بدون شک PSP یکی از آن کنسولهایی بود که هرچه بیشتر از انتشارش دور شدیم، بیشتر به ارزش آن پی بردیم و برای ما روشنتر شد که چقدر آن کنسول جلوتر از زمان خودش عرضه شده بود. یکی از سری بازیهایی که بهطور اختصاصی برای این کنسول ساخته شده بود، سری بازی Patapon بود. یک عنوان اکشن ریتمیک که توسط استودیوهای Pyramid و Japan Studios ساخته شد و بهعنوان یکی از محبوبترین بازیهای کنسول دستی پلیاستیشن شناخته میشود. حالا با گذشت بیش از 18 سال از انتشار نسخه اول، کمپانی بندای نمکو با همکاری استودیوی SAS نسخه ریمستر بازیهای اول و دوم را با نام Patapon 1+2 Replay برای پلتفرمهای بیشتر در دسترس قرار داده و باید بگویم که این بازی همچنان خاص و منحصربهفرد است. با ویجیاتو همراه باشید.
ناشر بازی:
BANDAI NAMCO
مدت زمان بازی:10 ساعت
سازنده بازی:
SAS
کامل کردن بازی:30 ساعت
در بازیهای Patapon، بازیکن رهبر گروه و نژادی ناشناخته با همین نام خواهد شد و باید آنها را در قلعهای به نام پاتاپولیس (Patapolis) هدایت و مدیریت کند. شما به عنوان رهبر این قلعه، وظیفه دارید تا با فرمان دادن به پاتاپونها، به آنها کمک کنید تا در مقابل خطرات ایستادگی و از خود محافظت کنند. شما باید آنها را تقویت کنید، نحوه مبارزه را به آنها یاد دهید و این نژاد را برای سفری بزرگ در راستای پیدا کردن زمین آماده کنید.

شاید با شنیدن این المانها، شما یاد بازی Cult of The Lamb افتاده باشید، اما ویژگی که بازی پاتاپون را از دیگر عناوین مشابه منحصربهفرد میکند، ریتمیک بودن المانهای بازی است. از حرکت پاتاپونها بگیرید تا دستور حمله، تمامی این دستورها باید طبق یک ریتم و الگوی مشخص پیش برود. هر الگوی حرکتی شما برطبق چهار ضرب پیش میرود که با حروف خاص مشخص شدند. این ضربها پاتا (Pata)، پون (Pon)، چاکا (Chaka) و دان (Don) نام دارند که مورد چهارم در بازی دوم برای اولینبار معرفی میشود. احتمال زیادی دارد که ضربآهنگهای بازی روی ذهن شما ماندگار یا به اصطلاح قفلی شود و زمانهای زیادی را زیرلب مشغول گفتن الگوهای بازی باشید.
اگر این الگوهای حرکتی را بدون خطا و با ریتم درست اجرا کنید، نوار کمبو (Combo) فعال میشود و پاتاپونها وارد فاز Fever خواهند شد. در فاز Fever، قدرت ضربات بیشتر میشود و ریتم بازی بالاتر میرود. البته در مبارزات، دشمنان تلاش میکنند این ریتم را با جهش باد یا ضدحمله تخریب کنند و در این مواقع باید الگوی درست را برای مقابله با وضعیتهای مختلف امتحان کنید. همچنین در این حالت شما میتوانید وارد مود Juju Rhythm شوید و از طریق آن با اجرای درست الگوها، آب و هوای محیط را تغییر دهید و در حملات دشمنان تاثیر بگذارید.
به طور مثال، زیاد پیش میآید که دشمنان منابع شما را آتش میزنند و شما باید الگویی را امتحان کنید که باعث بارش باران میشود و روی خاموش شدن آتش تاثیر میگذارد. البته چه در حالت عادی، چه در حالت Fever، زیاد پیش میآید که بازی ریتمی که شما میزنید را به دلایلی نامعلوم قبول نمیکند و در نتیجه نوار کمبوی شما بیدلیل خراب میشود. گاهی هم پیش میآید که همان ضرب اول پذیرفته نمیشود و باید بگذارید کمی ریتم ثابت بازی بگذرد و بعد ضرب خود را امتحان کنید.

شما به عنوان رهبر، وظیفه دارید تا وضعیت گذران اعضای قبیله را کنترل کنید و روی مصرف منابع نظارت داشته باشید. همچنین مبارزه و مقابله با تهدیدها باید طبق الگوی درست پیش برود و در غیر این صورت در رسیدن به اهداف شکست خواهید خورد. تشخیص حملات دشمنان و اجرای بهموقع الگوی دفاع، از جمله چالشهایی است که در بازی وجود دارد. اما علیرغم ادعای سازندگان، مشکل Input Lag در بازی همچنان وجود دارد البته که به اندازه بازی اصلی، این مشکل پررنگ نیست. بهطور مثال، ممکن است که الگوی دفاع را در مقابل دشمن خود اجرا کنید، اما پاتاپونها بهموقع رفتار نمیکنند و آسیب میخورند. این مشکل در بازی اصلی هم وجود داشت، اما همانطور که اشاره کردم شدت اثرگذاری آن کمتر شده و اگر استراتژی خود را بهتر بچینید، شاید اصلا با این مشکل برنخورید.
گاهی اوقات اعضا نیاز به غذا دارند و برای این کار باید مبارزان خود را به شکار بفرستید. در ماموریتهای شکار، شما میتوانید دستور پیشروی و حمله را به مبارزان خود صادر کنید و با پیشرفت در طول بازی، قابلیتهای بیشتری هم برای مراحل بعدی پیدا خواهید کرد. در هر ماموریت، یک محدودیت محیطی برای شما در نظر گرفته شده و شما باید در این محدوده، ماموریت خود را با موفقیت به پایان برسانید. بهطور مثال در همان ماموریتهای شکار، اگر حیوان مدنظر شما از محدوده خارج شود، شکست میخورید و باید از اول ماموریت را آغاز کنید.
در ماموریتهای دیگر باید با مهاجمان مقابله یا حتی با یک باسفایت مبارزه کنید. تنوع ماموریتهای بازیهای پاتاپون در نگاه اول زیاد است و تصمیمگیری برای انجام ماموریتها کاملا در اختیار شماست. اینکه مبارزان شما در مراحل چه ویژگیها و سلاحهایی به دست داشته باشند یا اینکه با چه آرایش جنگی وارد میدان نبرد شوند، کاملا براساس چینش و انتخاب شما پیش میرود. اما در طولانیمدت، مراحل بازی روندی تکراری به خود میگیرند و صرفا به سه یا چهار کار خاص محدود میشوند. در اکثر مواقع یا باید به شکار بروید، یا باید در مقابل مهاجمان ایستادگی کنید، یا باید با بلایای طبیعی مقابله کنید یا باسفایتی را شکست دهید. تکراری بودن مراحل زمانی احساس میشود که کل بازی چیزی مابین سه الی چهار ساعت زمان شما را خواهد گرفت. البته که شما پس از اتمام خط اصلی داستان، میتوانید به مدیریت قلعه خود ادامه دهید.

هاب اصلی بازی که در حقیقت همان شهر پاتاپولیس است، مکانیست که در آن میتوانید منابع خود را مدیریت کنید و از ماموریتها و تهدیدها باخبر شوید. در این هاب، چند مینیگیم بامزه هم قرار گرفته که از طریق آن میتوانید مدتی سرگرم شوید و اکثر این مینیگیمها هم مبتنی بر ریتم و موسیقی هستند. انتخاب در انجام ماموریتها، کاملا با تصمیمات خودتان است.
بازی دوم، دنبالهای مستقیم برای بازی اول است و داستان آن کاملا پس از پایان بازی اول آغاز میشود. جایی که نژاد پاتاپونها پس از اتفاقات بازی اول، به دنبال پیدا کردن سرزمینی جدید میروند اما در میانه راه، کشتی آنها غرق میشود و حالا آنها در سرزمینی بیگانه باید وضعیت خود را بهبود ببخشند و با خطرات جدید مقابله کنند.
یکی از ویژگیهای جدیدی که به Patapon 2 اضافه میشود، واحد Hero است. هیروها، سربازانی هستند که در صورت اجرای مرتب الگوهای درست، میتوانند ویژگیهای خاص خود را فعال کنند و با ضرباتی ویژه، میدان نبرد را به نفع خود تغییر دهند. این ویژگیها از طریق ماسکهایی خاص فراهم میشود. ماسکهایی که باید در طول مراحل آنها را پیدا کنید.

تقریبا اصول اولیه بازی اول در بازی دوم هم پیاده شده اما با اضافه شدن یک درخت مهارت یا به بیان بازی درخت تکامل (Evolution Tree)، میتوانید قدرتهای واحدها را ارتقا دهید و پیشروی در مراحل را بیشتر کنید.
از جمله ویژگیهای جدیدی که به این نسخه ریمستر اضافه شده، وجود درجه سختیهای مختلف در هر دو نسخه است. در نسخه اصلی شما تنها میتوانستید بازی را در یک درجه سختی مشخص تجربه کنید اما در نسخه Replay سه درجه سختی آسان (Easy)، نرمال (Normal) و سخت (Hard) اضافه شده و دسترسیپذیری شما بالا میرود.
همچنین بازی یک حالت کوآپ لوکال هم اضافه کرده که در کمال تعجب این قابلیت فقط روی کنسولهای نینتندو سوییچ در دسترس خواهد بود. در حالت کوآپ، هر بازیکن میتواند واحد خودش را تشکیل دهد با زدن الگو و ریتم خاص، در پیشروی مراحل تاثیرگذار باشد. اینکه این حالت در پلتفرمهای پلیاستیشن و پیسی در دسترس قرار نگرفته و در انحصار نینتندو مانده، یکی از نکات منفی مجموعه Replay است.
وضوح تصویر، رنگبندیها و رزولوشن در نسخه ریمستر بهتر شده و بازی بهخوبی بهینهسازی شده است. البته که همچنان تعدد پاتاپونها در تصویر باعث شلوغی بیش از حد تصویر میشوند و تشخیص درست المانها سخت میشود. با این حال فونت دیالوگها هم بازطراحی شده و حالا طراحی آن بیشتر با هویت پاتاپون خوانایی دارد.

بهطور کلی طراحی هنری بازی Patapon زیباست اما نقطهای که بازی در آن میدرخشد، بخش موسیقیست. موسیقیهای بازی دستنخورده باقی ماندند و همچنان شنیدنی و جذاب هستند و میتوانید از فضای منحصربهفرد آن لذت ببرید. با این حال، به نظرم فضای بیشتری وجود داشت تا بندای نمکو بازی را همهپسندتر کند. ویژگیهای اضافه شده به نسخه ریمستر بسیار کوچک و سطحی هستند و هیچ محتوای جدیدتری برای بازی در نظر گرفته نشده است. آن هم وقتی این موضوع را در نظر بگیریم که نسخهای ریمستر از هر دو بازی برای کنسول PS4 منتشر شده بود و نسخه Replay صرفا بهانهای برای پورت بازی برای دیگر پلتفرمها بوده است. البته که تگ قیمت 30 دلاری بازی منصفانه است و مجموع بسته را ارزشمند کرده است.
در مجموع باید گفت که نسخه Patapon 1+2 Replay، مجموعه خوبی برای کسانیست که تا به حال این بازی را تجربه نکردهاند و قرار است برای اولینبار سراغ این سری بروند. هر دو بازی در قالب یک مجموعه در دسترس قرار دارند و از طریق منوی اصلی میتوانید به آنها دسترسی داشته باشید. در روزهایی که بازیهای ریتمیک و مبتنی بر موسیقی چندان در روزهای خوشی قرار ندارند، خوب است که عناوینی مثل پاتاپون همچنان بر سر زبانها هستند و اهمیت این زیرسبک را به سازندگان و مخاطبان نشان میدهند. البته که اگر بازی را قبلا تجربه کرده باشید، نسخه Replay بهانهی بیشتری برای تجربه بازی به شما نخواهد داد.
بررسی بازی Patapon 1+2 Replay براساس کد ارسالی ناشر (Bandai Namco Games) برای ویجیاتو روی کنسول نینتندو سوییچ انجام شده است.

میخرمش…
اگر تا به حال بازیهای پاتاپون را تجربه نکردید، مجموعه Replay میتواند شروع خوبی برای ورود شما به این سری باشد. پاتاپون، همچنان یکی از مهمترین بازیهای اکشن ریتمیک است و اهمیت آن در بازار امروز، بیش از پیش احساس میشود.

نمیخرمش…
عدم وجود هیچگونه محتوای جدید و انحصاری بودن بخش کوآپ لوکال برای کنسولهای نینتندو سوییچ، باعث شده تا ارزش خرید Replay برای کسانی که بازیهای اصلی یا ریمستر را تجربه کردند، کمتر شود و دلیلی برای خرید آن وجود نداشته باشد.
75
امتیاز ویجیاتو
مجموعه Patapon 1+2 Replay یکبار دیگر ارزش بازیهای اکشن ریتمیک را نشان میدهد که این روزها اهمیت زیادی به آنها داده نمیشود و لیاقت توجه بیشتری هستند. اگرچه که محصول Replay بیش از ریمستر، فقط برای پورت بازی روی کنسولهای جدیدتر ساخته شده و این مورد، کمی ارزش خرید بازی را برای مخاطبان قدیمی پایین میآورد.
source