توسعه بازی‌های ویدیویی سال به سال پیچیده می‌شود، اما اوضاع برای ناتی داگ پیچیده‌تر است. یکی از بهترین استودیوهای پلی‌استیشن در طول نسل نهم کنسول‌ها، هیچ بازی جدیدی منتشر نکرده و حالا طبق گزارش و شایعات، وضعیت توسعه بازی Intergalactic: The Heretic Prophet هم با اعمال فشار کاری روی کارمندان پیش می‌رود.

بحث کرانچ و فشار کاری اصلا برای ناتی داگ موضوع جدیدی نیست. چه هنگام توسعه آنچارتد 4 را در نظر بگیریم، چه توسعه بازی The Last of Us Part 2، این استودیو همیشه با چالش توسعه بازی‌ها درگیر بوده است. با اینکه نیل دراکمن در مستند Grounded 2 (مستند ساخت دنباله بازی لست آو آس)، اعلام کرد که هدف اصلی آن‌ها دوری از کرانچ است، اما به نظر می‌رسد سونی و پلی‌استیشن چندان برای رسیدن به این هدف به آن‌ها کمک نکردند.

طبق گزارش رسانه بلومبرگ، استودیو ناتی داگ ددلاین‌های زیادی را در طول توسعه بازی Intergalactic از دست داده است. به همین خاطر، سونی از استودیو خواسته تا دمویی از بازی را به آن‌ها نشان دهند تا مشخص شود که بازی دقیقا در چه وضعیتی قرار دارد. در راستای همین خواسته، ناتی داگ به کارمندان خود دستور داده که از شروع ماه اکتبر زمان بیشتری را در دفتر بگذرانند تا دمو برای نمایش به مدیران سونی آماده شود. 

این افزایش زمان کاری قرار است تا تعطیلات کریسمس ادامه داشته باشد و از شروع سال 2026، وضعیت کاری به حالت عادی بازخواهد گشت. با این حال، سوال اصلی اینجاست که چرا وضعیت کاری ناتی داگ در این حد پیچیده شده است؟

همان‌طور که اشاره کردم، پیچیده شدن تولید بازی‌ها، به خصوص در استودیوهای بزرگ، باعث شده تا زمان توسعه بازی‌ها به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند. با این حال، برای بازی‌هایی مثل The Elder Scrolls VI و GTA 6 می‌توان زمان توسعه طولانی بازی‌ها را درک کرد. ساختار بازی‌ای مثل الدر اسکرولز به شدت بزرگ است و زمان طولانی توسعه برای این عنوان طبیعی‌ست. از طرفی می‌دانیم که بخشی از تیم بتسدا در حال حاضر روی به‌روزرسانی بزرگ بازی استارفیلد هم کار می‌کند، بنابراین طولانی‌شدن این پروسه منطقی می‌شود.

راکستار گیمز هم که دیگر همه می‌دانیم چقدر روی کیفیت نهایی حساس است. پس از تاخیر اخیر بازی GTA 6 اکثر تحلیل‌گران به این موضوع اشاره کردند که سیاست راکستار گیمز پیرامون تولید بازی‌ها این‌گونه است که حتی اگر یک باگ در بازی وجود داشته باشد، باید بازی را تاخیر بزنند. البته که بحث راکستار بسیار بزرگتر از این حرف‌هاست. زمانی که بودجه میلیارد دلاری را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که راکستار گیمز باید بدون هیج کم و کاستی بازی را به بازار عرضه کند تا تیک تو و تمامی سهام‌داران از کیفیت نهایی راضی باشند.

اما بحث ناتی داگ از دیدگاهی دیگر متفاوت است. همه می‌دانیم که ناتی داگ هم حساسیت بالایی روی کیفیت بازی دارد و همیشه می‌خواهد بالاترین جزئیات را به مخاطبان ارائه دهد. آن‌ها حتی روی نوع برداشتن آیتم توسط کاراکتر اصلی هم حساسیت نشان می‌دهند. بنابراین این حساسیت بالا، زمان توسعه را بالاتر خواهد برد، اما گذر کردن از یک نسل برای انتشار یک بازی جدید، تصمیمی است که چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد.

ناتی داگ در سال 2020، بازی The Last of Us Part 2 و در سال 2022 هم The Last of Us Part 1 را عرضه کرد. لطفا بیایید و بازسازی بازی اول لست آو آس را یک بازی کامل در نظر نگیریم. علاوه‌بر تیم محدودی از ناتی داگ، تیم Iron Galaxy تاثیر مستقیمی در آن پروژه داشت. در سال 2023، ناتی داگ ریمستر بازی دوم لست آو آس را عرضه کرد و از آن زمان دیگر خبری از این استودیوی محبوب نیست.

در این مدت می‌دانیم که سونی، پروژه آنلاین لست آو آس را کنسل کرده است. پروژه‌ای که به گفته نیل دراکمن، در کنار یک بازی بزرگ داستانی در دست ساخت قرار داشت و منابع زیادی از استودیو را درگیر نکرده بود، اما حداقل از پس‌لرزه‌های توقف توسعه آن بازی، می‌توانیم بگوییم که اعضای زیادی احتمالا روی این پروژه کار می‌کردند. این حاصل تفکر اشتباه سونی است؛ تفکر تمرکز روی بازی‌های لایو سرویس که باعث شد ناتی داگ مدت زمان زیادی برای یک پروژه از پیش شکست خورده زمان بگذارد.

گذشت تا اینکه بازی Intergalactic: The Heretic Prophet در گیم اواردز سال 2024 معرفی شد و هیچ تاریخ انتشاری هم دریافت نکرد. از همان موقع، بسیاری حدس زدند که این بازی در سال 2027 عرضه خواهد شد و ناتی داگ برای بهبود وجهه خود در عموم تصمیم به معرفی زودهنگام این بازی گرفته است. حالا در گزارش جدید بلومبرگ مشخص شده که انتشار این بازی برای میانه سال 2027 برنامه‌ریزی شده است. 

به یاد دارم که نیل دراکمن هنگام معرفی بازسازی لست آو آس، اعلام کرد که از این پس آن‌ها می‌خواهند که معرفی بازی‌های خود را به انتشار نزدیک کنند تا موج انتظارات طرفداران به درستی شکل گیرد. این سیاست را نه‌تنها در برنامه‌های ناتی داگ، بلکه در برنامه تمام استودیوهای پلی استیشن می‌توان دید. فاصله معرفی و انتشار بازی‌هایی مثل Ghost of Yotei و Saros کم شده و این سیاست دست سازنده‌ها برای ارائه نمایش‌های بیشتر را باز گذاشته است. اما ناتی داگ به علت غیبت طولانی‌مدت خودش باید خارج از برنامه رفتار می‌کرد.

رخ دادن این اتفاقات برای ناتی داگ چندان خوشحال‌کننده نیست. اگرچه که می‌دانیم محصول این استودیو معمولا با استقبال منتقدین و مخاطبان همراه خواهد شد و کسی اتفاقات توسعه را به یاد نخواهد داشت. اما اینکه استودیوی اختصاصی یک کمپانی قرار است فقط یک بازی جدید در طول یک نسل منتشر کند، اتفاق ناراحت‌کننده‌ای است که باید آن را پذیرفت.

توسعه بازی‌ها پیچیده شده و انتظارات طرفداران از استودیوهایی مثل ناتی داگ بالا رفته و نتیجه این اتفاق، تاخیر مداوم انتشار یک بازی است. در صورتی که شاید با داشتن یک چشم‌انداز درست از آینده، تعیین یک پایپ‌لاین مشخص و استفاده بهینه از اَسِت‌ها، راندمان کاری استودیوها هم بالاتر برود و عرضه بازی‌ها با برنامه بهتری روبه‌رو شود.

source
کلاس یوس

توسط petese.ir