تاکسیهای اینترنتی از جمله تپسی و اسنپ گزینه عجله دارم را برای افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی کرایه با هدف افزایش شانس قبول سفر توسط راننده اضافه کرده بودند. با اینحال ماه گذشته سخنگوی سازمان تعزیرات اعلام کرد این گزینه مصداق بارز گرانفروشی بوده و بایستی حذف شود.
اسنپ عجله دارم را حذف کرد
با اینکه واکنش اولیه اسنپ و تپسی، مخالفت با ادعای سازمان تعزیرات بود، اما به نظر میرسد اسنپ این گزینه را حذف کرده است. از بعد از ظهر امروز ۱۷ اسفندماه کاربران اسنپ از حذف گزینه عجله دارم خبر دادهاند. گفتنی است این گزینه کماکان در تاکسی اینترنتی تپسی وجود دارد.
روز سهشنبه رئیس سازمان تعزیرات هشدار داده بود که در صورتی که شرکتها این گزینه را حذف نکنند، پروندههای بهجریان افتاده را تا صدور حکم پیگیری خواهد کرد. به گفته تعزیرات وقتی شرایطی فراهم شود که با یک گزینه، خدمتی مازاد تعرفه حقیقی ارائه شود، در حق مردم اجحاف شده است. او به تاکسیهای اینترنتی گفته بود بایستی خودشان این گزینه را زودتر حذف کنند.
گفتنی است جدال سازمانهای دولتی با تاکسیهای اینترنتی فقط به گزینه عجله دارم ختم نمیشود. سازمان شهرداری هم مدعی شده طبق قانون، تعرفه و نرخگذاری تاکسیها چه اینترنتی و چه غیرآن بایستی با این سازمان باشد. با اینحال تاکسیهای اینترنتی نظر دیگری دارند و میگویند سیستم قیمتگذاری پویای آنها هم به نفع مسافر و هم راننده است.
در مورد اسنپ و گزینه عجله دارم نظرات متفاوت است. برخی کاربران میگویند با اضافه شدن این گزینه، رانندگان منتظر میمانند تا مسافر این گزینه را انتخاب کند. رانندگان اما میگویند کرایهها در بسیاری از مواقع و مسیرها بدون این گزینه صرفه نداشته و حذف آن درست نیست.
هنوز مشخص نیست آیا حذف گزینه عجله دارم از اسنپ باعث تغییری در تعرفهها خواهد شد یا خیر.
بهروزرسانی: بیانیه رسمی اسنپ
اسنپ روز جمعه ۱ اسفندماه بیانیه رسمی خود را در اینباره منتشر کرده است:
اسنپ با وجود داشتن استدلالهای حقوقی و تجاری در دفاع از گزینه «عجله دارم»، بنابر دستور مقامات ذیصلاح، این خدمت را از اپلیکیشن خود حذف کرد.
گاهی در ساعات اوج ترافیک، کم بودن تعداد کاربران راننده و بالا بودن تعداد درخواستهای سفر در یک محدوده موجب طولانی شدن زمان پذیرش درخواست سفر میشود. گزینه «عجله دارم» راهکاری است که کاربران مسافر از طریق آن میتوانند شانس پذیرفته شدن درخواستشان را افزایش دهند و زودتر به مقصد برسند. با انتخاب این گزینه، قیمت جدیدی برای سفر محاسبه میشود که بر اساس الگوریتمهای تنظیم شده توسط واحد تجاری اسنپ تعیین شده است.
درخواست سفرهایی که با گزینه «عجله دارم» در اپلیکیشن ثبت میشوند، بدون هیچ مشخصه متمایزی برای کاربران راننده ارسال میشود. تنها ویژگی این درخواستها قیمت بالاتر سفر است که انگیزه بیشتری برای کاربران راننده ایجاد میکند و موجب میشود درخواست سفر زودتر پذیرفته شود. گفتنی است که پس از محاسبه قیمت جدید، کاربر مسافر امکان انتخاب تأیید جستوجو بر اساس قیمت جدید یا ادامه جستوجو با همان قیمت قبل را دارد.
گزینه «عجله دارم» با توجه به نیاز و درخواست کاربران ایجاد شد تا کاربر مسافر در صورت تمایل در ازای پرداخت اضافه، درخواست خود را سریعتر به سفر تبدیل کند. عنوان گرانفروشی تعریف قانونی دارد؛ باور ما بر این است که با ایجاد شناخت و آگاهی کامل از ماهیت این گزینه دیگر چنین نسبتی به آن داده نخواهد شد. درصد خیلی کمی از سفرهای اسنپ با گزینه «عجله دارم» انجام میشود. از سوی دیگر، کاربر راننده متوجه نمیشود که کاربر مسافر گزینه «عجله دارم» را انتخاب کرده است. در حقیقت کاربر مسافر با انتخاب گزینه «عجله دارم» زمان پذیرش درخواست سفر خود را مدیریت میکند.
علیرغم حذف «عجله دارم»، به واسطه کاربردی بودن و نفع این گزینه برای هر دو گروه کاربران، همچنان از طریق مذاکرات، جلسات و گفتوگوها به دنبال اثبات کارکرد این گزینه به دستگاههای مربوطه هستیم.
source
کلاس یوس