رانندگی با خودروهای کلاسیک امروزه با چالشهای خودرو کلاسیک بسیاری همراه است که تجربه لذتبخش آنها را به یک آزمون صبر تبدیل کرده است. این خودروها دیگر برای استفاده روزمره مناسب نیستند.
با وجود جذابیتهای نوستالژیک و حس رانندگی متمایز، نگهداری و استفاده از مشکلات خودروهای قدیمی در دنیای مدرن دشوارتر از گذشته شده است. معایب خودرو کلاسیک شامل نبود قطعات یدکی، ایمنی پایین و هزینههای بالا است.
نبود قطعات یدکی و دشواری تعمیرات
یکی از بزرگترین چالشها، یافتن قطعات یدکی برای خودروهای کلاسیک، بهویژه مدلهای قدیمیتر یا کمتر رایج است. برای مثال، تعویض پمپ بنزین یک بیامو 325i مدل ۱۹۹۵ میتواند بین ۶۲۱ تا ۱۱۹۰ دلار هزینه داشته باشد. یافتن پنلهای بدنه نیز دشوار و گرانقیمت است و با گذشت زمان، لاستیکها، پلاستیکها و فلزات فرسوده میشوند.

چالشهای خودرو کلاسیک در ترافیک شهری
خودروهای کلاسیک برای دنیایی آرامتر طراحی شدهاند و با ترافیک متراکم امروزی سازگار نیستند. موتورهای کاربراتوری در شرایط توقف و حرکت دچار مشکل شده و سیستم خنککننده نیز در ترافیک طولانی بهراحتی با مشکلاتی مانند داغ شدن بیش از حد مواجه میشود. واکنش کند پدال گاز و فرمان پذیری کمتر، سبقت گرفتن یا تغییر لاین را دشوار میکند.

فقدان ایمنی مدرن و سیستمهای کمکی
اکثر خودروهای کلاسیک فاقد فناوریهای ایمنی مدرن مانند کنترل کشش، ترمز ABS، ایربگ و هشدار نقطه کور هستند. حتی خودروهای پرفورمنس مانند شورولت کوروت C4 مدل ۱۹۸۸ نیز ایمنی بسیار ابتدایی دارند، با مناطق خردشونده کم و محافظت جانبی ضعیف.
این وضعیت رانندگی با خودروهای قدیمی را در مقایسه با استانداردهای امروزی، خطرناکتر میسازد و نیازمند احتیاط بیشتری است.
مصرف سوخت بالا و هزینههای گزاف
خودروهای کلاسیک در دورانی طراحی شدهاند که قیمت سوخت پایین بود و مصرف بهینه اولویت نداشت. به همین دلیل، اغلب بازده سوخت بسیار پایینی دارند؛ حتی یک فورد برانکو مدل ۱۹۹۴ حدود ۱۲ تا ۱۴ مایل بر گالن (حدود ۲۰-۱۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) مصرف میکند و مدلهای قدرتمندتر مثل شورولت شول SS 396 مدل ۱۹۷۰ تا ۱۰ مایل بر گالن (۲۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر) میرسند. نیاز به سوخت سوپر و مکملهای اکتان نیز هزینهها را افزایش میدهد.

حساسیت به آبوهوا و استارت سرد
خودروهای کلاسیک در برابر تغییرات آبوهوایی بسیار حساس هستند. موتورهای کاربراتوری در صبحهای سرد نیاز به روشهای خاص برای روشن شدن دارند و رطوبت میتواند باعث اختلال در سیستم اشتعال شود.
سیستمهای تهویه مطبوع و گرمایش قدیمی نیز اغلب ناکارآمد هستند یا به تعمیرات پرهزینه نیاز دارند، که رانندگی در فصول گرم یا سرد را به تجربهای ناخوشایند تبدیل میکند.

صداهای غیرعادی؛ نشانههای همیشگی
در خودروهای کلاسیک، شنیدن صداهای غیرعادی یک پدیده رایج است. این صداها میتوانند از یک بوش فرسوده گرفته تا یک قطعه شل شده در داشبورد یا حتی نشانهای از خرابی قریبالوقوع در قطعات مهم باشند.
عایقبندی ضعیف و فرسودگی قطعات مکانیکی باعث میشود راننده همواره به صداهای جدید و غیرمعمول گوش فرا دهد و سطح آرامش کمتری داشته باشد. بسیاری از صاحبان، ابزار اضطراری را در خودرو نگه میدارند.

بیمه پرهزینه و محدودیتهای رانندگی
بیمه کردن خودروهای کلاسیک، بهویژه مدلهای گرانقیمت یا کلکسیونی مانند آکورا NSX مدل ۱۹۹۱، بسیار پیچیده و پرهزینه است که میتواند تا ۳۶۰۰ دلار در سال هزینه داشته باشد.
بیمههای کلکسیونی اغلب دارای محدودیتهایی مانند سقف مسافت پیمایش، ضرورت نگهداری در گاراژ و ممنوعیت استفاده روزمره هستند. ارزش بالای خودرو نیز نرخ بیمه بدنه و تصادف را افزایش میدهد.

بیتوجهی رانندگان مدرن به سرعت کلاسیکها
یکی از آزادهندهترین بخشها، عدم درک رانندگان امروزی از محدودیتهای خودروهای کلاسیک است. آنها انتظار شتاب و ترمزگیری مشابه یک شاسیبلند مدرن را دارند.
خودروهای قدیمی با ترمزهای درام و آیرودینامیک ابتدایی، نمیتوانند بهسرعت واکنش نشان دهند. همچنین، چراغهای قدیمی دید را کاهش داده و فضای پارک مناسب برای جلوگیری از آسیبدیدگی پیدا کردن را دشوار میسازند.
source
