
گوگل اعلام کرده است که ویژگیهای جستجوی مبتنی بر هوش مصنوعی آن، برخلاف گزارشهای اخیر، باعث کاهش بازدید از وبسایتها نشده است.
در یادداشتی که روز چهارشنبه در وبلاگ رسمی منتشر شد، «لیز رید»، رئیس بخش جستجوی گوگل، اشاره کرده که میزان کلیکهای دریافتی از موتور جستجو نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، «تقریباً در سطحی ثابت» باقی مانده است؛ با این تفاوت که برخی دستههای وبسایت افزایش کلیک داشتهاند و برخی دیگر کاهش.
گوگل میگوید نمیخواهد با جستجوی هوش مصنوعی، وب را نابود کند
ادعای رید مبنی بر اینکه هوش مصنوعی در واقع به نفع وب است، تنها چند هفته پس از آن مطرح شده که مرکز تحقیقاتی Pew گزارشی منتشر کرد که در آن آمده بود کاربران زمانی که گوگل AI Overview یا همان خلاصهای تولیدشده توسط هوش مصنوعی را در بالای نتایج نشان میدهد، تمایل کمتری به کلیک روی لینکها دارند. رید در نوشتهاش اشاره کرده که یافتههای گوگل با گزارشهای شرکتهای ثالث تهیه شدهاند، در تضاد است.
تغغیرات اخیر در جستجوی گوگل، تأثیرات گستردهای بر صنعت رسانهی دیجیتال گذاشته است. گزارشی از روزنامه وال استریت ژورنال نشان داده که رسانههایی مانند بیزنس اینسایدر، واشنگتن پست و هافینگتن پست با کاهش ترافیک مواجه شدهاند. این اتفاق همزمان با گسترش ابزارهایی نظیر ChatGPT و Gemini و Copilot رخ داده؛ که همین موضوع برخی از این سازمانها را به تعدیل نیرو سوق داده است. علاوه بر این، تغییرات در الگوریتمهای گوگل باعث شده وبسایتهای مستقل برای حفظ جایگاه در نتایج جستجو با چالش روبهرو شوند.
طبق گفته رید، وبسایتهایی که شامل انجمنها، ویدیوها، پادکستها و صداهای اصیل هستند، بیشترین بهره را بردهاند. او گفت کاربران بیشتر به سمت وبسایتهایی گرایش پیدا کردهاند که شامل نقدهای عمیق، مطالب اصیل یا تحلیلهای دقیق باشند. رید عنوان کرد:
ما روزانه میلیاردها کلیک را به وبسایتها هدایت میکنیم و بر این باوریم که ارزش متقابل میان جستوجوی گوگل و وب همچنان پابرجاست.
رید همچنین توضیح داد که اگرچه ممکن است برخی کاربران روی منابع ارجاعدادهشده در بخش AI Overview کلیک نکنند، اما افرادی که وارد آن صفحات میشوند، احتمالاً زمان بیشتری را صرف مطالعه درباره موضوع میکنند. او گفت: «پاسخ تولیدشده توسط هوش مصنوعی ممکن است تصویری کلی ارائه دهد، اما کاربران برای تعمیق دانش خود کلیک میکنند، و این کلیکها از ارزش بالاتری برخوردارند.»
گوگل قابلیت جستجوی مبتنی بر چت خود، با عنوان AI Mode را برای همه کاربران در ایالات متحده عرضه کرده که نگرانیهای بیشتری را میان ناشران دیجیتال برانگیخته است. با وجود این تأثیرات گسترده، گوگل برنامههای بلندپروازانهتری برای بازآفرینی شیوه جستجو دارد، چرا که اکنون در حال آزمایش صفحهای جدید از نتایج جستوجوست که توسط هوش مصنوعی تنظیم میشود.
source
کلاس یوس