رویداد بازینامهنویسی «بازیستا» به پایان رسید و بازیهای رومیزی و اتاق فرار برتر این رویداد معرفی شدند.
بازیستا به میزبانی حوزه هنری کودک و نوجوان، اولین رویداد بازینامهنویسی برگزار شده در ایران ویژه نوجوانان با محوریت رشد و توسعه بازیهای غیردیجیتال در ایران است که اولین دوره آن با محوریت بازینامهنویسی بازیهای رومیزی و اتاق فرار از آبان ۱۴۰۲ شروع به کار کرد. این رویداد به عنوان یک رویداد ملی محدود به تهران نبود و در این مدت علاوه بر مسیرهای مجازی، سه رویداد حضوری هم توی استانهای قزوین، گیلان و یزد برگزار شد. این رویداد با استقبال خوبی مواجه شد و از اکثر استانهای ایران شاهد شرکتکننده بود، به طوری که طبق آمار منتشر شده از سوی بازیستا، ۳۸۲۰ نفر و ۴۴۴ گروه از سراسر ایران در این رویداد شرکت کردند تا مجموعا ۲۴۹ طرح بازی یا اصطلاحا بازینامه به دست داوران رسد. در نهایت ۱۵ بازی رومیزی و ۹ بازی محیطی یا اتاق فرار به مرحله نهایی بازیستا راه پیدا کردند. نکته جالب این که تقریبا هیچکدام از شرکتکنندگان رویداد سابقه تولید بازی نداشتند و بازیستا بستری برای رشد این قشر و تولید بازیهای خلاقانه ایجاد کرد.
رویداد نهایی بازیستا روز دوشنبه ۱۳ مرداد ماه در ساختمان حوزه هنری تهران برگزار شد. ما ابتدا از بخش نمایشگاه این رویداد بازدید کردیم، جایی که طراحان بازیهای رومیزی و محیطی خود را به نمایش گذاشته بودند. در این مدت توانستیم نگاهی به دو بازی رومیزی داشته باشیم. «جنگ و غنیمت» بازیای واقع در اواخر عصر هخامنشی و دوران پس از قتل خشایار شاه بود که بازیکنان را در نقش حاکمانی قرار میداد تا با کسب قدرت، بتوانند نظم و ثبات را به کشور بازگردانند. در این بازی، هر بازیکن مقدار معینی توکن وبهشکلی تصادفی سه کارت سرباز با ارزش بین ۱ تا ۱۰ دریافت میکرد. بازیکنان ابتدا با قرار دادن توکنهای خود روی زمین، ارزش غنیمت جنگ را تعیین میکردند و سپس با بازی کردن یکی از کارتهای خود، به شرطی که عدد کارتشان بیشتر از مجموع توکنهای روی زمین نباشد، برای دریافت غنیمت با یکدیگر رقابت میکردند. هر کس که بالاترین رقم کارت را بازی کند صاحب کل توکنهای روی زمین میشد و در نهایت برنده نهایی کسی بود که بیشترین توکن را در دست داشته باشد.
در ادامه نگاهی به بازی «جنگ جهانی نانو» داشتیم. یک بازی با فضای علمی-تخیلی و آیندهنگرانه که درباره درگیری کشورهای جهان بر سر تواناییهای نانویی بود. در این بازی، بازیکنان باید با مراکز «تنتا» خود را ساخته و با فناوریهای نانو تقویت میکردند تا با اتحاد یا جنگ با کشورهای دیگر، در نهایت بتوانند با داشتن بیشترین منابع نانو و سالمترین مراکز تنتا پیروز بازی شوند. چیزی که در این بازی توجه ما را جلب کرد، طراحی هنری زیبا و خلاقانه آن بود.
بعد از نمایشگاه، نوبت به مراسم اختتامیه اولین دوره بازیستا رسید که در سالن سوره ساختمان حوزه هنری تهران برگزار شد. در این مراسم شاهد سخنرانی مدیران، دبیران و داوران این دوره از بازیستا بودیم. علی جانباز، مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان، در سخنان خود گفت:
بازی رومیزی یکی از سرگرمیهای ارزشمند است که میتواند ما را به جلو ببرد، چرا که زیرساخت فنی مناسبی در این حوزه داریم، در زمینه گرافیک و چاپ نیز حرفهای زیادی برای گفتن داریم و جزو کشورهای مطرح جهان هستیم. اما در حوزه بازیهای دیجیتالی تاکنون نتوانستهایم به اندازه کافی فعال باشیم. سینما مدیومی است که توانسته چندین هنر را در خود جای دهد و با مخاطب تعامل برقرار کند؛ من بر این باورم که بازیهای رومیزی و ویدیویی این قابلیت را دارند که چندین صنعت مختلف را به هم متصل کنند. همچنین ما در حوزه صادرات بازیها به کشورهای منطقه نیز ظرفیت خوبی داریم و به نسبت از برخی رقبای منطقه جلوتر هستیم. میتوانیم با کشورهای دیگر تعامل و تبادل داشته باشیم.
علاوه بر سخنرانیها شاهد اهدای جوایز به بازیهای برتر اولین رویداد بازیستا بودیم. در ادامه میتوانید لیست کامل برندگان این رویداد را مشاهده کنید:
برندگان بخش اتاق فرار
- رتبه سوم: «وارثان افسانه» از اسما اسکندری، اسما فرجی و آتنا رضوانی
- رتبه دوم: «به دنبال ستاره فورا» از زینب اخلاقی و سوگند جنتی
- رتبه اول: «عبرت» از علیرضا مطلبی فشارکی، محمد مطلبی و علی غلامی
- خلاقانهترین اتاق فرار: «پلاک قهرمان» از آوا صدیقی
- بهترین قصه اتاق فرار: «دکتر روانی» از نازنین زهرا بیات و سارا محمدبیگی
برندگان بخش بازیهای رومیزی
- رتبه سوم: «شاه شانسه» از فاطمه چیتگری، سارا داودی ایمان و ساینا جمشیدی
- رتبه دوم: «جنگ و غنیمت» از فاطمه حیدری
- رتبه اول: «شیرینی فروشی حاج خلیفه» از علی خلیلی، محمد جعفری پور، مجتبی قانع، سینا غلامزاده و محمدمحمود رحیمی نسب
- بهترین قصه بازی رومیزی: «جنگ جهانی نانو» از امیرعلی مهرداد و محمدعلی ذوالقدر
- خلاقانهترین بازی رومیزی: «هگمتانه» حسین بیگی جیرندهی
جوایز ویژه
- بازی برتر با موضوع پیشرفت: «سیاره حیات» فاطمه و فهیمه رضایی
- بهترین فعالیت گروهی: «عملیات خاموش» علی جمالی و امیرحسین اکبری
- تقدیر برای نگاه بومی: «نبرد نارین» بشری پورطالبی و کیمیا پور طالبی
- تقدیر برای رشد و تلاش: «سعدیا» از قائم رنجبر، «لیگ برتر» از محمدپارسا جایروند و امیرمهدی جایروند و «راز گمشدگان مدارس» از مرتضی یعقوبی و محمد وحیدیان

در نهایت از پوستر دومین رویداد بازینامهنویسی بازیستا با محوریت نوجوانان رونمایی شد. دومین دوره بازیستا با تمرکز روی بازیهای رومیزی و بازیهای پروندهای، و موضوعات «ایران من، آیین من، قهرمان من و پیشرفت» برگزار خواهد شد.
source
کلاس یوس