واکنش گوگل به نتایج این پژوهش
گوگل در واکنش به این ادعا، نتایج تحقیق را رد کرد و آن را «نادرست» و مبتنی بر دادههای قدیمی دانست. سخنگوی گوگل در همین رابطه اعلام کرد: «ما همچنان روزانه میلیاردها کلیک به وبسایتها ارسال میکنیم و کاهش شدیدی که گفته شده را مشاهده نکردهایم.»
به گفته گوگل، این ویژگی جدید باعث میشود کاربران سوالات بیشتری بپرسند و به وبسایتهای جدیدتری دسترسی پیدا کنند. شگفت اینکه نتایج دو پژوهش مستقل خلاف این ادعا را نشان میدهند.
در تحقیقی دیگر که توسط مرکز پژوهشی Pew انجام شد و شامل بررسی حدود ۶۹ هزار جستوجو در طول یک ماه بود، مشخص شد کاربران تنها از هر ۱۰۰ جستوجو، یکبار روی لینک زیر خلاصه هوش مصنوعی کلیک میکنند.
رسانههای آنلاین بریتانیایی میگویند که آثار این تغییر را از همین حالا احساس کردهاند. به گفته کارلی استیون از MailOnline، نرخ کلیک کاربران از نتایج جستوجویی که شامل خلاصه هوش مصنوعی میشود، روی دسکتاپ ۵۶.۱ درصد و در موبایل ۴۸.۲ درصد کاهش یافته است.
برخی معتقدند گوگل عمداً کاربران را در «محیط بسته» خود نگه میدارد تا از خروج آنها به سایتهای خارجی جلوگیری کرده و از محتوای تولید شده توسط دیگران به نفع خود بهره ببرد. برای مثال، لینکهای یوتیوب که متعلق به شرکت مادر گوگل یعنی آلفابت است، در این خلاصهها جایگاه بالاتری نسبت به سیستم معمول دارند.
مطالعه شرکت Authoritas اکنون بخشی از شکایتی رسمی به نهاد رقابت و بازار بریتانیا (CMA) شده است.
در حالیکه هنوز فقط بخشی از جستوجوهای گوگل تحت تأثیر خلاصههای هوش مصنوعی قرار گرفتهاند، رسانهها نگران هستند که این روند ادامهدار باشد و در نهایت تأثیر مخربی بر مدل اقتصادی رسانههای آنلاین بگذارد.
منبع: گاردین
source