The Most Wonderful Time of the Year حدود ۲۹ سال پیش در یک تبلیغ بازگشایی مدارس برای شرکت Staples استفاده شده بود. آن تبلیغ درباره پدری بود که از فرزاندانش متنفر است و هرچند کمی بیرحمانه به نظر میرسید، اما دستکم انسانهای واقعی در آن حضور داشتند. وقتی یک بازیگر احساس را منتقل میکند، تماشاگر ناگزیر واکنشی احساسی نشان میدهد. متاسفانه هوش مصنوعی قادر به این کار نیست و هرگز نخواهد بود.
source
کلاس یوس