در گیشه این هفته، انیمیشن Zootopia 2 موفق شد تا هم به رتبه اول باکس آفیس بازگردد و هم از مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی عبور کند. با این حال این هفته دیزنی متحمل یک شکست بزرگ هم در قالب Ella McCay شد.

دیزنی این روزها هم‌زمان طعم اوج و افت گیشه را می‌چشد. از یک سو، دنباله انیمیشنی این استودیو یعنی Zootopia 2 در سومین آخرهفته اکرانش در آمریکای شمالی دوباره به صدر جدول بازگشت و هم‌زمان از مرز یک میلیارد دلار فروش جهانی عبور کرد. از سوی دیگر، درام‌کمدی سیاسی Ella McCay با فروش ۲.۱ میلیون دلار در نخستین اکران داخلی خود، به شکلی سنگین زمین خورد و یکی از ضعیف‌ترین افتتاحیه‌های دیزنی در سال‌های اخیر را رقم زد.

البته برای رعایت انصاف باید گفت Ella McCay با بودجه تولید ۳۵ میلیون دلاری ساخته شده؛ رقمی که به‌مراتب کمتر از هزینه‌هایی است که دیزنی معمولا صرف اکران‌های سینمایی خود می‌کند. اغلب فیلم‌های این استودیو، از آثار فرنچایزی مارول و Avatar گرفته تا موفقیت‌های خانوادگی مانند Inside Out 2 و Lilo & Stitch، معمولا بودجه‌هایی بالاتر از ۲۰۰ میلیون دلار دارند. با این حال، هرچند Ella McCay شانسی برای سوددهی ندارد، این شکست PG-13 احتمالا به اخراج مدیران هم منجر نخواهد شد.

فیلم Ella McCay

Ella McCay که نویسندگی و کارگردانی آن را جیمز ال بروکس، هم‌خالق The Simpsons و فیلمساز As Good As It Gets بر عهده داشته، حتی پایین‌تر از پیش‌بینی‌های ضعیف چهار میلیون دلاری اکران شد. دلیل این ناکامی چندان هم رازآلود نیست. Ella McCay نمونه‌ای از فیلم‌های میان‌بودجه است که استودیوها عملا دیگر سراغشان نمی‌روند، چون تماشاگران برای دیدن آن‌ها به سینما نمی‌آیند. این فیلم که یک درام کمدی درباره یک سیاستمدار جوان با بازی اما مکی است که به‌طور غیرمنتظره‌ای فرماندار ایالت خود می‌شود، هم از سوی منتقدان با میانگین ۲۴ درصد در Rotten Tomatoes و هم از سوی تماشاگران با نمره B- در نظرسنجی‌های CinemaScore به‌شدت رد شد. Ella McCay ادامه‌دهنده کارنامه ضعیف بروکس در گیشه است؛ پس از Spanglish در سال ۲۰۰۴ با ۵۵ میلیون دلار فروش در برابر بودجه ۸۰ میلیون دلاری و How Do You Know? در سال ۲۰۱۰ با ۴۸ میلیون دلار فروش در برابر بودجه ۱۲۰ میلیون دلاری. با این حال، این برنده اسکار ممکن است با همکاری دوباره با دیزنی و 20th Century و اکران The Simpsons Movie در سال ۲۰۲۷، به این دوره خشک پایان دهد.

دیوید ای گراس، تحلیلگر Franchise Entertainment Research، می‌گوید جیمز ال بروکس در دهه‌های ۸۰ و ۹۰ میلادی با مجموعه‌ای از درام‌کمدی‌های تحسین‌شده، روایت شخصیت‌محور را تعریف کرد. به گفته او، امروز نمونه چنین محتواهایی را می‌توان در تلویزیون و حتی شبکه‌های اجتماعی یافت؛ جایی که از حس اصالت سود می‌برند.

Zootopia 2 پس از آنکه جایگاه نخست را موقتا به دنباله ترسناک Five Nights at Freddy’s 2 از یونیورسال و بلوم‌هاوس واگذار کرده بود، در سومین آخرهفته با فروش ۲۶.۳ میلیون دلار دوباره به رتبه اول بازگشت؛ رقمی که نسبت به آخرهفته قبل ۳۹ درصد کاهش نشان می‌دهد. این ماجراجویی خانوادگی تاکنون ۲۵۹ میلیون دلار در بازار داخلی و ۱.۱۳ میلیارد دلار در سراسر جهان فروخته و به دومین فیلم هالیوودی سال تبدیل شده که از مرز یک میلیارد دلار عبور می‌کند.

افت سنگین Five Night at Freddy’s 2

Five Nights at Freddy’s 2

Five Nights at Freddy’s 2 با فروش ۱۹.۵ میلیون دلار به رتبه دوم سقوط کرد؛ افتی سنگین معادل ۷۰ درصد نسبت به افتتاحیه ۶۴ میلیون دلاری. این کاهش تند است، اما نه به بدی قسمت اول Five Nights at Freddy’s که در دومین آخرهفته خود، هم‌زمان با پخش آنلاین، ۷۶.۲ درصد سقوط را تجربه کرد. با این حال، Five Nights at Freddy’s 2 با بودجه تنها ۳۶ میلیون دلاری، یک پیروزی قطعی برای بلوم‌هاوس محسوب می‌شود؛ چرا که پس از دو آخرهفته اکران، ۹۵ میلیون دلار در بازار داخلی و ۱۷۳ میلیون دلار در سطح جهانی فروش داشته است.

Wicked: For Good در چهارمین آخرهفته اکران با فروش ۸.۵ میلیون دلار در رتبه سوم باقی ماند؛ افتی ۵۱ درصدی نسبت به هفته قبل. این موزیکال پرهزینه یونیورسال تاکنون ۳۱۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۴۶۷ میلیون دلار در جهان فروش کرده است. با این حال، Wicked: For Good به نظر می‌رسد بسیار سریع‌تر از قسمت قبلی خود یعنی Wicked محصول ۲۰۲۴ از نفس افتاده؛ فیلمی که به فروش ۴۷۴ میلیون دلار در آمریکای شمالی و ۷۵۸ میلیون دلار در جهان رسید.

در باکس آفیس تخصصی، Hamnet ساخته کلوئی ژائو با فروش ۱.۵ میلیون دلار از ۷۴۹ سالن، عملکرد قابل توجهی داشت؛ رقمی که تنها حدود ۵۰۰ هزار دلار کمتر از Ella McCay است، آن هم در حالی که در تعداد بسیار کمتری سالن اکران شده. Hamnet که یک تراژدی تحسین‌شده با بازی جسی باکلی و پل مسکال است و به مرگ پسر ویلیام شکسپیر می‌پردازد، تاکنون مجموعا ۷ میلیون دلار فروش داشته است.

پس از این آخرهفته نه‌چندان امیدوارکننده، مجموع فروش بلیت‌ها به ۸.۱ میلیارد دلار رسیده؛ رقمی که طبق آمار Comscore تنها نیم درصد بالاتر از سال گذشته و همچنان ۲۲.۷ درصد پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ است. با این حال، سینماها به‌زودی از موج فیلم‌های تعطیلات جان تازه‌ای خواهند گرفت؛ از جمله Avatar: Fire and Ash ساخته جیمز کامرون، The SpongeBob Movie: Search for SquarePants از پارامونت و تریلر The Housemaid از لاینزگیت در ۱۹ دسامبر و همچنین ماجراجویی پینگ‌پنگ Marty Supreme با بازی تیموتی شالامی از A24، درام موزیکال Song Sung Blue از Focus Features با بازی هیو جکمن و کیت هادسن و کمدی فاجعه‌محور Anaconda از سونی با بازی جک بلک و پل راد در روز کریسمس.

پرسش اصلی این است که آیا این امیدهای بلاک‌باستری می‌توانند باکس آفیس داخلی را از مرز ۹ میلیارد دلار عبور دهند یا نه.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir