29 تیر 1404 ساعت 14:41

آیا خرید رینگ اسپرت ارزان فکر خوبی است؟ شاید ظاهر خودروی شما را بهتر کند، اما آیا از خطرات پنهان آن آگاهید؟ یک اشتباه کوچک می‌تواند فاجعه‌بار باشد.

شک و تردید زیادی در مورد خرید رینگ‌های افترمارکت ارزان‌قیمت وجود دارد. این رینگ‌ها شاید در نگاه اول معامله خوبی به نظر برسند و بتوانند با هزینه کمی ظاهر خودروی شما را بهبود ببخشند، اما واقعیت این است که آن‌ها می‌توانند یک خطر جدی برای ایمنی باشند. این مسئله عمدتاً به نحوه ساخت این نوع رینگ‌ها بازمی‌گردد. استفاده از رینگ‌های استاندارد کارخانه‌ای که همراه خودرو ارائه می‌شوند، بسیار بهتر از ارتقا به نمونه‌های افترمارکت ارزان یا حتی خرید رینگ‌های دست‌دوم بی‌کیفیت است.

رینگ اسپرت ارزان

اینطور نیست که همیشه رینگ‌های ارزان بد باشند. برخی برندهای شناخته‌شده رینگ‌های خوبی با قیمت مناسب ارائه می‌دهند. اما باید مراقب خرید خود باشید. بازار بزرگی برای رینگ‌های کپی (ماکت) وجود دارد که تشخیص آن‌ها از اصل بسیار دشوار است. نوع استفاده شما هم مهم است؛ اگر برای پیست یا آفرود از خودرو استفاده می‌کنید، حتماً روی مجموعه رینگ‌های باکیفیت از یک برند معتبر سرمایه‌گذاری کنید.

چرا رینگ اسپرت ارزان می‌تواند خطرناک باشد؟

رینگ اسپرت ارزان

انتخاب رینگ اسپرت ارزان می‌تواند بسیار خطرناک باشد. استفاده از روش‌های ارزان‌تر برای ساخت رینگ به این معنی است که احتمالاً برای کاهش هزینه‌ها، از استحکام آن کم شده است. موارد متعددی وجود داشته که رینگ‌های ارزان نه تنها هنگام عبور از یک دست‌انداز یا چاله شکسته شده‌اند، بلکه باعث تصادفات بزرگ نیز شده‌اند.

مهم‌ترین بخش در مورد یک رینگ، نحوه ساخت آن است. بیشتر رینگ‌ها، حتی رینگ‌های فابریک که روی خودرو نصب می‌شوند، از طریق فرآیندی به نام ریخته‌گری (Casting) ساخته می‌شوند. این روش برای اکثر رینگ‌ها کافی است، اما روش‌های ساخت دیگری مانند فورجینگ (Forging) نیز وجود دارند که رینگ‌های قوی‌تر و سبک‌تری تولید می‌کنند. در نهایت، تمام هزینه‌هایی که کم می‌شود، در فرآیند ساخت و مواد اولیه رینگ است، به همین دلیل خرید نمونه‌های افترمارکت ارزان ایده خوبی نیست.

رینگ اسپرت ارزان

بسیاری از شرکت‌های افترمارکت که رینگ‌های ارزان تولید می‌کنند، از روشی به نام ریخته‌گری گرانشی (Gravity Casting) استفاده می‌کنند. در این روش، از نیروی گرانش زمین برای ریختن فلز در قالب استفاده می‌شود. این ساده‌ترین راه برای ساخت رینگ است، اما معایب قابل توجهی نیز دارد. در ریخته‌گری گرانشی، معمولاً مشکلاتی مانند تخلخل (Porosity)، انقباض (Shrinkage) و ناخالصی در فلز وجود دارد. این موارد به طور کلی استحکام ماده را تضعیف می‌کنند. این رینگ‌ها باید به درستی طراحی شوند و اغلب برای جبران تخلخل، نیاز به فلز اضافی در برخی نقاط دارند.

سازندگان تجهیزات اصلی خودرو (OEMs) هنگام تولید رینگ، از روش‌های آزمایشی دقیق استفاده می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که رینگ‌ها می‌توانند طیف وسیعی از شرایطی که یک خودرو با آن مواجه می‌شود را تحمل کنند. این مسئله مستقیماً به ایمنی رینگ خودرو مربوط می‌شود. هنگام خرید رینگ، از برندهایی که نمی‌شناسید یا هرگز نام آن‌ها را نشنیده‌اید، دوری کنید. شرکت‌هایی مانند بی‌بی‌اس (BBS)، انکی (Enkei)، ریز انجینیرینگ (Rays Engineering) و اوز ریسینگ (OZ Racing) نه تنها رینگ‌های افترمارکت می‌سازند، بلکه برای خودروسازان نیز رینگ تولید می‌کنند. انکی یک گزینه عالی و مقرون‌به‌صرفه حتی برای استفاده در پیست است و شرکت‌های دیگری مانند کونیگ (Konig) و اسپارکو (Sparco) نیز رینگ‌های بسیار خوبی با قیمت مناسب تولید می‌کنند.

بیشتر بخوانید

source

توسط petese.ir