پس از یک فرود ناقص اما موفقیتآمیز، شرکت اروپایی اکسپلوریشن کمپانی به دنبال ارسال فضاپیمای خود به ایستگاه فضایی است.

به گزارش تکراتو و به نقل از arstechnica، ماه گذشته فضاپیمای کوچکی از شرکت اکسپلوریشن کمپانی به رهبری هلن هوبی به دلیل باز نشدن چترهای نجات، به زمین برخورد کرد و در اقیانوس سقوط کرد. هرچند فضاپیما از بین رفت، اما این ماموریت هم شکست بود و هم موفقیت.
از یک سو، ساخت فضاپیمایی با هزینهای کمتر از ۲۵ میلیون دلار که در کمتر از سه سال به فضا رسید، دستاورد بزرگی برای شرکتی نوپا در اروپا بود.
این فضاپیما، موسوم به Mission Possible، مراحل مختلف پرتاب و عبور از جو را با موفقیت پشت سر گذاشت. اما در ارتفاع ۲۶ کیلومتری و هنگام کاهش سرعت به ماخ یک، ارتباط آن با زمین قطع شد.
هوبی که دفتر مرکزی شرکت را در هیوستون آمریکا دایر کرده، گفت بازخورد سازمانهای فضایی آلمان، فرانسه و اروپا مثبت بوده است. آنها اعلام کردهاند که با توجه به زمان و بودجه محدود، انجام ۸۰ درصد ماموریت یک سرمایهگذاری موفق محسوب میشود.
پس از حادثه سقوط در ۲۴ ژوئن، شرکت یک تیم مستقل برای بررسی مشکل تشکیل داد. طبق بررسیها، تقریباً قطعی است که مشکل از بخش فعالسازی چترها بوده است، نه خود چترها که توسط شرکت آمریکایی Airborne Systems ساخته شده بودند.
برای کاهش هزینه، شرکت هیچ تست پرتابی برای چترها انجام نداده بود که حالا مشخص شده تصمیم اشتباهی بوده است. هوبی گفت:
ما خطرات را دستکم گرفتیم و در آینده میتوانیم آزمایشهای زمینی بیشتری انجام دهیم.
اکنون شرکت باید تصمیم بگیرد که آیا یک فضاپیمای آزمایشی جدید شبیه Mission Possible بسازد یا تمرکز را روی پروژه بزرگتر خود یعنی فضاپیمای Nyx بگذارد. هرچند چترهای دو پروژه متفاوتاند و موفقیت در یکی، تضمینی برای موفقیت در دیگری نیست.
فضاپیمای Nyx از نظر اندازه با کپسول دراگون شرکت اسپیسایکس قابل مقایسه است و حتی ممکن است کمی بزرگتر باشد.
نسخه اولیه برای حمل بار به مدار پایین زمین طراحی شده، اما از همان ابتدا امکان حضور سرنشین در طراحی لحاظ شده است. برای مثال، استفاده از چهار چتر در نسخه باری شاید اضافی به نظر برسد، اما برای ایمنی فضانوردان ضروری خواهد بود.
هوبی در سفر اخیرش به آمریکا با ناسا درباره استانداردها و الزامات پرواز به ایستگاه فضایی بینالمللی گفتوگو کرده است. او میگوید هدف این است که فضاپیمای Nyx تا سال ۲۰۲۸ به ایستگاه فضایی برسد، یعنی دو سال پیش از بازنشستگی احتمالی ایستگاه. این تاریخ از ژانویه امسال ثابت مانده و تیم مهندسی برای دستیابی به آن تلاش میکند.
پاییز امسال در نشست وزرای آژانس فضایی اروپا در شهر برمن آلمان، تصمیمات بزرگی در مورد سرمایهگذاریهای فضایی گرفته میشود. هوبی امیدوار است حمایت لازم برای توسعه یک فضاپیمای باری و تأمین حداقل ۲۰۰ میلیون دلار بودجه فراهم شود.
به گفته هوبی، در ماههای اخیر فضای سیاسی اروپا تغییر کرده و حمایت بیشتری برای توسعه فضاپیمای سرنشیندار نیز به وجود آمده است.
او معتقد است این موضوع نتیجه مستقیم تحولات ژئوپولیتیکی از جمله احتمال انتخاب دوباره دونالد ترامپ و کاهش بودجه ناسا برای پروژههایی است که برای اروپا اهمیت دارند. همچنین در حال حاضر تنها راه رسیدن فضانوردان اروپایی به فضا استفاده از کپسول دراگون شرکت اسپیسایکس است.
با اینکه مسیر ساخت فضاپیمای اروپایی برای حمل بار و انسان دشوار و پرچالش است، اما فرصت برای ورود به این حوزه فراهم شده و شرکت اکسپلوریشن کمپانی با رهبری هلن هوبی در حال حرکت در این مسیر است.
source
کلاس یوس