برند Alpine یعنی زیرمجموعه پرفورمنس رنو از جدیدترین خودرو هاچ بک خود یعنی آلپین A290 رالی با چهرهای تهاجمی، مشخصات فنی جذاب و برنامههای بلندپروازانه رونمایی کرد.
برند آلپین (Alpine)، بازوی اسپرت و پرافتخار رنو، که همواره به ساخت خودروهای سبک، چابک و رانندهمحور شهرت داشته، با یک اقدام جسورانه، رسماً ورود خود به دنیای مسابقات رالی الکتریکی را اعلام کرد. این شرکت از نسخه مسابقهای هاچبک داغ و تمام الکتریکی جدید خود، یعنی آلپین A290 رالی (Alpine A290 Rallye)، رونمایی کرده است. این خودرو که توسط تیم متخصص موتور اسپرت آلپین در فرانسه توسعه یافته، بر پایه نسخه جادهای آلپین A290 ساخته شده و با ارتقاهای فنی گسترده، آماده به چالش کشیدن مسیرهای خاکی و آسفالت مسابقات رالی است. این خودروی مسابقهای که قرار است اولین نمایش دینامیک خود را در فستیوال سرعت گودوود 2025 تجربه کند، نشان میدهد که هیجان و جذابیت مسابقات رالی میتواند در عصر الکتریکی نیز با قدرت به حیات خود ادامه دهد.
مشخصات فنی آلپین A290 رالی
مشخصات فنی آلپین A290 رالی بر پایه نسخه قدرتمند جادهای A290 شکل گرفته است. این خودرو از یک موتور الکتریکی بهره میبرد که روی محور جلو نصب شده و در نسخه استاندارد در دو سطح قدرت 180 و 220 اسب بخار عرضه میشود. نسخه قویتر با 220 اسب بخار قدرت، میتواند شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت را تنها در 6.4 ثانیه طی کند. انرژی مورد نیاز این موتور از یک پکیج باتری 52 کیلو وات ساعتی تامین میشود که در مدل جادهای، بردی معادل 380 کیلومتر را فراهم میکند. این باتری از قابلیت شارژ سریع نیز پشتیبانی میکند و میتواند در مدت 30 دقیقه، شارژ خود را از 15 به 80 درصد برساند.
مهمترین ارتقای فنی این خودرو در بخش شاسی، استفاده از سیستم کمک فنرهای مسابقهای ALP Racing Suspension است. این سیستم تعلیق که به صورت تخصصی برای رالی تنظیم شده، توانایی جذب ضربات شدید ناشی از پرشها و ناهمواریهای مسیر را دارد و در عین حال، پایداری و چسبندگی خودرو را در پیچهای تند تضمین میکند.
طراحی ظاهری
آلپین A290 رالی با حفظ فرم کلی و جذاب نسخه جادهای، به یک ماشین مسابقهای تمامعیار تبدیل شده است. اولین چیزی که جلب توجه میکند، پوشش مسابقهای جدید بدنه با رنگهای آبی، سفید و مشکی است که امضای بصری تیمهای مسابقهای آلپین محسوب میشود. برای پاسخ به نیازهای مسابقه، تغییرات فنی مهمی در بدنه اعمال شده است؛ یک کاپوت با قابلیت باز و بست سریع (Quick-release) برای دسترسی آسانتر تیم فنی به بخشهای داخلی و یک ورودی هوای بزرگ بر روی سقف برای تهویه بهتر کابین، از جمله این تغییرات هستند.
اما مهمترین ارتقاها در بخش زیرین خودرو رخ داده است. این خودرو بر روی رینگهای 18 اینچی با طراحی تخصصی رالی و تایرهای عملکردی بالای میشلن پایلوت اسپرت A سوار شده است. در پشت این رینگها، یک سیستم ترمز بسیار قدرتمند خودنمایی میکند که شامل دیسکهای ترمز 350 میلی متری با کالیپرهای شش پیستونه در جلو و دیسکهای 280 میلی متری با کالیپرهای تک پیستونه در عقب است. این مجموعه ترمز، قدرت توقف فوقالعادهای را که برای مسیرهای پرپیچ و خم رالی ضروری است، فراهم میکند.
طراحی داخلی
اگرچه تصویری رسمی از کابین آلپین A290 رالی منتشر نشده است، اما آلپین تایید کرده که فضای داخلی به طور کامل برای مسابقه آمادهسازی شده است. در داخل کابین، تمام تجهیزات رفاهی غیرضروری حذف شده و به جای آنها، تجهیزات ایمنی و مسابقهای نصب شده است. این تجهیزات شامل یک رول کیج کامل برای تضمین ایمنی راننده و نقشهخوان در صورت بروز حادثه، و صندلیهای مسابقهای باکت از برند معتبر Sabelt به همراه کمربندهای ایمنی چند نقطهای میشود.
یکی از نکات جالب در مورد این خودروی رالی الکتریکی، پشتیبانی از یک سیستم صدای شبیهسازی شده است. این سیستم تنها برای ایجاد هیجان نیست، بلکه یک ابزار کاربردی برای راننده محسوب میشود. در خودروهای الکتریکی که تقریبا بیصدا هستند، این سیستم با تولید صدایی متناسب با دور موتور الکتریکی، به راننده کمک میکند تا بازخورد شنیداری لازم برای درک بهتر رفتار خودرو و کنترل دقیقتر آن در شرایط سخت مسابقه را داشته باشد. چنین مواردی را در خودروهای برقی مشابهی مانند رنو 5 برقی با تیونینگ Delta4x4 نیز دیده بودیم.
قیمت آلپین A290 رالی
آلپین A290 رالی یک خودروی جادهای نیست، بلکه یک ماشین مسابقهای تخصصی است که برای تیمهای خصوصی و رانندگانی که قصد شرکت در مسابقات رالی الکتریکی را دارند، ساخته شده است. قیمت رسمی این خودرو 60 هزار یورو، که معادل تقریبی 65 هزار دلار آمریکا است، اعلام شده است. این خودرو هماکنون برای سفارش در دسترس است و همانطور که اشاره شد، اولین حضور دینامیک خود را در فستیوال سرعت گودوود 2025 تجربه خواهد کرد و پس از آن در مسابقات مختلفی مانند رالی مون بلان شرکت خواهد نمود. هرچند برند آلپین حضور رسمی در ایران ندارد، اما معرفی آلپین A290 رالی نشاندهنده آینده هیجانانگیز مسابقات اتومبیلرانی در عصر الکتریکی است و بدون شک مورد توجه علاقهمندان حرفهای موتوراسپرت در کشور قرار خواهد گرفت.
گالری عکس
source